Full version: Nystartad varmkompost
ranchn
Vi har beställd en Varmkompost (roterande Joraform). Men den kommer ej föränn i slutet av februari.

Sedan en vecka tillbaks har vi tjuvstartat med en varmkomopost i garaget.
Det är en scanback som vi har borrat lite hål i på sidorna och i botten.

I denna har vi lagt tidningspapper längst ned och sedan varvat med Kaningjödsel och hö, samt lite plantjord och förståss matrester.
Den är placerad i garaget dikt mot elementet. Garaget håller en temp på cirka 15 grader.
Nu efter en vecka har inget hänt och vi undrar därför hur lång tid vi bör räkna med att det tar för att den börjar få lite egenvärme och komma i gång.
Tittade i den i dag, samt rörde om lite. Bananskalen är i och för sig snart borta... Så den kanske redan är i gång.
Vilken temp borde komposten ha? Jag tänkte nämligen trycka dit en termometer.

Det vore ju bra om den kommer igång riktig ordentligt innan "tombolan" kommer.

Mvh R

ranchn
Vi har nu kollat tempen i min scanback och den håller 14 grader. I dag såg vi en en hel del "mögel-ludd". Nu har jag fyllt på med lite sagspån för att torka ut den lite.

Vad tror ni. Är vi på rätt väg?
KURT
Jadå, det är viktigare att mata på den med så mycket som möjligt. Man kan t o m hälla på sockerlag eller urin för att snabbt få i mera näring i den.
ranchn
Lägesrapport.

Ja, nu har det snart gått 2 månader sedan vi började med vår varkompost. Till början använde vi en scanback och sedan en JK 125 från www.kompostbuten.se
Till att börja med tyckte vi det var svårt att får igång komposten. Men efter lite laborering kom vi fram till att det var alldeles för blött. Likaså var det ganska svårt att röra om i en scanback.

Men en vacker dag anlände vår rotarande varmkompost. bravo.gif
Efter ett smärre helv... fick vi hop den och nu hänger den på väggen. Och den fungerar hur bra som helst. tummenupp.gif
http://seterstrand.webalbum.se/holmsund/54
http://seterstrand.webalbum.se/holmsund/55

Ena facket är snart fullt och den "komposeterar" hur bra som helst.
Det vi har lärt oss till nu är att man inte behöver oroa sig för att kompsoten blir för torr, hellre tvärt om.
Sedan har vi insett hur otroligt lite hushålsspor vi har nu. Vi började med detta i samband med att köpte vår villa i januari -09.
Tidigare bar vi ut ungefär en soppåse om dagen. Nu efter att vi börjat med källsortering och kompostering bär vi ut endast en påse i veckan till soptunnan..
Bra för plånboken... Bra för miljön.

Men en liten kompostfråga bara.
Ang. strö... Vanligt torrt sågspån? eller eldningspellets? Något annat att rekommendera?
Solstorm
Jag har en säck torv som jag tar och strör lite med ibland. Torven bryts ner snabbare än spån. Torra löv kan man ta, en del lägger tidningsremsor.

Kurt, urin för att starta har jag hört många gånger, men socker var nytt för mig. Det är väl kolrikt men vad gör det mer för komposten? Intressant.
ranchn
Jag fär nog ta en sväng till Plantagen och handla torv. Är det vanlig torvmull?
Spån VS Pellets... Använder man pellets, så behöver man endast 1/3 del av spånets mängd. Vilket betyder att man inte fyller kompsten "för" snabbt.

Ja, både urin och socker har jag testad. Både fungerar finfint.
ranchn
Lägesrapport 2

Nu har vi haft vår roterande varmkompost från Jora ett tag nu.
Vi är förvånade hur snabbt det går att kompostera hushållasavfall och "förvandla detta till jord,

Ett par saker som vi dock har upptäckt är doch att har man en "stängd" kompostbehållare blir materialet lätt för bött och med amoniakluft till följd. Detta löser man ju med mer strö. Jag använder spån till hamsterbur blandad 50/50 med kompostströ.

Så, så här långt är vi jättenöjd. Men det krävs att man som komposterare lär känna sin kompost. Det finns knappast en exakt mall hur man går till väga. Utan man får prova sig fram.
Det är just balansen mellan kol och kväve som är svårt.
[attachment=33910:kompost_diagram.gif]

Ps. Vad gör ni med den "nyproduserade" jorden?
Solstorm
CITAT (ranchn @ 27-04-2009, 07:16) *
Ps. Vad gör ni med den "nyproduserade" jorden?

Den är guld värd! Den är mycket näringsrik, du kan lägga ut ett tunt lager på jorden runt dina växter i trädgården.
ranchn
Jag har en hel del mossa i gräsmattan, vilket tyder på näringsfattig jord.
Man kanske kan använda kompostjorden som topdress?
I så fall, bör man blanda jorden med sand?

CITAT (Solstorm @ 28-04-2009, 08:40) *
Den är guld värd! Den är mycket näringsrik, du kan lägga ut ett tunt lager på jorden runt dina växter i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon