|
biodynamisk
06-02-2009, 23:37
Jag letar efter något som skall: -fungera som marktäckare -växa under tallbuskar -inte nödvändigtvis vintergrön men grön stor del av året -blomma -ta över kirskålen -växa i zon 2-3
Någon som har förslag?
Red Top
06-02-2009, 23:52
Hej! Och välkommen till Odla! Jag har själv, tack och lov, inte någon erfarenhet av kirskål, men jag har i min trädgård Vinca minor, vintergröna, som om den får växa fritt, tar över allt annat. Det är en vintergrön marktäckare, som blommar med vita eller blå blommor. Den tål torka väldigt bra. Så här ser den ut  Det finns säkert någon annan här som har fler förslag.
Min blygsamma (men dock flerårigt befintliga) erfarenhet av marktäckare är att man bör vara road av att finrensa ogräs flera säsonger, för innan de riktigt "täcker" finns det ju plats för annat (ibland flerårigt och rotkrångligt) ogräs, och det kan vara en smula tålamodsprövande att rensa det, om det står mitt bland rötterna till sådant (marktäckare) man vill vara varsam om. Har man tid och tålamod blir det fint, om inte skulle jag satsa på enstaka plantor med lättare rensning emellan.
annika wall
07-02-2009, 09:15
Håller med EKLO. Bli av med kirskålen först! (Eller ge upp inför naturen, håll efter kanten med gräsklipparen och njut av kirskålens söta blomning. )Vintergrönan är jättefin, passar väldigt bra med tall i ett informellt woodland. En annan fin helgrön marktäckare är hasselörten med stora mörka blanka blad.
Fågelvägen
07-02-2009, 17:03
Epimedium (sockblomma) är också en fin marktäckare. Finns flera olika sorter. Asymmetriska blad på styva stjälkar, små aklejaliknande blommor. Hasselörten är mustigt grön med blanka blad, men vill gärna ha en ganska skuggig växtplats. Båda växer lite långsamt som nyplanterade, men täcker marken bra när de kommit i gång. Jag har aldrig hört om någon växt som klarar av att UTROTA kirskål.
För att bli av med kirskålen, krävs det täckning.
Om jag vore som du, skulle jag ta gamla tidningar som blöts och lägger ut dom över HELA området med kirskål. Ovanpå täcker du med jord 5-10cm, som du sen kan plantera en snygg marktäckare i.
Håller helt med i tidigare förslag på lämpliga marktäckare, kan eventuellt tillägga revsugan då, som finns i allt från gröna blad till röda eller variegerade.
biodynamisk
09-02-2009, 11:03
CITAT (MariaS @ 07-02-2009, 17:16)  Om jag vore som du, skulle jag ta gamla tidningar som blöts och lägger ut dom över HELA området med kirskål. Ovanpå täcker du med jord 5-10cm, som du sen kan plantera en snygg marktäckare i. Vad SMART det låter! Har aldrig hört det förut, bara täckdukar som kostar jättemycket... Har en bit kvar från marknivå till kanten på rabatten men inte tillräckligt. Jag kan kanske gräva ur lite jord innan allt börjar växa och sedan lägga dit pappret? Sen är det bara att fundera över alla fina förslag jag fått på marktäckare och BESTÄMMA SIG
Majja74
09-02-2009, 13:07
Här kommer lite tips... Har en vinca minor, vintergröna, i mörkt lila som ska täcka ena sidan utav vår infart. De kommer delvis att vara skuggade utav tre klotrobinior. Har pregat ner lite liljekonvaljer med som kommer med fina vita blommor och sen röda bär. De mörka lila vintergröna köpte jag för två år sedan på trädgårdsmässan på Kalmar slott utav en privatperson. Har dock inte sett denna mörka färg i någon växtbutik... Ska göra en skuggrabatt bakom en framtida pergola där jag ska ha hasselört som täcker marken (sådde dessa för en vecka sedan och väntar väl upp dessa groddar om ca 3 veckor). Sen ska jag ha några strutbräken som bryter av med ljusgrön färg mot de glansiga mörka gröna hasselörtsbladen. Blir nog kanon! Annars har jag olika nävor som täcker marken lite varstans, väldigt tacksamma! Det finns rätt många varianter att välja mellan här...både fina bladverk och olika blomfärger. Har tänkt planta min rosmarin på friland i år och sen marktäcka med citrontimjan som är vintergrön.
Eva i Höga
09-02-2009, 14:16
Revsugan är helt enorm att täcka marken, dessutom är den vacker. Lungört är också bra på att växa och har faktiskt trängt undan kirskålen LITEGRANN hos mig. Jag vet faktiskt inte om den trivs tillsammans med tall, men jo det gör den nog. Där jag tog den växer det tall, så pröva gärna, finns ju flera olika lungört.
Spansknäva, blodnäva, myskmadra och rosenplister är bra marktäckare de med.
skogstroll
09-02-2009, 15:49
Vintergröna och myskmadra är bra, i alla fall hos mig. Jag har ett skuggigt parti där de trivs jättebra! Det är som en grön matta! Jag bor i surjordsskog. I övrigt har jag en faslig massa nävor som sprider sig, de är ganska söta fast de växer fort som ogräs
lavendelgården
21-02-2009, 16:38
Gamla tidningar är jättebra. Se till att det inte blir några glipor bara. Jag lägger ett minst 4 cm tjockt lager. Om du kan , undvik att använda befintlig jord, lägg kompost, kogödsel och, om du kan avvara, lite jord från något annat ställe på tidningarna. Detta för att befintlig jord är full av frön. Du har fått många bra råd om marktäckare. Saknar Gulplister. Växer snabbt och har vackra blad. Hasselörten kan man skatta på småplantor under bladen, så går det inte så långsamt. Liljekonvalj är ogenomtränglig, när den etablerat sig och man kan ganska snabbt få stora bestånd. Favoriten är nog ändå myskmadran, Håller på att pröva om den verkligen kan tränga ut kirskålen, men även om kirskålen minskar år från år, tar det för lång tid för mig. Myskmadra var lätt att så, bra om man ska täcka ett större område. Lycka till Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|