Full version: Fler okända sådder!
Maggan H
Tittade i två krukor som hat stått nära tujahäcken ändå sen i somras, och döm om min stora förvåning när det börjat gro i bägge! Visserligen har vi milt, just nu + 3 men temperaturen har frånsett några veckor varit förhållandevis kallt för att vara Skåne. Men groning i denna låga temperatur? Nu kan det ju vara ogräs som slagit sig ner, men det ser inte så ut, i den ena kunde jag tydligt se ett frö som grott och den andra har ett fint litet blad. Men vad är det? I den ena vet jag att jag hade Achantus Mollis som vägrade gro, men den andra? Nu har jag tagit in dom och så får ni hjälpa mig när de blivit lite större. Spännande! help.gif
Gillan
Så snart du kan får du visa bilder Maggan!...........Annars blir det svårt att gissa/spekulera, men du kanske ska vänta tills det blir mer än hjärtblad giggle.gif tummenupp.gif ..............men sånt där är ju alltid otrooooligt spännande..............tom oliiiidligt spännande naughty.gif
Maggan H
Det fina lilla bladet; jo pyttsan, det är med största sannolikhet en björk som hittade en bra plats att gro på-trodde den! Vad tror ni, visst är det en björk?

Men de andra, kan det vara Acanthus Mollis, är det någon som har sått den?

[attachment=31174:ok_nd_utes_dd.jpg]
jenniepennie
Solrosor?
Eva i Höga
Ja, det ser onekligen ut som en björk och det andra håller jag med jenniepennie om att det ser ut som solrosor. Eller har du Judas silverpenningar i trädgården så kan det vara det eller jättebalsamin. Ska bli roligt att höra så småningom.
Maggan H
Nej, inte solrosor i alla fall! Och björk, ja de jädra fröna flyger över hela området! Det börjar komma karaktärblad, de är lite vågiga i kanterna i alla fall. Får avvakta nån vecka sen slänger jag in en ny bild.
Maggan H
Så här ser de ut för nån vecka sen, ca 1 dm höga och liknar onekligen solros! I så fall är det fåglarna! devil.gif
[attachment=32267:solros.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon