Full version: Om du hade hund ?
Motti
Ni som har hund !skulle ni skicka den runt er hund till kompisar var och varanan vecka ?Och frågan 'r då?hur mår en sådan hund som blir.,den hunden åker i korstrafik till min andra vänninna som då är hundlös och som inte har någon som helst hundvana och schavsar bort henne totalt ingen fostran alls ,de säger att hunden hatar att åka bil ?men kanske det beror på att hunden vet att hennes trygga liv förändras från vecka till vecka ?Skulle ni som har hund forsla er hund runt hit och dit på det viset ?
ingrid fuxwall
Jag har hund, eller ska vi säga att min hund har en matte?

Sak samma aldrig att jag skulle skicka runt min hund, då är det ju inte min hund
Motti
Prexis !ingrid !har man skaffat hund så stannar den där ,skillnad om man ska på semester och kanske annlitar en kenneltvå veckor !men hundar ska inte skyfflas runt som resväskor,då har man glömt bort hundens behov av trygghet eller hur ?och sätter sitt eget behov framör hundens !
Calla
Jag har två hundar. De har "flyttat runt" en del i perioder. Jag är mycket väl medveten om hundars behov av trygghet o det har varit avgörande i mitt beslut att då o då lämna dem ifrån mig (perioderna har varierat mellan några veckor till flera månader ett par gånger om året) när jag pga sjukdom inte kunnat tillgodose hundarnas behov. De har alltid kommit till samma människor o platser. Som jag o de som tagit hand om dem har tolkat deras beteenden har de numera två "flockar" o är till freds med det. De som hjälper mig är snälla o kunniga. Hundarna är lugna o stabila. Om jag hade märkt att de farit illa, ja,då hade jag varit tvungen att göra migav med dem.
Motti
Jag kan förstå att läget kan förändras på grund av sjukdom grund av att det är "kul".Det här handlar om mina bästa vännior som jag umgåts med sen jag var 4 år,jah personligen anser inte att husdjur ska skyfflas hit och dit om det inte finns grund för det-Vi har haft flera hundar innan vi hade katt och dom hade alltid en trygghet i oss,de var på kennel en gång om året högst där de trivdes och vi visste att de mådde bra.Hundar blir enligt mitt sätt att se otrygga om de skyfflas hit och dit precis som barn skulle bli !nu mer har vi katt sen åtta år helt underbar katt !min man och jag d8iskuterade senast i kväll att om vi skulle skaffa hund igen !ja vad händer då¨?katten Vår Hlege var här först och han
tår högst i rang här ,så vi vilar fortfarande i tanken på att skaffa hund !vet dom som avlivar sina katter bara för att de vill ha hund!detr finns inte här!Katten var som sakt först här .
Myosotis
CITAT (Calla @ 06-02-2009, 21:40) *
...De har alltid kommit till samma människor o platser...

Men då är det väl inga problem? I drygt ett år har jag nu haft en daghund som jag passar varje vardag när husse jobbar. Hon är trygg, älskar att gå i skogen med mig och har liksom ett revir här också. Det är precis som du säger, det blir två flockar. Samma regler gäller här och hemma hos henne (jag är kanske tom lite strängare än husse). Kan inte se att det är något fel med det. Det är inte alls som att lämna runt dem till en massa nya otrygga platser hela tiden.
Motti
Men är inte det lite annorlunda att ha dagismatte ?då får du ju som hund hos"matte med de andra djuren hundar o katter andra två dagarna hos en annan nästa dag hemma igen två dagar efter hos den andra osv ?tycker ni att det är okej att ha djur som inte har en fast punkt i sitt liv ?Om man inte kan ge sin hund eller katt en fast punkt eller tillvaro !då kanske man inte ska ha djur överhuvudtaget eller ?man skyfflar ju inte rint sin familj på det sättet.

Ni får ursäkta !visa felar av min text försvinner i det jag skriver confused.gif har väl kommit åt någon knapp på datorn eller tangentbordet confused.gif
lena uppsala
Det är ju självklart att om man skaffar en hund ,har man ansvar för att den inte ska fara illa på något sätt.Underligt av en hundägare att bete sig så.Man vet att hundar har ett mycket utvecklat känsloliv,och har behov av trygghet,rutiner och kärlek. Tycker du ska säga till din väninna att det är mycket egoistiskt att behandla hunden så.
Vi har inte djur enbart för vår egen skull,utan vi är skyldiga att se till så djuren mår bra.Kan inte låta bli att undra:varför har hon skaffat hund egentligen?

Sedan är det en helt annan sak att ha dagmatte eller lämna bort hunden några veckor när man åker på semester.Dagmatte har man för att man bryr sig om hunden.
Monaxe
Varför har man hund om man ska hålla på att skicka den runt till olika personer?
Semester eller sjukdom eller andra orsaker kan ju dyka upp för oss alla, men i första hand vill man väl ta hand om sin hund själv?
Varför har man annars skaffat den?

Skulle aldrig lämna bort min Lova om det inte var absolut nödvändigt, och då endast till personer som hon känner och är trygg med.
Inga från Närke
Vi skaffade oss hund när jag slutade jobba. Så mycket kärlek och sällskap som denna hunden har gett oss nu i snart 2 år är otroligt.
När jag i januari 2008 åkte in på sjukhus i 2 veckor så var vi tvugna att få hjälp med passningen när min sambo jobba eller hälsade på mig men det var endast på 2 ställen och som han kände till. Även när jag kom hem fick vi hjälp med promenaderna men av samma personer. Han bodde hemma hela tiden detta var endast på dagtid.
Har jag inte haft hunden så har jag nog inte varit så pass frisk som jag är nu efter det jag genomgick.
Nu har vi haft problem igen p.g.a. av att min sambo har varit mycket sjuk i ca 5 månader men då vi behövt hjälp har det också varit av de personer som tidigare haft honom.
För att hålla igång så har han varit till stor hjälp för husse också lite som terapute och kurator m.m. och är fortfarande eftersom husse är sjuk.
Skulle aldrig lämna honom huller om buller om jag inte måste som ovan.
Men vad finns för alternativ för denna hunden. Har skräckexempel hos min granne där hunden vistas utomhus i hundgård dygnet runt trots minusgrader (har uppvärmd koja) m.m., får bara riktiga promenader morgon o kväll för att husse är ensam och jobbar heltid då kanske alternativet är att lämna till olika personer för att hunden dock ska må lite bättre eller också ska man göra sig av med hunden om man inte har tid.
Om vi mot förmodan inte skulle orka ha kvar Nemo så har min dotter lovat att ta hand om honom det har vi redan pratat om, där finns en hund till också och de är kompisar.
Prata med de berörda om denna hund och försök att ordna ett bättre liv för den.
Motti
Jag är väldigt fäst vid mina barndomsvänninor och båda har ett gott hjärta kompiskram.gif Försökte ta upp det lite försiktigt eftersom hunden är livrädd för att åka bil så påpekade jag att det kanske kan bero på just de här ganska täta bytena mellan "flockarna"hundar är ju flockdjur som ni nog alla vet redan flirting.gif ,att byta flock en och två gånger i veckan menade jag kanske ha med hundens räddsla för att åka bil,men ingen ville lyssna på det,bytena passar ju båda parterna och tillfredställer bådas behov !tyvär har nog hundens behov åsidosatts lite här,vi är ju ofta sådana vi människor att vi gärna ser till vårt eget bästa först.Jag tänker inte göra mig osams med någon av dom på grunda av detta,men jag tycker inte det är rätt att skaffa en hund som inte få ha sin flocktillhörighet som trygghet,hon som äger hunden har tre hundar till hemma plus katter.Min vännina som lånar hund skulle nog fundera starkt på att skaffa en egen hund eftersom hon är så glad för vänninans hund.Många annser nog att jag är för "vek"när det gäller djur och att jag ifågasätter mycket,må så va men har man ett djur eller skaffar ett ska man väl "behålla det "det är väl det som är själva kärnan i att vara ägare ?

Jag är väldigt fäst vid mina barndomsvänninor och båda har ett gott hjärta kompiskram.gif Försökte ta upp det lite försiktigt eftersom hunden är livrädd för att åka bil så påpekade jag att det kanske kan bero på just de här ganska täta bytena mellan "flockarna"hundar är ju flockdjur som ni nog alla vet redan flirting.gif ,att byta flock en och två gånger i veckan menade jag kanske ha med hundens räddsla för att åka bil,men ingen ville lyssna på det,bytena passar ju båda parterna och tillfredställer bådas behov !tyvär har nog hundens behov åsidosatts lite här,vi är ju ofta sådana vi människor att vi gärna ser till vårt eget bästa först.Jag tänker inte göra mig osams med någon av dom på grunda av detta,men jag tycker inte det är rätt att skaffa en hund som inte få ha sin flocktillhörighet som trygghet,hon som äger hunden har tre hundar till hemma plus katter.Min vännina som lånar hund skulle nog fundera starkt på att skaffa en egen hund eftersom hon är så glad för vänninans hund.Många annser nog att jag är för "vek"när det gäller djur och att jag ifågasätter mycket,må så va men har man ett djur eller skaffar ett ska man väl "behålla det "det är väl det som är själva kärnan i att vara ägare ?

pejori
Lämnar inte mina hundar till kreti och pleti, men har förmånen att ha min son i huset brevid om något händer mej.

Nu är inte den ena av hundarna något man kan lämna hur som helst, då han är lite skarp, (läs ofostrad från början) även om han börjar bättra sig efter fem månader här hos mej. tummenupp.gif
Men skaffar man ett djur har man samma åtagande som när man får barn....Ta hand om och fostra.
Platinum
Jag har ingen hund men tycker om hundar, det jag lärt mig om hundar är att de behöver stabilitet. De vill ha rutiner som oss människor, och vissa vill ha rutiner som vi inte vill ha...rulla sig i snö osv.
********************************************************************************
Har ju ingen egen hund för det har jag inte tid till, så brukar rasta kompisarnas. Mest jakthundar, schäfrar, sen finns dobberman, pitbull också. Tror ni jag skull fixa en ettrig småpudel?
Motti
Du fixar en små Pudel om du rastat så pass kraftfulla hundar som Jakthundar Pittbull Dobber osvMan får va lika bestämd gentemot en liten hund som en stor.Här har vi bara haft jakthundar och dom är lite speciella eftersom de gärna går med näsan i backen och har ett väldigt skarpt luktsinne ,alltså inte lika lätta att kalla in efter som när de får upp ett spår på något vilt eller något som väcker jaktinstinkten då hör de inte de först tjugominuterna,lite knepigt!Jo då du fixar en liten pudel tummenupp.gif
Miro
Hundar är ju individer också! Vissa klarar säkert ombyten bättre än andra. Vi har agerat hundvakt i alla år åt diverse vänner då de rest på semester (detta var bara ngr ggr om året, så hundarna var inte "resväskor") Och hur de reagerade var totalt olika. Även två efterföljande rottisar till samma ägare var olika. Den ena låg och stirrade på ytterdörren i 30 min efter husse åkt, men värre var det inte. Den andra brydde sig inte alls om husse, Här fanns ju en helt ny plats för en nyfiken valp att utforska!!! vem har tid med husse?!

Man vet ju aldrig helt hur ens husdjur kommer att bli, men man får anpassa sig efter deras behov.
Harvey
Nej det gör jag inte, men mina hundar skulle säkert älska det eftersom dom älskar alla ;-) Faktum är att jag har väldiga problem med hundvakt när vi skall resa bort eller så, EN gång har jag haft min ena hund på hundpensionat, jag kunde inte slappna av på hela resan, min bebis hade ju aldrig stått i hundgård eller bakom galler innan sad.gif Men han hade haft det jättebra och hade fått mer psykisk stimulans än någonsin med alla hundar och hästar runtomkring.
diva&hero
Ja det är inte lätt att vara husse eller matte. Men jag blir mörkrädd när jag läser och hör talas om alla dessa stackars djur som behöver ett nytt hem pga ändrade familjeförhållanden mm. Det finns inte på världskartan att jag skulle lämna ifrån mig mina hundar hur som helst.
Tänker man inte på det när man skaffar djur,att man ska ha dom i många år. Och att även dom behöver stabilitet och trygghet.
Jag har tur att jag har en snäll pensionerad mamma som rastar hundarna när vi jobbar, annars skulle jag få åka hem på lunchen som jag gjorde i början när vi inte bodde så nära varann.
Jag skulle inte heller låta mina hundar fara hit och dit, men till samma personer som dom är vana vid och att dom mår bra då tycker jag att det är okej.
Men det finns ju alltid undantag där man måste göra vissa ändringar som man kanske inte själv heller vill ha egentligen. Men som man gör för att kunna ha kvar sitt älskade husdjur trots allt.
Min mamma lämnade bort min första hund pga att jag fick en allergisk reaktion som hette duga, men jag grinade i typ tre dygn så han kom hem igen! wink.gif Och tur var väl det för med lite mediciner i början så tålde jag honom bra och nu snart tio år senare så känner jag inte av hundar alls. Vilken tur!!
Anic
Jag brukar eller snarare brukade ta hem min sambos föräldras ena hund då och då, alla parter var nöjda med det, framförallt hunden, så länge hunden är nöjd är det bra, viket är det viktigaste.

När jag läser din bekrivning förstår jag inte rikigt, är det alltid till samma person hunden kommer till eller är det olika hela tiden som hunden knappt känner? Och om hunden mår dåligt av det, tycker jag nog man ska tänka om, mår inte hunden dåligt av det så spelar det ingen roll, men man kan ju fundera på varför ägaren har den överhuvudtaget.
Motti
Det är samma person varje gång .Det är väl okej att lämna bort sin hund när man åker bort någon gång då och då eller när man åker på semester eller råkar bli sjuk,men då blir det ju bara enstaka gånger,här får den här lilla hunden åka fram och tillbaks flera gånger i veckan hela tiden,det är det som jag inter tycker är riktigt rätt,ägaren har dessutom en liten hund till plus två jakthundar o katter,"lånehunden "rycks ju bort från sin ursprungliga flock" i tid och otid plus att hon är livrädd för att åka bil.Att man ställer upp som hundvakt då och då är ju en sak då blir det ju ändå inte det här ryckiga för hunden utan en övergående vistelse.Jag har fått för mig att det måste göra hunden konfys när det gäller tillhörighet,vad hör jag hemma typ !En hund behöver ju en trygghet där den hör hemma !När vi hade hund så kanske vi lämnade bort henne en eller två gånger om året och då var det i regel högst en vecka eller en helg,inte tre dagar hemma tre dagar borta stup i ett vecka efter vecka månad efter månad.Inte kan en hund må bra av att bli skyfflad hit och dit hela tiden ?

Motti
diva&hero
CITAT (Motti @ 27-02-2009, 14:11) *
Det är samma person varje gång .Det är väl okej att lämna bort sin hund när man åker bort någon gång då och då eller när man åker på semester eller råkar bli sjuk,men då blir det ju bara enstaka gånger,här får den här lilla hunden åka fram och tillbaks flera gånger i veckan hela tiden,det är det som jag inter tycker är riktigt rätt,ägaren har dessutom en liten hund till plus två jakthundar o katter,"lånehunden "rycks ju bort från sin ursprungliga flock" i tid och otid plus att hon är livrädd för att åka bil.Att man ställer upp som hundvakt då och då är ju en sak då blir det ju ändå inte det här ryckiga för hunden utan en övergående vistelse.Jag har fått för mig att det måste göra hunden konfys när det gäller tillhörighet,vad hör jag hemma typ !En hund behöver ju en trygghet där den hör hemma !När vi hade hund så kanske vi lämnade bort henne en eller två gånger om året och då var det i regel högst en vecka eller en helg,inte tre dagar hemma tre dagar borta stup i ett vecka efter vecka månad efter månad.Inte kan en hund må bra av att bli skyfflad hit och dit hela tiden ?

Motti

Glömde säga det också att när vi behöver hundvakt så får denne komma hem till oss och bo, vi lämnar dom inte hem till någon. Har aldrig hänt på fem år. Men måste man nån enstaka gång så okej och hunden mår bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon