landfors
Efter flera säsonger med ett nytt efterlängtat växthus måste jag be om hjälp. Jag odlar varje år en rad olika sorters tomater och gurkor i ett välventilerat växthus på 13 kvm. Plantorna växer fint men skörden av tomater blir varken särskillt stor eller välsmakande. Den tomatsort som går bäst är Sun Gold som ger en skaplig skörd med välsmakande tomater. Gurkorna smakar bra men blir ganska få.

Så här odlar jag:

Gurka på ena långsidan av växthuset och tomater på andra sidan i odlingsbäddar. Jag byter jord varje år och har provat att byta sida. Ingenjör som jag är så har jag läst på och blandar köpjord av god kvalitet med vedaska och välbrunnen hästgödsel. Under säsongen har jag främst gödslat med ICA:s Kravmärkta växtnäring (brun sörja). I växthuset finns ett automatiskt bevattningssystem som pytsar på kommunalt vatten (mjukt) en halvtimme varje förmiddag. För mycket??

Jag brukar även prova några olika sorters tomater som jag planterar i stora murarhinkar, med ännu sämre resultat än i odlingsbäddarna.

Tomten är inte så stor så växthuset har placerats på det enda möjliga stället vilket innebär att det inte får sol förrän vid lunchtid under sommaren när träden i närheten (utanför min tomt) bär löv. (Jo då jag har övervägt att fälla dem ändå, men fegat ur). För lite ljus?

Nu har jag under flera odllingssäsonger lagt mycket tid och pengar på mitt fina växthus och nu längtar jag verkligen efter en fin skörd. Hoppas på hjälp från någon av er som lyckas med odlingarna.

Det mest retsamma är att mamma som alltid köper billig jord och får plantor som jag dragit upp alltid får en kanonfin skörd. I år vill jag äta egenodlad tomatsallad, minst en gång!

Tänk om man skulle räkna ut kilopriset för mina stackars tomater... som inte ens är goda.

confused.gif
Red Top
Det måste bero på att de inte får tillräckligt med ljus!

Prata med markägaren och hör, om de inte kan ta ner träden, eller åtminstone gallra dem.

Vad är det för träd förresten?
Bassam
Tack för frågan

Jag ser fel av odling gurka o tomater tillsamma anledning att alternativet behöver gurrkor behöver fukt i jorden 75-80 procient och 85- 90 procient på luften Men om färre det blir mindre frukt och kvalitet, samtidigt ه tomater behöver mindre fukt i mark 70-80proceint ,
obs : ljus spela inte en viktig roll i bildandet av frukt. för att de bada tycker om korta dag.

Lycka till- H:Bassam
rosita
Hur mycket gödning ger du dem? Om du ger för mycket blir det ett mycket frodigt bladverk och mindre skörd.
Eva 33c
En liten fråga. blommar plantorna?
Om de växer fint men inte blommar kan det noga vara att de har det "för bra" näringsmässigt. Å andra sidan är ju både gurkor och tomater rätt förtjusta i gödning...
Om de blommar men ändå inte sätter frukt, kan det åtminstone för tomaternas del bero på temperaturerna. Om växthuset blir uppåt 30gr så kan pollineringen bli dålig, likaså om nätterna under en längre tid understiger 15 gr. Här kan det ha betdelse att ditt växthus inte får sol förrän efter lunch. Då är ju solen ganska het redan och kanske hinner inte ventilationen med? Dessutom värms växthuset inte upp så fort efter eventuellt låga natt-temperaturer.
När det gäller gurkor beror det lite på sorterna, en del är helt honliga och bildar frukt utan pollinering andra behöver hjälp av insekter.
Förhoppningsvis får du fler tips och förslag av flera forumister.
landfors
Tack för era hjälpsamma svar. Plantorna växer fint och sätter blommor. Jag har själv funderat på att kombinationen för mycket vatten och lite väl mycket skugga inte är så lyckad. Min tomt lutar mot norr och slutar vid en brant ravin med kommunal mark där det växer björk, rönn, gran mm. Varje år försvinner ett eller två träd, men jag kan inte averka hela skogen.

Tomater från södra europa smakar ju fantastiskt och de får nog klara sig på en bråkdel av den vattenmängd jag förser mina plantor med. Kanske är det för mycket vatten som är felet? Kan det även påverka smaken på tomaterna? Gurkorna som behöver mer vatten blir ju faktiskt goda , om än ganska få.

Jag grundgödslar ganska ordentligt men fuskar nog lite med gödningen under säsongen. Hur gödslar man lämpligen? Den automatiska bevattningen håller ju fukten och då missar jag nog rätt ofta att gödsla.

MariaS
JAg planterar mina tomater direkt i bädd. De får en liter vatten/planta och dag. När plantorna börjar blomma, börjar jag också att gödsla. Varvar med gröngödsling (gräsklipp) och vattenlöslig gödning. MYCKE sol!
Tomaterna vill ha det svalare och står på bägge sidor om dörren. Gurkorna vill ha varmare och står längst in i växthuset.
asaleo
Svaret på din fråga har jag väl inte direkt men jag ger min erfarenhet av tomat/gurkodling.
Jag odlar både gurka och tomater i samma bädd i mitt 10 m2 växthus.
Jag har hitills inte märkt av något problem med tomater och gurka tillsammans.

Fukten i växthuset måste hållas hög för att undvika spinn på gurkan.
Hitills har det gått bra tillsammans med tomater. Peppar peppar.
Gurkan sprayas varma dagar för att hålla nere temperaturen och för att höja fuktnivån.

Bevattningen sköts av Julianas system kopplat till husets vattenledningssystem.
För min 3,6 m långa bädd får jag dra ner vattning medelst justerskruven till nästan minimum.
Stänger av när tomatbädden blir för våt. Brukar bli på hösten.

Gödningen blandas ju i vattnet automatiskt i min apparat.
Det har fungerat i många år för mig nu.
Skördarna har blivit bra.
Vattning och gödning kommer regelbundet vilket borde vara bra.

Fruktträd skuggar lite mitt på dagen. Varmt blir det dock i växthuset.
Vädringen måste ofta förstärkas med öppen dörr.
Jag har ändå vädringsfönster på båda sidor av huset på hela längden.

Jorden i säckarna som jag har på golvet brukar vara jord från köksväxtlandet blandat med ogödslad torvmull.
50/50 blanding.
Sista året köpte jag växthusjord i säckar.

Hoppas att mitt inlägg ger dig något att jämföra med.
Temperatur, fukt, gödning och sol, vad är det som avviker?

Hoppas att mitt inlägg ger något.
Arne
landfors
Hm, lutar åt att jag är allt för generös med vattnet. Det innebär ju att bäddarna säkerligen blir onödigt kalla också eftersom jag vattnar med ledningsvatten som kommer via en nedgrävd slang. Skulle säkert inte skada med mer sol också men det kan jag inte göra så mycket åt.

Bra idé att ha tomaterna närmast dörren och gurkorna längst in. Det ska jag prova i år. De gurkplantor som gav bäst skörd i år var faktiskt de som satt längst in i växthuset.

Tusen tack för goda råd. Nu får det skynda sig att bli vår för det kliar i fingrarna!!!. När kan det vara lämpligt att starta med frösådd av tomater för kallväxthus? Jag brukar alltid börja för sent då jag är rädd att plantorna förväxer sig innan de kan flytta ut i växthuset. Jag håller till i zon 3 och har en frostvakt.
MariaS
Vänta till månadsskiftet februari mars innan du börjar så. Annars kan man alltid räkna bakåt. 10 veckor från blom till sådd. Blomen bör ju inte ske innan det är frostfritt. Det vill säga i början/mitten av juni.
Bassam
Tack för frågan

Gödsel som innehåller en stor mängd kväve ger totalt grönskar stora och lite blommor och några frukter.
H: Bassam
landfors
Tusen tack för alla svar. Jag tror jag har goda förutsättningar för att lyckas bättre i år. Mindre kväverik gödsel och mindre vatten. Gurkorna längst in i växthuset där det är varmast och tomaterna närmast dörren (som ofta står öppen). Nu är det bara våren som saknas så man kan starta med frösådderna. I år har jag tänkt försöka med följande tomatsorter:

I växthuset:
Sungold (Absoluta favoriten!)
Outdoor girl
Chocolate Cherry

På friland:
Siberia
Olive
Ola Polka

Någon som har provat någon av dessa?

Hittade en bild av mitt växthus från i somras. Oj vad jag längtar till dess man kan börja odla där.
Växthuset 2008

MariaS
CITAT (landfors @ 10-02-2009, 22:12) *
Tusen tack för alla svar. Jag tror jag har goda förutsättningar för att lyckas bättre i år. Mindre kväverik gödsel och mindre vatten. Gurkorna längst in i växthuset där det är varmast och tomaterna närmast dörren (som ofta står öppen). Nu är det bara våren som saknas så man kan starta med frösådderna. I år har jag tänkt försöka med följande tomatsorter:

I växthuset:
Sungold (Absoluta favoriten!)
Outdoor girl
Chocolate Cherry

På friland:
Siberia
Olive
Ola Polka

Någon som har provat någon av dessa?

Hittade en bild av mitt växthus från i somras. Oj vad jag längtar till dess man kan börja odla där.
Växthuset 2008

Outdoor girl är vad den heter, en utomhustomat. Jag har provat den i växthus och fick då genast problem med pistillröta och mögelangrepp. Den verkar inte gilla den varma fukt som det ändå är i ett växthus. .
landfors
Ok, låter ju inget vidare. Då får Outdoor Girl bo ute i stället. Jag hade ju tänkt att den skulle vara tålig och trivas i mitt något mörka växthus. Kanske har du någon favorit att tipsa om?
MariaS
Beror ju lite på vad du vill ha, men jag har ju några personliga favoriter från tomatklubben.
1: Moldavian Glory, Orange medelstor med en sötsyrlig smak som passar perfekt till sallad och ostsmörgås.
2: White Sweet Sherry. Vita femkrone-stora tomater. Plockar man en liter i växthuset, är det bara en halv liter kvar när man kommer till köket whistling.gif
3: Pineapple! En melerad bifftomat. Lätt annanassyra som gör sig utmärkt till grillat. Ger tomater på mellan 500-1200 gram. Fast kött helt igenom, som gör att man kan tärna tomaten i sallader. Kan jag bara inte vara utan!
landfors
Vilken utopi att plocka en liter tomater i växthuset! Har du ett enormt växthus?? Jag är nöjd om jag får några att piffa upp salladen med...Drömmer fortfrande om att få göra en tomatsallad eller bruchetta på egna tomater och rucola. Suck.

Jag har beställt några sorter från tomatsidan men måste nog göra ett besök hos tomatklubben också. Är någon av de sorter du nämner lättodlad? Du har ju sett att jag inte lyckas så bra med mina odlingar av tomater.
MariaS
CITAT (landfors @ 11-02-2009, 10:17) *
Vilken utopi att plocka en liter tomater i växthuset! Har du ett enormt växthus?? Jag är nöjd om jag får några att piffa upp salladen med...Drömmer fortfrande om att få göra en tomatsallad eller bruchetta på egna tomater och rucola. Suck.

Jag har beställt några sorter från tomatsidan men måste nog göra ett besök hos tomatklubben också. Är någon av de sorter du nämner lättodlad? Du har ju sett att jag inte lyckas så bra med mina odlingar av tomater.

Mitt växthus är bara på 10kvadrat. Där har jag 8 tomatplantor, 2 gurka, paprika, melon och physalis. Ingen tomat är väl egentligen svårodlad. Men då har jag bra jord från början. Jag lade tillbaka den lera som grävdes ur för växthusmuren. Den förbättrades med sand, torv och överbliven leca. Sen tillför jag mest bara gräsklipp under sommaren, som på hösten vänds ner i befintlig odlingsyta.
Till varje planta har jag använt 1-liters saftflaskor i plast. Dessa skär jag av botten på och sticker ner med halsen före i jorden. Sen fyller jag varje flaska med vatten tidig morgon.
Sen gäller det att hänga med att tjuva och binda upp allt efter som det växer på. I slutet av Juni början av juli, toppar jag tomatplantorna, för att få så mycke skörd som möjligt på den blom som redan satt kart. Kan kännas hårt, men plantorna får mer kraft till det som ska utvecklas, istället för att sätta nytt. Tomater blir det gott om ändå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon