Åsapiga
07-02-2009, 17:11
Hej!
Jag skulle vilja veta namnet på en buske som fanns i min barndoms trädgård. Jag flyttade därifrån i 7-års åldern, men jag ska försöka beskriva busken så gott jag kan. Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.
Det var i själva verket en rad med buskar, kanske skulle vara en häck, men i mitt minne stod buskarna lite glesare.
Utseende: Jag uppskattar att buskarna var c:a 1.80-2 m höga. Bladverket var skirt, ljusgrönt. Tror att bladen var matta och parbladiga. Blommorna som jag minns var små och gula. Kan inte säga hur de växte, men jag minns att de utvecklades vidare till små ärtskidor (?). Någon speciell doft minns jag inte. De vuxna sa att busken var giftig. Växtplatsen var i södra Lappland.
Mycket tacksam för hjälp om någon kan härleda denna buske.
Åsapiga
Caragana arborescens/ sibirisk ärtbuske.
Fågelvägen
07-02-2009, 17:19
Mycket bra beskrivning, Åsapiga! Jag tror busken du minns heter Caragana arborescens, sibirisk ärtbuske, kallas också
häckkaragan. Den klarar växtzon VIII.
OCH VÄLKOMMEN HIT, FÖRRESTEN!
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2009, 17:20
Gullregn är giftigt har gula blommor + "ärtskidor" men den blir högre än 2m och är ingen häckväxt. +Den är nog inte så härdig att den klarar sig i Lappland
En häckväxt som är ganska lik och förväxlas med den giftiga gullregnet är häckkaragan (syn. sibirisk ärtbuske) den är härdig, har nästan likadant bladverk och blommor som gullregnet och den får "ärtskidor" Denna växt ska inte vara giftig. Tyvärr är det ingen växt att rekommendera idag, vi har fått in en mjöldaggsart som går på denna växt så på många håll är häckarna helt vita och risiga av mjöldagg.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/carag/caraarb.htmlhttp://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/labur/labualp.html
Jan Lindgren
07-02-2009, 17:22
Hej!
Det låter som sibirisk ärtbuske Caragana arborescens.
MVH
Jan Lindgren
Fågelvägen
07-02-2009, 17:32
Åsa: " En häckväxt som är ganska lik och förväxlas med den giftiga gullregnet är häckkaragan (syn. sibirisk ärtbuske) den är härdig, har nästan likadant bladverk och blommor som gullregnet och den får "ärtskidor" Denna växt ska inte vara giftig. Tyvärr är det ingen växt att rekommendera idag, vi har fått in en mjöldaggsart som går på denna växt så på många håll är häckarna helt vita och risiga av mjöldagg."
Sibirisk ärtbuske har mycket små blad och små ärtskidor jämfört med gullregn. Jag har läst någonstans att risken för mjöldagg är mindre ju längre norrut busken växer. Någon som har synpunkter på det?
Åsapiga
07-02-2009, 17:41
Hej alla som svarat!
Och tack för hjälpen. Sibirisk ärtbuske alltså...? Tror nog att det kan stämma, men bilden som MariaS bifogat visar en buske med mycket kraftigare blad än jag minns. Kanske beror det på växtplatsen?
Ska försöka fota till sommaren om buskarna finns kvar och lägga in här för jämförelse.
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2009, 17:43
CITAT (Fågelvägen @ 07-02-2009, 17:32)

Sibirisk ärtbuske har mycket små blad och små ärtskidor jämfört med gullregn. Jag har läst någonstans att risken för mjöldagg är mindre ju längre norrut busken växer. Någon som har synpunkter på det?
En kall vinter tar död på angripare både insekter och svampar så ja man klarar sig bättre i norr mot mjöldagg och liknande men i och med att vintrarna även börjar bli mildare i norr ökar risken för flera skadegörare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.