Full version: Rosenhäck
kajsalisah
Jag har efter mail med Flora Linnéa äntligen krymt mina val till tre sorter som jag tror skulle vara fina tillsammans.

Projekt: En 15 meter lång rosenhäck längs uppfarten ska planteras.

Rosorna jag nu har i åtanke är: Thérése Bugnet, Lousie Bugnet och Stanwell Perpertual.

Frågan är vilket som ni tror blir finast... Det är självklart en smaksak men jag vill ändå gärna höra era (proffsiga) åsikter!

Varannan planta av dom tre sorterna? Två plantor av varje efter varandra? Bara två utav sorterna för ett lugnare intryck? Endast en av sorterna? Andra åsikter????
renate
Det är en smaksak,jag har alla tre fast Therese Bugnet är ny hos mig.Stanwell Perpetual blir väldigt bred men är snygg som häck.Varannan blir kanske lite plottrig men det är svårt att ger smakråd.Alla passar som häck.
Stiffe
Ahh, 3 goa rosor. Klart du ska ha alla 3. smile.gif Jag skulle nog ha satt dem 3 och 3 (i trekant), dvs en dubbelradig häck, löpande med de olika rosorna.

Det här lät lite luddigt, så jag har kladdat ihop en illustration som hastigast.
[attachment=30565:Illust_rosh_ck.jpg]

/S
Kajsa
Skulle valt Louise Bugnet och Thérese Bugnet dom växer upprätt med styva grenar och är lika stora. Stanwell Perpetual växer som en hög med klena grenar, säkert fin i en häck men då bara med den, jag har fått binda upp den hårt för att inte hela busken ska ligga i en driva.
Annars tycker jag Louise Bugnet är finast av de tre, så man kan också bara välja den. Therese Bugnets blomma är lite mer rufsig, lite slarvig i formen. Har många bilder i mitt album/Kanadarosor, kika där.
Stiffe
Här är LB & TB inte alls lika. LB är en typisk rugosa, ca 1 m hög (och bred) och svampartat växtsätt. TB är inte en typisk rugosa, den är relativt hög och smal (1.6 x 0.8 m), med rödbruna grenar m lite taggar, och helt andra blad än rugosor/LB.

Stanwell är lite vräkig, det håller jag med om, men om man låter den hållas, bygger den inte upp sig med alla sina taggiga grenar då? Jag har bara haft mina ett år, så jag har ingen egen erfarenhet av detta. Däremot vet jag att den på Fredriksdal står bra upp. Huruvida det ev någonstans inne i det täta grenverket finns en uppbindningspåle låter jag vara osagt.

Louise Bugnet struktur
[attachment=30592:Louise_B...t_vinter.JPG]

Therese Bugnet struktur
[attachment=30593:Therese_...t_vinter.JPG]

Louise Bugnet
[attachment=30595:Louise_B...t_2008_1.JPG]

Therese Bugnet
[attachment=30596:Therese_Bugnet_1.JPG]

/S
kajsalisah
Tack för era synpunkter. Jag tror jag bestämt mig för enbart Louise för just den här platsen. Therese kommer jag ha på en annan plats så även SP.

Vad tror ni skulle vara fint runt fötterna på Louise? En krypros eller annat? Fast jag antar att det är bäst att låta häcken rota sig först innan men planterar annat? Tänkte lägga fiberduk över rabatten och plantera i "kryssen". Är det "overkill" eller självklart att göra så?

Ezereht
Lite overkill men säkert väldigt smart tror jag. Vi har gjort så på vår aroniahäck vid postlådorna och det har hjälpt mycket mot ogräs (tror det var billig jord).
Kajsa
Enligt Rosbibeln LÅG blir Louise Bugnet 1.80 x 1.5 m, min ena L.B närmar sig 2 m, den växer i söderläge, prydligt och upprätt, blir nog underbar som häck.
Om rosen blir ca 1.5 m bred plantera häcken med 75 cm mellanrum, hälften av bredden.
kajsalisah
CITAT (Kajsa @ 15-02-2009, 00:05) *
Enligt Rosbibeln LÅG blir Louise Bugnet 1.80 x 1.5 m, min ena L.B närmar sig 2 m, den växer i söderläge, prydligt och upprätt, blir nog underbar som häck.
Om rosen blir ca 1.5 m bred plantera häcken med 75 cm mellanrum, hälften av bredden.

75 cm mellanrum säger du.... det låter billigt och bra ;-) Jag fick rådet att plantera dom med 30-35 cm mellanrum för bästa reslultat fast det kanske också är overkill? confused.gif
Kajsa
Jag bara gissade att du skulle ha den friväxande, inte klippt och då ska planteringsavståndet vara högst halva rosens bredd. Ska du klippa häcken ska det vara 3 st rosor /meter. Detta enligt Rosbibeln LÅG del 2.
Stiffe
Som alltid: det beror på.
T ex hur tät och häcklik du vill ha häcken. Ju större avstånd desto mer framträdande blir de enstaka buskarna. Vill du ha en häck som är tät och ser ut som en häck, då ska du plantera 3-4 plantor per meter. Det buskarna inte kan breda ut sig i sidled tar de igen genom djup och höjd. Vill du däremot att det ska vara mer som en rabatt, och kanske sätta annat runtom/mellan buskarna, då kör du glesare plantering.
Så är det då tidsfaktorn, dvs ju tätare plantering desto snabbare en tät och uppvuxen häck. Vidare, ogräset gynnas av gles plantering, såvida du inte vräker på med andra växter som fyller ut all naken jord.

Har själv planterat en Hansahäck med 3-4 plantor /m, för 2 år sedan. Den är ännu inte stor och tät.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon