Full version: Blomman för dagen
Nauti
Jag har nu fyra nygrodda blomman för dagen som skall planteras om inom kort. Jag undrar, hur mycket plats behöver de för rötterna? Jag har planerat att ha en eller flera i en 11l-kruka beroende på hur mycket plats de behöver för rötterna o.s.v. Så hur många kan jag ha i en 11l-kruka, en eller flera?

Jag undrar även över klättring. Behöver de någonting större att klättra i eller räcker det med en pinne eller två? Om det behövs kan jag nog skaffa fram hönsnät.

Om det är någonting övrigt som är värt att veta när man skall odla blomman för dagen så är jag också intresserad.
Dilara
I en 11-liters kruka bör du ha flera. Desto fler och tätare de står blir de frodigare. Dock inte så tätt så att de kvävs i varandra.
Jag brukar använda hönsnät eller rörformade bambupinnar som de brukar klättra uppför. Du kan gärna använda flera pinnar. Om man inte använder något kan de klättra på allt möjligt, det brukar oftast bli snyggt det med.
Rihane
CITAT (Nauti @ 08-02-2009, 16:03) *
Jag har nu fyra nygrodda blomman för dagen som skall planteras om inom kort. Jag undrar, hur mycket plats behöver de för rötterna? Jag har planerat att ha en eller flera i en 11l-kruka beroende på hur mycket plats de behöver för rötterna o.s.v. Så hur många kan jag ha i en 11l-kruka, en eller flera?

Jag undrar även över klättring. Behöver de någonting större att klättra i eller räcker det med en pinne eller två? Om det behövs kan jag nog skaffa fram hönsnät.

Om det är någonting övrigt som är värt att veta när man skall odla blomman för dagen så är jag också intresserad.

Verkar vara känslig för kyla. Var försiktig när du avhärdar och planterar ut i sommar.
Nauti
Så långt som att avhärda dem det hann jag då inte tongue.gif På kvällen när jag tittade till dem såg de friska och fina ut. På morgonen hade alla utom en vikt sig och skrumpnat ihop på en liten del av stammen. Nästan hela stammen såg frisk ut och bladen såg friska ut, det var bara en liten del som hade torkat ihop så att den var vikt dubbel :/ Fast jag har en del frön kvar så jag får börja om helt enkelt:)

Hur tidigt behöver ha någonting att stödja sig emot och börja att klättra efter?
Östh
Tro att du kan avvakta lite med ny sådd. De växer mycket snabbt så även om du toppar för kraftigare planta så är de inom en månad uppe i takhöjd. Brukar spänna upp tråd till taket inomhus så att de kan klättra framför ett fönster. Brukar så i slutet på mars.
Nauti
CITAT (Östh @ 13-02-2009, 18:18) *
Tro att du kan avvakta lite med ny sådd. De växer mycket snabbt så även om du toppar för kraftigare planta så är de inom en månad uppe i takhöjd. Brukar spänna upp tråd till taket inomhus så att de kan klättra framför ett fönster. Brukar så i slutet på mars.
Jag har sått allt från tomater till blomman för dagen redan. Jag har ljust för att odla dem året runt inomhus så de klarar sig till sommaren tongue.gif

Däremot är jag rädd för att samma sak händer igen. Jag har ingen aning om vad det kan bero på sad.gif De såg fina och friska ut kvällen innan.
Nauti
I dag hände det igen. I morse när jag tittade till mina blomman för dagen så såg de ut såhär:

Den här gången överlevde bara en av de sådda växterna också. Så jag har två blomman för dagen kvar av 7-8 stycken. Är det någon som har en aning om varför det blir såhär?
lissa
Jag kan inte svara på det, dessutom har jag lagt in samma fråga på förökning, men jag undrar vilken blomma det är. Jag har hört att en del kallar Ipomea för blomman för dagen, och andra kallar Mirabilis Jalapa blomman för dagen..I min fråga så gäller det Mirabilis, och jag är inne på andra sådden och den här gången får plasten sitta kvar längre...Eller kanske det gäller en helt annan blomma ??? thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
För tidigt sådda plantor brukar vara extra känsliga för skadegörare, det spelar ingen roll hur mycket lampor du sätter upp du kommer aldrig upp i den ljusmängd som en svensk sommar har.

Jag tycker det ser ut som om de har drabbats av någon svamp från jorden eller vattnet.
Alt. så skadade du växten när du planterade om man bör inte ta i stjälken när man planterar om så små plantor för man riskerar att trycka till ledningsbanorna ifall man inte är försiktig.
Nauti
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-02-2009, 09:09) *
För tidigt sådda plantor brukar vara extra känsliga för skadegörare, det spelar ingen roll hur mycket lampor du sätter upp du kommer aldrig upp i den ljusmängd som en svensk sommar har.

Jag tycker det ser ut som om de har drabbats av någon svamp från jorden eller vattnet.
Alt. så skadade du växten när du planterade om man bör inte ta i stjälken när man planterar om så små plantor för man riskerar att trycka till ledningsbanorna ifall man inte är försiktig.
Jag har haft problem med trips och spinn, men det brukar ju synas på bladen och det gjorde det inte. Sedan hade jag hållt med dig om det där med att man aldrig kan komma upp i ljusmängd om du inte sagt SVENSK sommar tongue.gif Jag vet inte hur mycket lumen solen strålar ut, det är ju såklart mycket mer en solig sommardag, men i genomsnitt så tror jag nog inte det är så mycket mer, sedan lyser den ju inte konstant i 18 timmar per dygn heller tongue.gif

Jag satte dem direkt i kokos och den är steril, så svamp från mediumet är det inte. Vattnet tvivlar jag också på att det skulle vara. De var aldrig omplanterade, de såddes direkt i kokosen och så tog det några dagar och så blev de sådär tillslut. Så det kan inte vara felet heller.

Sedan undrar jag en grej, det där med att man kommer åt stammen och att ledningsbanorna täpps till, det är väl mer undantag att blomman för dagen är så känslig? Vanligtvis brukar jag klämma på stammarna när växterna är ganska små för att härda dem.
Alexander-VG-zon3
fast när växterna är så små. så har dom inget ''hårtskal'' som äldre plantor. att klämma på dom kan nog ge upphov till att dom ruttnar där man klämmer. jag gör aldrig så och förstår inte varför man ska.

lika så så sugande insekter suger ju också på stammarna när plantorna är små. och det kan göra att plantan dör just där där dom sugit.

Nauti
CITAT (flaxss @ 28-02-2009, 17:01) *
fast när växterna är så små. så har dom inget ''hårtskal'' som äldre plantor. att klämma på dom kan nog ge upphov till att dom ruttnar där man klämmer. jag gör aldrig så och förstår inte varför man ska.

lika så så sugande insekter suger ju också på stammarna när plantorna är små. och det kan göra att plantan dör just där där dom sugit.
Stammarna stärks väl? Men egentligen räcker det ju med att ha en fläkt som blåser på dem.

Det skulle kunna vara att tripsen angripit dem, men alla blev ju sådär över en natt, samtidigt och alla såg likadana ut. Så det känns osannolikt att det är problemet.

Kan det kanske ha någonting med näringen att göra? För stark näring direkt från början? Jag har hört att de skall vara ganska känsliga för det. Men jag körde bara en tredjedels dos näring från början. De såg ju faktiskt jättefina och friska ut kvällen innan det blev sådär.
Alexander-VG-zon3
jo stammarna förstärks om du har en liten fläkt på. men att hålla på att klämma på stammarna är nog inte så nyttigt.

dessutom har du sått blomma för dagen för tidigt på året. jag sådde mina i april i ett soligt fönster utan extra ljus gick hur bra som helst och fick bra plantor.

sedan är det inte så bra att ge näring. du sår fröna i väldräneradjord eller såjord. ev lägger du lite närings kulor längst ner i botten eller bara ha svagt med näring i jorden, men du får inte tillföra extra. sedan när plantorna fått ett par riktiga blad så planterar du om dom. då tar du i HJÄRTBLADEN inte i stammen, plantera om dom i ny näringsrik jord. därefter ca 4v kan du ge näring.
Nauti
CITAT (flaxss @ 28-02-2009, 17:53) *
dessutom har du sått blomma för dagen för tidigt på året. jag sådde mina i april i ett soligt fönster utan extra ljus gick hur bra som helst och fick bra plantor.

sedan är det inte så bra att ge näring. du sår fröna i väldräneradjord eller såjord. ev lägger du lite närings kulor längst ner i botten eller bara ha svagt med näring i jorden, men du får inte tillföra extra. sedan när plantorna fått ett par riktiga blad så planterar du om dom. då tar du i HJÄRTBLADEN inte i stammen, plantera om dom i ny näringsrik jord. därefter ca 4v kan du ge näring.
Jag har ju ljus så att det räcker ändå, så jag ville så tidigt tongue.gif

Näring kör jag från början eftersom jag planterade dem i kokos. Så en lågdos näring från början är jag i alla fall tvungen att använda. Jag har redan planterat om överlevaren i en större kruka utan problem. Det är det där med att alla dog bara sådär över en natt som förvirrar mig, två gånger hände det också.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du är inte tvungen att använda näring direkt. Hur försiktig du än är vid omplanteringen så går spetsarna på rötterna av och det är med spetsarna växten tar upp vatten och näring, växten lär må bäst ifall du bara har vanligt vatten den första veckan tills rotspetsarna vuxit ut (växten kan ändå inte ta upp näringen i början), är du orolig för näringsbrist är det mer effektivt att duscha bladen med en mycket svag dos gödning via en blomspruta i början.

+Klämma på stjälkarna gör inte stammarna starkare utan man trycker ihop ledningsbanorna där vatten och näring transporteras.

Har du koll på kokosen och hur den tillverkats, om kokosfibrerna tvättats i saltvatten kan den vara mindre bra för växtodling, salt är ju ett dödligt gift för växter. Blomman för dagen tycker jag dock är onödig att hålla på med specialgrejer till den brukar inte vara så kinkig med vilket substrat den odlas i, vanlig jord brukar funka bra.
Nauti
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-02-2009, 19:03) *
Nej du är inte tvungen att använda näring direkt. Hur försiktig du än är vid omplanteringen så går spetsarna på rötterna av och det är med spetsarna växten tar upp vatten och näring, växten lär må bäst ifall du bara har vanligt vatten den första veckan tills rotspetsarna vuxit ut (växten kan ändå inte ta upp näringen i början), är du orolig för näringsbrist är det mer effektivt att duscha bladen med en mycket svag dos gödning via en blomspruta i början.

+Klämma på stjälkarna gör inte stammarna starkare utan man trycker ihop ledningsbanorna där vatten och näring transporteras.

Har du koll på kokosen och hur den tillverkats, om kokosfibrerna tvättats i saltvatten kan den vara mindre bra för växtodling, salt är ju ett dödligt gift för växter. Blomman för dagen tycker jag dock är onödig att hålla på med specialgrejer till den brukar inte vara så kinkig med vilket substrat den odlas i, vanlig jord brukar funka bra.
Nej, till en början finns väl den näring växten behöver i fröet. Men jag gör ändå så att jag låter kokosen svälla i en lågdos näring tillsammans med rotstimulator m.m. Då finns ju näringen där när växten är redo för att ta upp den, det är väl ungefär detsamma som gäller för jord. Sedan hade faktiskt plantorna ett ganska fint rotsystem då de dog och jag hade ju inte planterat om dem.

Att klämma på stjälkarna är ju en metod som används inte bara av mig. Jag har vid ett flertal tillfällen gjort så utan att växterna tagit någon skada av det.

Den kokos jag kör med skall vara ren enligt tillverkaren. Vilken sort det är och mer information finns på första sidan i min kokostråd.

Även om växten trivs i jord så kan man ju få den att trivas ännu bättre i kokos då man kan behandla kokosen som om man odlade i hydro, även om det nu är ett mellanting i mitt fall då jag handvattnar. Sedan är det ju roligt att testa någonting nytt också samtidigt som kokos var ett billigare och enligt mig roligare alternativ till att odla i jord.
Piccante
Nauti, hur vet du att kokosfibrer är sterila som du skrev i ett tidigare inlägg? Så vida man inte har autoklaverat fibrerna eller tvättat dem med 96% så är material sällan sterila. till och med impregnerade brädor angrips av mögel då inpregneringsmedel inte till 100% förhindrar mikroorganismer. Även om kokosen var steril så är den ju inte det efter att du har fuktat den med vatten och näringslösning. I "nästan sterila" miljöer så tar ofta en svamp, eller mögel eller bakterie överhand då de inte har någon konkurrens från andra arter så det kan nog vara som Åsa skrev att sådden angreps av svamp som fick dina plantor att vissna. Det verkar tyvärr vara vanligt det har drabbat mig flera gånger att frösådder ser ut precis så som du visade på bild att ledningsvävnaden verkar stängas av och toppen vissnar trots att man har vattnat och gett näring.
officinalis
Blomman för dagen klarar sig bra utan en massa konstiga kemiska tillsatser och kokosfibrer som skeppats tvärs över jorden.
Vanlig såjord eller torvbricketer har jag sått i och det har fungerat bra. De har inte blivit längre än ca 150 cm, så jag funderar på att så lite tidigare i år och vara mer regelbunden med näringen. Sådde i slutet av Mars sist, har jag för mig.

I år blir det ett flertal olika sorter, både Ipomoea tricolor och Ipomoea purpurea (utseendemässigt nästan samma planta, även fast I. purpurean kallas för Purpurvinda).

Hur gör ni med omplanteringen? Jag har hört att Ipomoerorna lätt blir stressade vid omplantering och kan stanna i växten. Jag tänkte så ett ganska stort gäng i år och plantera ned i en 10 alt. 20l kruka, så det blir svårt att hålla dom i fint skick inomhus utan att kunna plantera om. Perfekt vore ifall jag kunde så dem i torvbricketer och sätta ned torvbricketerna i ett gäng större plastkrukor och att jag senare mot sommaren planterar ut dem på en större växtplats. Totalt två omplanteringar alltså. Plantorna borde inte bli stressade ifall jag planterar ned torvbricketerna direkt?
Nauti
CITAT (Markus_H @ 28-02-2009, 23:46) *
Nauti, hur vet du att kokosfibrer är sterila som du skrev i ett tidigare inlägg?
Det stod i produktbeskrivningen där jag köpte det tror jag :/ Det är nog inte sterilt längre när man löst det i vatten o.s.v. men det hettas ju upp så att eventuella sjukdomar och svamp skall dö.
CITAT
Blomman för dagen klarar sig bra utan en massa konstiga kemiska tillsatser och kokosfibrer som skeppats tvärs över jorden.
Att de klarar sig bra betyder inte att det inte kan bli bättre tongue.gif Sedan är ju kokos ganska miljövänligt ändå som jag har förstått det och jag vet inte varför jag skulle ge dem konstiga kemikalier.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon