Full version: Mitt rosmysterium
gulmåra
Sitter här och tittar bland sommarens fotografier. Hittar bilder på en av mina okända rosor.
Köpte den en gång som Mme Zoetman från Hallandsåsens plantskola.
När jag efter ett antal år äntligen hann skydda rosen från rådjuren visade det sig inte alls vara rätt mme. Busken blev mycket högre och hade enklare blommor. Gissade på St Nicolas ett tag eftersom det kanske blev fel leverans från samma rosgrupp, damascena, och jag tycker den påminner om den gruppen, men färgen blev för ljus efter flytt ner till roshäcken, (mer sol) och St N ska väl ha gott om nypon? Den här har knappt några nypon.

Hoppas ni kan hjälpa mig?! blomma.gif

[attachment=30468:Ok_nda_d...__Large_.jpg][attachment=30469:Ok_nda_d...__Large_.
jpg]
[attachment=30470:ok_nda_d...__Large_.jpg][attachment=30471:Ok_nda_n...__Large_.
jpg]

Kajsa
Ja vi får väl börja leta, kan det vara dessa Damascena rosor ?
Celsiana/ Roslistan

York and Lancaster/ Roslistan
Ser att renate har denna så då bör hon väl känna igen rosen

renate
Jag är inte säker om det är York and Lancaster,min är inte så blomvilligt och jag har inte många blider av den rosen.Jag har flyttat den nu,den stod inträngt mellan Hebe's Lip och Louise Bougnet.Den kan ja har väldigt skiftning i färgerna,helt rosa blommor hade inte min däremot vita.Hittade en bild med en vit blomma.

[attachment=30478:H_r__r_Y...__Large_.jpg] York and Lancaster 2006
Kajsa
Åh så fin bild renate, lite rosa i blomman. Tänker också lite på Alba rosen Celestial gulmåra men jag antar du tittat på den och vi har ju en tråd med rosen här ?
Kajsa
Eller ta en titt på denna damascena ros, funderar vidare
Trigintipetala/ Roslistan
gulmåra
Åh, Kajsa vad en massa bra tips du kommer med!
Jo, jag tänkte på Celestial och blev jätteglad att jag kanske redan hade den kanonrosen, men med mera jämförelse verkar inte bladen stämma. De är inte så där alba blågröna.

Renate, din ros stämmer ju bra med min. Bara lite annan färg.

York and Landcaster är nog inte så dumt fast mina blommorna har alltid bara varit rosa!
Men i länken om Trignitipetala stämmer det nästan på pricken! (Jag trodde den skulle vara mer fylld)
Både blad och taggar som är mycket lika! Enligt LÅG ska den vara mycket lik York and Landcaster också men varierar i färgstyrka. Kanske det inte berodde på flytten att färgen är annorlunda??
Tydligen ska Trigintipetala vara synonym med Kazanlik. En ros som odlas för sin stora doft skull dvs till rosenvatten!!
Tänk om det är denna ros...Ooooooo det är ju en kanonros wub.gif
Då hoppas jag att den tar fart i sommar och så måste jag "kontrolldofta"!!

Tack, snälla ni för all tankemöda!! smiley_small_hug.gif

Stiffe
Det ser ut att vara en Damascena. Huruvida det är Kazanlik/Trigentipetala är jag lite tveksam till dock, (se bild nedan). Kazanlik har ett ljust fräscht bladverk, vilket dina bilder iofs också visar, men... Din bild på blomman påminner mig om någon ros, kan bara inte komma på vilken..., förtretligt. g.gif Dock kan jag med nästan 100%-ig säkerhet säga att det inte är Celeste.

Kazanlik/Trigentipetala
[attachment=30520:Kazanlik.JPG]

/S
Kajsa
Här har du fler bilder från Help me find
Kazanlik, Tringintipetala
gulmåra
Det är lite olika bilder på Help me find, men många är riktigt lika och andra inte alls. Jag tror tillsvidare att rosen får tilltalsnamn Kazanlik. Sedan får du gärna komplettera Stiffe när det plingar till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon