CITAT (Inga från Närke @ 08-02-2009, 17:09)

Förstår mig inte på detta varför ska man ha fåglar bara för att det ska se bra ut med vita prickar som promenerar runt i gräset. Har man dem inte som husdjur och i gondoljär eller vad det heter (inhägnad) vore det inte mer lämpligt?
Det finns ju många vilda fåglar som kan ta dem som byte eftersom de inte kan flyga så bra skriver du, då är det väl bättre att hålla dem i jättestor bur och mata dem.
det är inte därför jag har de. just nu "bor" de i en voljär, tänker släppa ut de på sommaren ett par timmar om dagen för deras skull främst. och eftersom de är dåliga flygare kommer de för det mesta att befinna sig på marken (i gräset) så risken att en rovfågel ska ta dem är väldigt liten.
men visst, jag förstår din tanke, lät lite knasigt så som jag skrev ner det hela. ;-) har haft fåglar i flera år så jag har absolut inte "för syns skull" jag hade de, utan för att jag älskar de.
/Csilla
CITAT (Jan Lindgren @ 08-02-2009, 18:05)

Hej!
Jag är lite pessimistisk när det gäller att ha tamfåglar i trädgården. Duvhöken har tagit nästa alla mina blekingeankor och det är helt omöjligt att ha pärlhönsen fritt.. Ska du släppa ut duvorna så se till att du har åtminstone ett resevpar ifall rovdjuren är framme. Jag funderar på att skaffa munkparakiter och ha dem friflygande. Men det gäller att föda upp ett ganska stort bestånd innan man släpper ut dem för svinnet blir stort.
MVH
Jan Lindgren
jag tänkte praktisera samma metod som i brevduvesport, nämligen att jag släpper ut de under tillsyn. och innan maten så de "flyger av sig" och återvänder sedan självmant till voljären där maten finns.
samma sak praktiserar jag med papegojorna jag har.
menar du att duvhöken kommer in i ett villaområde och tar djuren från trädgården? jisses..... ska testa mig fram, vill absolut inte förlora de, är inte typen som tänker "dör de så kan jag alltid skaffa en ny". men tack för tipset, kanske nåt att fundera på...
/Csilla
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 07-02-2009, 21:52)

Oh, vilka vackra duvor...
Hon kom till grannskapet en dag och slog sig samman med mina hönor och sedan dess bor hon hos dem.
Jag letar med ljus och lykta efter en make till henne, men det verkar omöjligt.
prova med www.alternativ.nu finns massor med djur till salu, allt från höns till vaktlar, får osv.... hon är vacker! :-)
/Csilla