Full version: Dagens ros
Stiffe
Segt som sirap idag här på forumet. thumbdown.gif

Blush Damask är ny här hos mig sedan förra året. smile.gif Ska vara en tacksam ros att odla, och den ska få en hyfsad storlek hoppas jag. Den växte på och blommade bra förra året, så det ser lovande ut så här långt. Doftade gott också vill jag minnas. Märkligt, jag hittar inga noteringar om att ha nosat på den på Fredriksdal. Kan det vara så illa att de inte har den?! confused.gif Verkar otroligt, det är ju en klassiker.

Det här är ju lite pinigt, blush.gif (med tanke på att jag presenterar den som dagens ros), men pga min datorkrasch så har jag tappat alla namnen på mina foton, och som ni vet är det inte helt lätt att identifera en ros utifrån en bild. I alla fall inte om man har några som är snarlika. Men, jag tror och hoppas att det här är:

Blush Damask
[attachment=30525:Blush_Da...lformad1.JPG]

[attachment=30524:Blush_Damask_p__G1.JPG]

[attachment=30523:Blush_Damask1.JPG]

Det här vet jag är min Blush Damask
[attachment=30526:Blush_Da...k_buske1.JPG]

/S
svennis
Fredriksdal har med den i gamla katalogen.
Du kör hårt med Damascena rosor. Trevligt. Bra att ha dom i botten.. biggrin.gif
Vad kommer sedan.. g.gif
/svennis
Kajsa
Det måste vara en extrem tuffing Stiffe, läser i LÅG att den tål " torra, starkt sandhaltiga, magra jordar och dessutom skuggtålig " Tänker mig sommarstuga vid havet, blåsigt och utsatt, tänk att det finns rosor för alla svåra lägen ändå. Vacker blomma !
renate
Jag planterade min BD hösten 2003,busken har väldigt veka grenar så den får stöd när den blommar.Först förra sommaren fick den lite höjd. Jag planterade ett rotskott i somras som jag hade fått.Hittade ingen bättre bild just nu.

[attachment=30544:2008_06_...__Large_.JPG]
Stiffe
Ja. lite glest och sirligt växtsätt verkar den ha. Är din rotäkta? Annars tycks det vara ett klent ex, alt så står den inte på något bra ställe? Min är nog ca 1 m nu efter 1:a sommaren, men lite gles förstås. Ska bli intressant att se om den tänker växa mer på höjden, el förtätas denna 2:a säsong som snart börjar. yahoo.gif

/S
renate
CITAT (Stiffe @ 08-02-2009, 17:26) *
Ja. lite glest och sirligt växtsätt verkar den ha. Är din rotäkta? Annars tycks det vara ett klent ex, alt så står den inte på något bra ställe? Min är nog ca 1 m nu efter 1:a sommaren, men lite gles förstås. Ska bli intressant att se om den tänker växa mer på höjden, el förtätas denna 2:a säsong som snart börjar. yahoo.gif

/S

Nej den på bilden är inte rotäkta,den står mellan Celeste och Lac Majeau mot en bokhäck.
gulmåra
Jag har fått rotskott från, som jag gissar, en Blush Damask. Moderbusken växer på en gård här på ön och den är enorm! Inte så hög, bara drygt metern, men den täcker minst 10 m2..ordentligt med rosdoft!! Gräsklipparn håller koll på utbredningen!

Det där med " torra, starkt sandhaltiga, magra jordar och dessutom skuggtålig " undrar jag allt. Den har inte visat de kvalitéerna ännu!! Är ´fortfarande en ganska ynklig buske, men den kanske är solidarisk med pimpinellerna rolleyes.gif
noranettan
Men hörni! Pinnig de första 2-3 åren, jodå, men sen är det OGRÄSVARNING!!!!!! Den och Husmodern är de värsta orgrärosor man kan tänka sig, rotskott flera meter in i rosor man är rädd om, in överallt! VAR NOGA MED ROTSPÄRR - annars luktar ju rosen gott och är riktigt fin i blom....
renate
Oj då; kanske jag skall avlägsnar BD från rosgången?Än så länge är det ingen fara men bli den till ett ogräs får den flytta till kirskålsparadiset bakom trädgården.
Stiffe
Noranettan: och det säger du nu! Nu står den ju redan i rabatten. -fear-.gif Nåja, det kan jag unna det lilla livet. Den är vacker, blomvillig och luktar gott. biggrin.gif

/S
gulmåra
Ja där den står får den gärna bli ett ogräs! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon