|
Hej
Idag har jag hämtat in mina övervintrare, de flesta, från tolvgradiga vintervilan. Det mesta verkade ha liv, men Cyklamen, Gerberan och Kornettblommorna samt Azalean verkade helvissna. Men jag har omplanterat och placerat i fönster med extraljus, ska bli spännande att se om det finns liv i något av detta. Har ni synpunkter så vill jag gärna höra ! (läsa)
Hälsn Hoppfull Tepa
Kom på att jag glömde Rhododendonjorden till Azalean, måste väl plantera om då ? Går det att nagga lite torv från mina torvblock och blanda i vanlig krukväxtjord ?
Hälsn Glömsk Tepa
Samtliga av dessa krukväxter kan gå ner helt under vila, utan att för den del vara döda. Gerbera, cyklamen och kornettblomma kommer ju från knölar och där ska du definitivt inte ge upp än! Är du osäker på azalean, kan du försiktigt skrapa med nageln på en gren och se om den är grön under barken. Är den det så kommer den med största säkerhet.
Hej
Och här kommer bilder på min ena Hibiskus, som jag tog in och omplanterade idag. TITTA, den har KNOPP !!!
Men jag är lite bekymrad för min Hösteld. Den hade fina gröna blad, men stammen kändes kruttorr. Bladen lossnade. Tänkte klippa ner den lite, men stammen var ju IHÅLIG !!! Ska det verkligen vara så ? Satte ner en par blad i jorden, tänkte ifall de rotar sig. Eller ska jag försöka i vatten ?
Hälsn Tepa
Hibiskusen verkar ju må fin-fint! Däremot ska inte en kanshoë (osäker på stavning) inte övervintra svalt. Helst inte under +15 grade i alla fall. Däremot kan man gömma undan den mörkt en tid, för att trigga igång den igen. Tittar man på stambitarna, så är i alla fall de helt körda (sorry). Har aldrig försökt föröka dem, men vi får hoppas att det funkar med bladen...
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 19:59
Kalanchoë kan alla övervintra svalt, mina övervintrar jag ca +10c innan och dom trivs utmärkt. en del kräver också vintervila beroende art. dom klarar sig också att stå varmt. och den tål under +15c. står dom svalt ska dom stå torrt.
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 20:09
CITAT (tepa @ 07-02-2009, 19:09)  Hej
Idag har jag hämtat in mina övervintrare, de flesta, från tolvgradiga vintervilan. Det mesta verkade ha liv, men Cyklamen, Gerberan och Kornettblommorna samt Azalean verkade helvissna. Men jag har omplanterat och placerat i fönster med extraljus, ska bli spännande att se om det finns liv i något av detta. Har ni synpunkter så vill jag gärna höra ! (läsa) det ser ut som om du har vattnat för lite. många av dom ser ut att ha torkat hårt. Azalean ska hållas fuktig även under vintern. Cyklamen kan nog växa ut nya blad den ska ju övervintra torrt. Gerbera får du hålla fuktig nu så ser du om den kommer igen(visste inte att den hade knölar). Kornettblomma har jag inte sett att dom har knölar, har för mig dom hade vanliga rötter. det gör inget om dom vissnar ner även om dom inte bör göra det. men du ser snart om den lever. mina brukar ibland också bli vissna i bladen under vintern.
Ok Flaxss, vänta och se. Vet inte heller om Kornetterna har knölar. En massa rötter var där iaf. Såg inga knölar, i så fall var dom väldigt små. Jag misslyckades nog med Kalanchoen då, för den ser ju helt körd ut, tyvärr. Kanske vattnat för lite där också, men det är lite knepigt när man inte riktigt kan, utan får pröva sig fram. Cyklamen hade en liten liten knöl, kändes fast, inte mjuk. Hela plantan var jätteliten från början. Vågade inte ta en av pampig storlek, när jag...ja, ni vet...kanske misslyckas. Men jag provar igen. Ny Kalancoe, dom säljs väl snart igen som "Våreld". Det var ju Höstglöd jag hade. Men vad säger du Flaxss om Azaleajorden, när jag nu glömde att den skulle ha surjord. Kanske torv går bra att smula i jorden ?
Hälsn Tepa
Azalean sätter du i ren torv direkt, som du ändå gödselvattnar sen.
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 21:42
CITAT (tepa @ 07-02-2009, 21:25)  Ok Flaxss, vänta och se. Vet inte heller om Kornetterna har knölar. En massa rötter var där iaf. Såg inga knölar, i så fall var dom väldigt små. Jag misslyckades nog med Kalanchoen då, för den ser ju helt körd ut, tyvärr. Kanske vattnat för lite där också, men det är lite knepigt när man inte riktigt kan, utan får pröva sig fram. Cyklamen hade en liten liten knöl, kändes fast, inte mjuk. Hela plantan var jätteliten från början. Vågade inte ta en av pampig storlek, när jag...ja, ni vet...kanske misslyckas. Men jag provar igen. Ny Kalancoe, dom säljs väl snart igen som "Våreld". Det var ju Höstglöd jag hade. Men vad säger du Flaxss om Azaleajorden, när jag nu glömde att den skulle ha surjord. Kanske torv går bra att smula i jorden ?
Hälsn Tepa det är bra att prova sig fram  då vet man vad som funkar när man testar igen. jag brukar plantera min Azalea i roddisjord, men jag har också använt vanlig blomjord till den någon gång den har inte mått sämre av det. Azalea är också en växt du inte behöver plantera om så ofta, rötterna på dom är kompakta och växer sakta och behöver sällan stor utrymme bland rötterna. vart 3-5år kan man plantera om den i roddisjord jag blandar också upp med extra små leca i jorden. då min är ute så tycker jag roddisjord blir för blöt och kompakt men med lite små leca i håller den sig bättre.
HJÄLP !!!!
Hibiskus bladen och knopparna slokar och hänger ner, fast jag har vattnat !! Kommer den att ta sig ? Kommer knopparna att utvecklas eller är det redan kört ? Fick den chock av att komma in i värmen, månne ?
Hälsn Tepa
Om värmen går upp för fort, kan de göra så. Den hade nog mått bättre av att få en långsam temperaturstegring (tyvärr)
Solstorm
12-02-2009, 10:45
Hibiskusen är känslig för torr luft. När det är som kallast ute är luften som torrast inne. Ställ hibiskusen på några stenar, lecakulor eller något på ett fat med vatten. Ställ alltihop i en plastpåse som går upp en bra bit över krukkanten, kanske så den går över halva plantans höjd. (Krångligt att förklara) Då får den fuktigare luft och blir heller inte så känslig för spinn.
Tusen tack. Borde ju ha ställt den i det svalaste rummet först. Lätt att vara efterklok. Där är det 15-17 grader nu. Men jag kan väl sätta dit den nu ? Haken är att där finns ingen extrabelysning. Det finns det i varmare rummet där den står nu. Ska göra som du sa, Solstorm. Men är det kört för knopparna ? De kommer inte att utveclas ?
Hälsn Tepa
Solstorm
12-02-2009, 11:05
Har de bara slokat lite så kan de kanske klara sig, annars så kommer det ju nya.
Hej
Jag följde rådet med lecakulor och plast plus svalare plats genast. Hade inga stora genomskinliga påsar, så jag virade om med plastfolie. Så har jag också duschat på den några gånger. Den andra gamla Hibiscusen satte jag direkt till svalare köket, plus 19,2 grader nu (elementet är inte påslaget, vi har ett annat litet elelement inte under fönstret). Den hade inte ett enda grönt blad, rötterna kändes lite fuktiga igår när jag planterade om den. Så jag hoppas och väntar med spänning på några livstecken. Varje dag går jag och kikar och hoppas, när jag tittar på mina övervintrare.
Hälsn Tepa
Hej
Vad är detta för vitt ludd, som kommit på både Gerberan och Kornettblomman ? Det är knappt två veckor sen som jag tog in dem från vinterförvaringen och planterade om. Gav inget vatten för jorden var riktigt fuktig. Ska jag slänga jorden, skölja av rötterna och göra om jobbet ? Inga andra växter har sådant här. HJÄLP ! Bör jag bli orolig ?
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
19-02-2009, 21:17
tyvärr har dom nog ruttnat, eller ev torkat ihjäl under vintern,och så har dom ''döda'' delarna blivit uppfuktade och sedan möglat.
växter som blir så är svårt att rädda tyvär. vattna dom inte så mycket och se vad som händer har du tur visar dom liv.
Tack Flaxss. Vad synd, då har dom nog snarare torkat ihjäl än ruttnat av för mycket vatten. Då köper jag nya och försöker vattna lite mera nästa vinter. Men Kornetten skulle ju vinterförvaras torrt, har bara gett en liten skvätt varannan var tredje vecka. Men det var väl för litet. Har två Kornetter, den andra har inget sådant ludd, ...ännu...Jag ska alltså inte ta bort något ? Tänkte om förruttnelsen sprider sig.
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 09:16
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 08:59)  Tack Flaxss. Vad synd, då har dom nog snarare torkat ihjäl än ruttnat av för mycket vatten. Då köper jag nya och försöker vattna lite mera nästa vinter. Men Kornetten skulle ju vinterförvaras torrt, har bara gett en liten skvätt varannan var tredje vecka. Men det var väl för litet. Har två Kornetter, den andra har inget sådant ludd, ...ännu...Jag ska alltså inte ta bort något ? Tänkte om förruttnelsen sprider sig.
Mvh Tepa det kan vara att den levde ''fram'' tills du planterade om den, när du planterar om kommer mycket näring plus fukt, växter som inte har blad använder ingen näring ju, utan man ska istället vattna igenom sedan låta dom torka ut på ytan och vattna igen(då är dom fuktiga där det behövs men lite torrare vid rothalsen där dom ruttnar) och plantera om när bladen kommer. jag övervintrade mina i ca +10c och dom fick vatten ca 10gånger under vintern och då vattnade jag igenom ordentligt vid varje gång. en skvätt är lika med noll. då det mest kommer på ytan eller resten rinner igenom och växterna har inte fått nåt. jo du kan ta veck allt det möglade och se om den kommer med nya blad.
Suck, Flaxss. Så jag ska vattna SÅÅ mycket ! Nu använde jag fjolårs jord som var fuktig. Ingen näring ännu. Men får väl försöka se om det kommer nåt nytt på dom.  Men jag kan ju inte dethär. Kanske jag kan lära mig... Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 20-02-2009, 09:24)  Suck, Flaxss. Så jag ska vattna SÅÅ mycket ! Nu använde jag fjolårs jord som var fuktig. Ingen näring ännu. Men får väl försöka se om det kommer nåt nytt på dom.  Men jag kan ju inte dethär. Kanske jag kan lära mig... Hälsn Tepa  Det är ju av misstagen man lär, säger de. Dessa blommor är ju inte heller de enklaste att övervintra. Visst får du många råd och tips här, men det är ju ändå dina förutsättningar också som ska spela in. Men när du väl kommer på knepet och lyckas, ja då kommer du vara överlycklig och klarar att övervintra mer än du tror
Tack, Maria, för din uppmuntran !!  Jag ger nog inte upp, inte riktigt ännu... Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
20-02-2009, 09:53
jag brukar ge som råd att VATTNA efter TEMP. det för dom flesta växter är en säker metod att lyckas övervintra sina växter. som ska ha svalt, och desto kallare då desto mindre vatten.
har du 10-15C ska du vattna 10-15gånger under vintern.
sedan har en del växter speciella krav exempel lök och knöl växter och suckulenter vattnas bara sällan till att inte vattnas alls.
Azalea,Myrten är växter som även under vintern ska hållas fuktiga. även vintergröna tropiska växter kan höras till.
och vid omplantering så ska man växter som har vissnat ner vänta med tills nya blad kommer. vattna först och sedan plantera om när nya blad kommer.
Jo, Flaxss. Jag minns att du skrivit om vattna efter temp tidigare. Men då var vintern så långt liden redan...Har två Änglatrumpetsticklingar och en Pelargonstickling kvar i det där rummet ännu. Tar väl in dom i helgen, vattnar försiktigt och väntar på livstecken (om det nu kommer några). Sen plantera om. Dessa har nämligen inget grönt alls på sig.
Hälsn Tepa
Hej
Eftersom jag vid dethär laget är ganska så säker på att Kornettblommorna är döda, så köpte jag två nya. Det har gått snart sex veckor sen jag tog in dem och planterade om, men jag kan inte se någon förändring. Vad tror ni ? Borde inte något ha hänt på fem och en halv vecka ? Vägrar ge upp och slänga dem, hoppas någon kan inge mig lite hopp... Visar också bilder på de två nya.
Mvh Tepa
Hej
Nu är det kört. Ingenting grönt syns till på mina Kornetter. Det borde ju ha börjat hända något vid det här laget. Eller hur ? Det är väl bara att slänga ? Två månader sen jag tog in dom från vinterförvaringen.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|