|
Hej! Nu när solen kikar fram lite smått vaknar även jag Har för första gången övervintrat mina Pellisar (bland andra växter) och har nu fått lite olika tips om hur jag ska gå till väga. En del säger, plantera om och ta in och klipp sen ner efter nån vecka. Andra säger lite tvärtom, ta in dem i ljuset, låt stå nån vecka eller två och plantera sen om dem och klipp ner dem. Vilket av det ska jag göra för att lyckas?? Mycket tacksam för svar!
Red Top
08-02-2009, 17:02
Titta i den här tråden Odla-tråd
För att göra dig ytterligare förvirrad så planterar jag om och klipper ner samtidigt.
Jag tror inte att det finns några rätt eller fel och det finns definitivt inga garantier för att man ska ”lyckas”.....men pelargonior är tuffa växter som klarar mycket/det mesta. Jag har aldrig "förlorat" någon som det funnits liv i när den togs fram. Däremot så är det en eller ett par varje år som inte klarar övervintringen i min allt för varma matkällare.
Du måste prova dig fram tills du hittar ”ditt” sätt.
/Anki
Lady Hamilton
08-02-2009, 17:07
För att göra saken enklare  ............. Jag tar fram, låter de börja skjuta, planterar om låter dem böraja växa, klipper ner Vem har sagt att bara ett sätt är rätt?
Jisses nu vart jag ju inte mindre förvirrad Man går på "magkänslan" alltså?? Nå nu står de i fönstren, 6st klarade sig inte (men då kan jag ju köpa nya kompisar till de andra 16). Får lite vatten och ljus och planteras om och klipps inom 2 veckor..?? Hoppas det blir oki! Tack för era svar!! Man kan alltid lita på er odlaiter
Red Top
08-02-2009, 18:56
Jag hittade nyss en sida på nätet, som ger bra råd och tips för nybörjare Pelargonsällskapet
Eva i Höga
08-02-2009, 19:08
Jag tog ner mina från vinden i fredags, tror att det är flera som inte klarat sig, de har nog haft det för kallt. Jag gav dem i alla fall lite vatten och snart får de lite vatten igen. De får stå så ett par veckor sen planterar jag om dem och därefter klipper jag dem. Får väl se hur det lyckas.
Meriona
08-02-2009, 19:33
CITAT (Red Top @ 08-02-2009, 18:56)  Jag hittade nyss en sida på nätet, som ger bra råd och tips för nybörjare PelargonsällskapetBlir man medlem får man dessutom tillgång till deras forum, och där finns det många kloka gummor och gubbar!  Och så kan man delta i massa lokala träffar och annat skojsigt...
CITAT (Meriona @ 08-02-2009, 19:33)  Blir man medlem får man dessutom tillgång till deras forum, och där finns det många kloka gummor och gubbar!  Och så kan man delta i massa lokala träffar och annat skojsigt... Och så får man Bulletinen, en tidning som bara handlar om pelargoner, himla trevlig om jag får säga det själv. Det negativa är att man börjar samla på sig pelargoner så till slut har man så många så man måste köpa växthus osv osv. Pius, pelargonist javisst!
johannea
09-02-2009, 09:30
Så här ser mina pellisar ut nu, jag vinterförvarar mina svalt (ca10-15 grader) och ljust med extrabelysning hela vintern. Planterade om dem för ca en vecka sen, om några veckor igen klipper jag lite i dem för att få sticklingar mest... i denna förvaring blir de inte rangliga så ja måste inte klippa dem om jag inte vill.
Mina stod i fd pannrummet 7° eller kallare.Jag tog fram de i slute på januarei först i hallen under lampa nu i fönstren,de är gröna nu,snart ska jag plantera om de och klpeer n,en del har jag klippt.några har knoppar som jag knipsade av,bara en med stora knoppar låter jag blommar nu.
För min egen del är jag mest orolig för hur mina kära pellisvänner ska klara temperaturskillnaden mellan vinterförvaringen (Kallt!! ca 1-4 grader), och rumstemperaturen. Har i vanliga fall kvar dem i deras verkstadsfönster tills det är dax för utplantering, men då kommer de igång ordentligt så sent, och säsongen b lir kort. I år hade jag tänkt försöka få igång dem lite tidigare - typ nu -, men är som sagt lite bekymrad över hur de kan tänkas reagera på en plötslig temperaturhöjning med 16 grader.
Alexander-VG-zon3
18-02-2009, 11:31
mina detta år tog jag fram i jan-feb från +15c till +20c. placerade dom under extra ljus. vattnade väldigt försiktigt. ökade vattningen sedan klippte jag ner dom. sedan ska jag plantera om dom i mars nånting.
brukar göra så här varje år också.
men jag tror man får testa sig fram, det finns MÅNGA sätt att göra det på och alla har sina egna knep och tips. prova olika saker för var år och se vad du tycker funkar bäst för DIG.
CITAT (Lady Hamilton @ 08-02-2009, 17:07)  För att göra saken enklare  ............. Jag tar fram, låter de börja skjuta, planterar om låter dem böraja växa, klipper ner Vem har sagt att bara ett sätt är rätt?  Precis så gör jag också. När man tar fram de från vinterförvaring tror jag det är bra att de får vänja sig med annan temperatur och ljus (om man som jag haft dem i mörkt förråd ca +5°). När de sen har vant sig är det dags för nästa dust....omplanteringen. När jag sen ser att de börjar skjuta nytt.....ja då ansar och klipper jag. Men som sagt......det finns säkert lika många råd som det finns pelargonsorter.
Jag väntar m omskolning o nedklippning tills de kommit bra växt, då har de bättre motstånd mot sjukdomar och blackleg mm. Tycker jag då. Pelargonist javisst här med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|