|
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 22:09
hej hej
har varit nere i träffat familjen i skåne, och åkte till mormor idag och kollade till trädgården samtidigt. ingen vacker syn för mina exotiska växter. jag vet inte lägsta temp men runt -18c -15c tror jag. har inte skyddat många växter så dom flesta fick känna på riktigt vinter. men trädgården för klarar sig själv all min energi lägger jag på min balkong. men då jag knappt skyddat nåt så har denna vinter gått hårt. alla palmer utom två har frusit ihjäl (var medveten om det, brydde mig inte heller så mycket).
lite bilder på allt
chamaerops humilis cerifera, har enbart fått regnskydd då det var som kallast. lever tror jag. [attachment=30494:l_rdag07...k_ne_001.JPG]
kaktusarna lever,växer i rengrus utför en söder mur. [attachment=30495:l_rdag07...k_ne_004.JPG]
glömt namnet, tror den heter prästkragebuske. [attachment=30496:l_rdag07...k_ne_005.JPG]
pampas gräset har klarat vintern , växer i ren grus och grov sand. får inget skydd blommade förra sommaren [attachment=30497:l_rdag07...k_ne_006.JPG]
glömt namnet på denna Medelhavsbuske, köpt hos Peter korn. klarar vintern bra. [attachment=30498:l_rdag07...k_ne_008.JPG]
agpanthusarna vilar än, med regnskydd. brukar inte skydda dom men fick ett ryk att göra det. dom bör leva [attachment=30499:l_rdag07...k_ne_009.JPG]
FLER BILDER KOMMER OM NÅGRA MINUTER!
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 22:16
Olivträdet fått en smäll. den lever dock bara bladen som frusit, har skyddet den lätt med grön vinterväv denna är också planterad i dom kallare områdena. så den kan ha haft ner mot -18c. tålig sak! [attachment=30500:l_rdag07...k_ne_010.JPG]
Kamelia, fått samma skydd som oliven. men den har inte klarat vintern. så de4t var min sista kamelia men det är denna som klarade sig längst. nästa jag planterar ska jag ha i ett skuggigt och fuktig läge i mer skydd. [attachment=30501:l_rdag07...k_ne_012.JPG]
Helgonört och Curryört , klarar vintern fint. [attachment=30502:l_rdag07...k_ne_013.JPG]
en av mina kryddrutor. allt klarat sig bra, har klippt ner min gigantiska malört [attachment=30503:l_rdag07...k_ne_015.JPG]
rosmarin som varit helt utan skydd, växer i en söderbacke med sand och lerjord blandat. har aldrig fått vinterskador. [attachment=30504:l_rdag07...k_ne_016.JPG]
Rosmarin plantor i ett av mina kallaste lägen, noter skadorna. det gälelr att hitta microklimat. plantan lever enbart bladsklador. [attachment=30511:l_rdag07...k_ne_011.JPG]
Myosotis
07-02-2009, 22:17
Ja, det har varit en ganska hemsk vinter, nästan ingen snö. Och den är inte slut än. Hoppas i alla fall fästingarna har dött. Här var det som kallast -18,8° den 8.1., -18,5° den 6.1. och -17,8° den 5.1. Lite varmare bör du väl ha haft.
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 22:22
mina två fikon, varit utan skydd har inte frusit. [attachment=30512:l_rdag07...k_ne_017.JPG] [attachment=30513:l_rdag07...k_ne_018.JPG] min inne azalea på friland, har inte skyddat den och den lever ända ut i topparna (råkade dock tappa en sten på den därför brutna grenar) [attachment=30514:l_rdag07...k_ne_019.JPG] ett annat fikon, klarade vintern utan skador. nyplanterat sen förra året. [attachment=30515:l_rdag07...k_ne_021.JPG] [attachment=30516:l_rdag07...k_ne_022.JPG] japansk mispel. lever ända ut i topparna. bladen fryser veck normalt sett. [attachment=30517:l_rdag07...k_ne_023.JPG] Rosorna på södersidan har inte tappat bladen, så rosor är städsegröna i varmt klimat? häfitgt! [attachment=30518:l_rdag07...k_ne_024.JPG] CITAT (Myosotis @ 07-02-2009, 22:17)  Ja, det har varit en ganska hemsk vinter, nästan ingen snö. Och den är inte slut än. Hoppas i alla fall fästingarna har dött. Här var det som kallast -18,8° den 8.1., -18,5° den 6.1. och -17,8° den 5.1. Lite varmare bör du väl ha haft. ja ingen snö och växlat mycket. dock har det inte blåst så mycket. jag tror jag har haft samma som du ev 1-5grader varmare någon natt. mormor sa att det var en morgon -15c, så det har det garanterat varit.
zaaritha
07-02-2009, 22:42
Otrevlig vinter! Ingen snö som skyddar växterna........
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 23:40
CITAT (zaaritha @ 07-02-2009, 22:42)  Otrevlig vinter! Ingen snö som skyddar växterna........ fler tal av växterna har klarat kallare vintrar utan skador, utan skydd men med mer snö. exempel fick mina rosmarin noll skador en vinter som det blev -19c(i varma delar av trädgården -19c) men med snö som täckte plantorna helt.
DragonLady
08-02-2009, 00:37
Roligt att se dina små liv flaxss Men usch vad kallt ni har haft.. här på ön har det väl varit ovanligt kallt också men inte -15 Tror det varit som mest -10 en kort period, men det har ju varit minusgrader de flesta nätterna denna vinter och det är man ju inte van vid direkt Mina rosor är också fortfarande gröna, törnrosas kjortel ute i uterummet blommar fortfarande.... makalöst Oliven där ute i uterummet ser också ut att må bra, skall man ta in den om en månad el. två och ställa den under min (sol)växtlampa så att den kommer igång lite tidigare och sedan ta ut den igen i maj? eller mår den bäst av att stå kvar kanske? mer naturligt för den är det ju om den står kvar.. den kanske tvärdör om jag tar in den i solväxtlamevärmen  har en natrium lampa som är som en sol.. känns som om man går in i ett rum där solen lyser, underbart Vi får väl hoppas att vi inte får en så sen köldknäpp som vi fick förra påsken där alla körsbärsblommorna o persikoblommorna o allt annat också som kommit fram fryser sönder Snart kommer ljuset o solen igen
Lady Hamilton
08-02-2009, 15:13
Så här ser det ut för mina växter. Vi har haft -28° som kallast, men det varade endast något dygn. Annars har det nog legat på ca -10° i snitt [attachment=30521:DSCN2016.JPG]
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 15:13)  Så här ser det ut för mina växter. Vi har haft -28° som kallast, men det varade endast något dygn. Annars har det nog legat på ca -10° i snitt [attachment=30521:DSCN2016.JPG] Skönt att se....då har mina växter det varmt och mysigt under snön  . /Anki
Här är ingenting heller vintertäckt. Kör med principen: Går det så går det!
Som kallast har vi haft -14,9 med en lägsta medeltemperatur på -3,0 grader.
Så här ser det i alla fall ut i trädgården just nu med nysnö och allt... [attachment=30531:ambratr_d.jpg] Ambraträd i kruka, verkar må kalas! [attachment=30532:camelia.jpg] Camelia på friland, Inga synliga skador, mer en de blad som blev brända av solen för två år sedan! [attachment=30533:ficon.jpg] ficon på friland, grön och fin i skotten [attachment=30534:mammut.jpg] Mammutträd i kruka, har redan börjat sljuta nya skott! [attachment=30535:pagod.jpg] Pagodträd på friland, har däremot fått lite frostskador, men det mesta är grönt och fint! [attachment=30536:_ngel.jpg] Ängel på friland. Tredje vintern nu, men den kommer snällt med nya skott varje vår och växer fint trots hanteringen!
Christer i Falköping
08-02-2009, 16:28
Lite för tidigt att säga vad som skadats eller inte än. Vissa skador visar sig ju inte förrän i sommar. Men som det ser ut nu är det bara en av de känsligare rhododendronen som fått frysskador. Resten märkar jag till senvåren tror jag. Christer.
Anders zon 1
09-02-2009, 18:44
Som sagt, än är det egentligen för tidigt att utala sig men ingen av "exoterna" verkar ha tagit någon nämnvärd skada så här långt i vinter (t ex Trachycarpus fortunei, Albizia julibrissin, Abelia, Camellia japonica, tre arter Leptospermum, rosmarin, fyra arter av Cistus, Fatsia japonica, Choisya ternata 'Aztec Perl', Euphorbia characias ssp. wulfenii, fikon, Cercis canandensis 'Forest Pansy', Cercis siliquastrum, Eucalyptus gunnii m fl). Camellia och Trachycarpus har enkla vinterskydd av vinterväv medan övriga är helt utan skydd. Som kallast har det hittills varit -8,7 grader (i början av januari) och snön har nästan helt lyst med sin frånvaro. Den vanligen tuffaste perioden av vintern när solen börjar bränna allt kraftigare återstår dock, så än kan man inte veta hur det går.
Alexander-VG-zon3
09-02-2009, 20:06
visst går det inte säga säkert förens i maj. men det som är dött vet jag ju är dött och av erfarenhet av andra vintrar så kan jag se lite vad det lutar sig åt. men många faror kommer än fler kalla nätter och varma dagar med kalla nätter.
Alexander-VG-zon3
09-02-2009, 20:20
CITAT (Anders zon 1 @ 09-02-2009, 18:44)  Som sagt, än är det egentligen för tidigt att utala sig men ingen av "exoterna" verkar ha tagit någon nämnvärd skada så här långt i vinter (t ex Trachycarpus fortunei, Albizia julibrissin, Abelia, Camellia japonica, tre arter Leptospermum, rosmarin, fyra arter av Cistus, Fatsia japonica, Choisya ternata 'Aztec Perl', Euphorbia characias ssp. wulfenii, fikon, Cercis canandensis 'Forest Pansy', Cercis siliquastrum, Eucalyptus gunnii m fl). Camellia och Trachycarpus har enkla vinterskydd av vinterväv medan övriga är helt utan skydd. Som kallast har det hittills varit -8,7 grader (i början av januari) och snön har nästan helt lyst med sin frånvaro. Den vanligen tuffaste perioden av vintern när solen börjar bränna allt kraftigare återstår dock, så än kan man inte veta hur det går. mina 3Fatsia japonica har inga skador alls. dom verkar bli mycket tåligare när dom etablerat sig. den som jag haft längst har jag haft sen 04 om jag kommer ihåg rätt. Cistus,Albizia har jag inte vågat plantera ut än dom är bara unga plantor (frösådd för 1-2år sedan). mina olika Euphorbia-arter (även mindre tåligare) är hos mig ett riktigt ogräs. klarar vintern utan problem. sprider sig nåt fruktansvärt. numera har jag dom i krukor. Eucalyptus gunnii har jag haft en i kruka utan skydd här i zon 3-4 denna vintern. lägst -18c och inga skador alls. lika så min Rosmarin i kruka här där jag bor nu har klarat sig bättre än den ena i trädgården. Trachycarpus palmer har jag gett upp om att ha på friland, tycker inte dom växer så bra och dödar inte vintern dom så gör sorken det(vilket älskar palmer!). dom jag har nu har jag i krukor, även om den klarade vintern ute i kruka så ska jag ta in ''alla'' mina arter efter första frostnatt nästa vinter. har man dom ute så även vid -10c så dör dom lätt av att dom ruttnar i mitten. dock större dom är bättre tål dom ju vintern. men det som jag har kvar i trädgården kommer jag i framtiden inte bry mig om så mycket. så det ni ser på bilder kommer antagligen vara utan skydd i framtiden hur vintern än blir, dör dom så dör dom. kommer lägga ner tid på dom växterna jag har här där jag bor och på balkongen. det går inte ha känsliga växter när man inte kan vara där och sköta onmdet vinter som sommar. CITAT (DragonLady @ 08-02-2009, 00:37)  är ute i uterummet ser också ut att må bra, skall man ta in den om en månad el. två och ställa den under min (sol)växtlampa så att den kommer igång lite tidigare och sedan ta ut den igen i maj? eller mår den bäst av att stå kvar kanske? mer naturligt för den är det ju om den står kvar.. den kanske tvärdör om jag tar in den i solväxtlamevärmen  har en natrium lampa som är som en sol.. känns som om man går in i ett rum ha kvar oliven svalt och ljust tills du kan sätta ut den direkt. och det kan du ju göra redan vid ett par plusgrade roch så ta in vden vid ev vårfrost.
Vad klarar egentligen en kamelia? Blommar inte de mitt i vintern?
Alexander-VG-zon3
10-02-2009, 17:41
en Kamelia klarar från -3c till -30c, allt beror på vilken art/sort du skaffar. och sedan beror det också på vilket vinter klimat du har och vilket sommar klimat.
man får testa sig fram om man nu vill ha en på friland. vill man vara säker så kan man skydda den med exempel grön vinterväv.
ska man plantera den ska det vara i ett varmt och skyddat östläge i fuktighets hållande jord. och vet man inte vad den tål så skydda den när det går neråt -10c.
det finns både höst och vår blommande arter/sorter och även vinter och sommar blommande.
camellia japonica den vanligaste om man odlar den i kruka och övervintrar frostfritt så brukar den börja blomma i nov-dec till mars-april. har man den på friland kan den om det är milt börja i nov-dec men annars så börjar den då blomma i mars-maj.
Kör samma princip som MAria S. Ingen vintertäckning förutom i ett fall. Min Phoenix canariensis. Allt annat är vintertåligt men den lille har jag daltat med. Varje gång som det har varit möjligt har täcket åkt av och så sent som i söndags fick den 7 h med dagsljus. Den ser lite tilltufsad ut men änså länge verkar den leva. Vi får väl se till våren. När jag tog täcket i söndags hittade jag fler. små spindlar som det ar rätt bra fart på så det har nog inte varit allt för kallt där inne..,
Och när det gäller min andra palm (Phoenix roebeleenii) så bor den i källaren med tillskottsbelysning. Den har tappat en del blad men i toppen skjuter den nya spjut, som dessutom börjar öppna sig nu.
//Ciczi
Anders zon 1
10-02-2009, 22:00
CITAT (flaxss @ 09-02-2009, 20:20)  Cistus,Albizia har jag inte vågat plantera ut än dom är bara unga plantor (frösådd för 1-2år sedan). Vilka cistusarter är det du har flaxss? De arter jag har är: 1. C. laurifolius - verkar helt härdig och har stått ute i 4 år och är nu 1,8 m hög! 2. C. ladanifer 3. Okänd art från Mallorca (vita blommor). 4. Okänd art från Turkiet (rosa blommor). De tre sistnämnda var utplanterade förra vintern och klarade sig helt utan skador (fast den vintern var ju extremt mild så det säger väl inte så mycket). Albizian verkar faktiskt riktigt härdig, i alla fall om den får rejält med värme under sommaren. Jag har haft ett par exemplar ute i 5 år utan några som helst skador och den största är snart 2 m hög och minst lika bred. Dom växte dock väldigt dåligt när sommaren var kall ett år. CITAT (flaxss @ 09-02-2009, 20:20)  men det som jag har kvar i trädgården kommer jag i framtiden inte bry mig om så mycket. så det ni ser på bilder kommer antagligen vara utan skydd i framtiden hur vintern än blir, dör dom så dör dom. Jag har också hamnat i det läget. Orkar helt enkelt inte att dalta en massa med växterna (utom möjligen i vissa specialfall som kamelian och palmen). "Survival of the fittest" är det som gäller i min trädgård.
Alexander-VG-zon3
10-02-2009, 23:27
CITAT (Anders zon 1 @ 10-02-2009, 22:00)  Vilka cistusarter är det du har flaxss? De arter jag har är: 1. C. laurifolius - verkar helt härdig och har stått ute i 4 år och är nu 1,8 m hög! 2. C. ladanifer 3. Okänd art från Mallorca (vita blommor). 4. Okänd art från Turkiet (rosa blommor). De tre sistnämnda var utplanterade förra vintern och klarade sig helt utan skador (fast den vintern var ju extremt mild så det säger väl inte så mycket). Albizian verkar faktiskt riktigt härdig, i alla fall om den får rejält med värme under sommaren. Jag har haft ett par exemplar ute i 5 år utan några som helst skador och den största är snart 2 m hög och minst lika bred. Dom växte dock väldigt dåligt när sommaren var kall ett år. Jag har också hamnat i det läget. Orkar helt enkelt inte att dalta en massa med växterna (utom möjligen i vissa specialfall som kamelian och palmen). "Survival of the fittest" är det som gäller i min trädgård.  jag kommer inte ihåg namnet, men det är en av dom vanliga arterna, vet du kanske vilken det är? har bara en art än så länge. Albizian har jag läst om en bok (dock från usa) och där skrev dom att den ''där'' klarar usda zon 6-5. men sen är det ju som sagt värmen under sommaren som den tar stor nytta av. som det är nu får dom nog vara i krukor som tas in. vill inte plantera dom i trädgården och här där jag odlar på balkongen är ju zon 3-4. jag kommer inte bry mig om någon växt nu i ''trädgården'' palm som rosamrin. klarar dom sig och växer är det ett plus. ska helt fokusera på växterna jag har här på balkongen, det som överlevde på balkongen denna vintern (med skydd) är rosmarin,nerium,andra palmer m.m. som lever nu i högsta grad utan skador, jag verkar ha fått tag på en härdig nerium den har klarat mycket frost utan att frysa. men får se om allt verkligen klarar sig tioll våren.
Alexander-VG-zon3
10-02-2009, 23:32
CITAT (Ciczi @ 10-02-2009, 18:19)  Kör samma princip som MAria S. Ingen vintertäckning förutom i ett fall. Min Phoenix canariensis. Allt annat är vintertåligt men den lille har jag daltat med.
//Ciczi hoppas den klarar sig!, hos min kanarie dadel var det både spindlar,maskar som röde sig under skyddet. annars har jag ju mycket som tål vintern utan skydd catalpa,kiwi,agapanthus,morochbarn,crinum,mullbär,hibiscus(flera sorter och arter),yucca,kaktusar,fuchsia m.f
nelly.trott
11-02-2009, 07:56
Kallt och blöt har det varit brrr och mycket värkar ha klarat sig =) så skönt flaxss
Anders zon 1
11-02-2009, 23:18
Flaxss, svårt att veta vilken cistus du har. Ingen art är ju vanlig i odling i Sverige, men den härdigaste (och kanske vanligaste?) brukar sägas vara Cistus laurifolius. Så en vild gissning är att det är den du har (den har rätt typiska, för släktet ovanligt stora och breda blad). Lycka till med balkongodlandet!
Är det inte lite tidigt att börja summera vintern än?
I uppland ligger snön och frosten är hård, det enda jag kunnat se är att murgrönan tagit skada, vet inte om den lever. En del tulpaner och mina höstsådda fröer började växa i november så de rä säkert döda. I övrigt är det svårt att säga nåt om skadorna än.
Som nån annan sa: mycket blöt och mycket kall vinter (kring jul hade vi tillochmed översvämning och decimetertjock is på gräsmattan!) efter en mycket blöt och mycket kall sommar.
Anders zon 1
14-02-2009, 18:37
CITAT Är det inte lite tidigt att börja summera vintern än? Jo, absolut! Just nu är det farligt. Det verkar bli många dagar framöver med kalla nätter och stekande sol på dagen - inte bra för växterna. Särskilt inte för vintergröna växter. Min erfarenhet är att många växter som dör under vintern gör det sent på säsongen just på grund av stora temperaturskillnader och stark sol. Några rejäla köldknäppar i december-januari brukar däremot sällan vara något problem (om det inte är extremt kallt naturligtvis).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|