Full version: döendes yuccapalm
hopplösa fingrar
Hej!

Har lyckats så gott som ta livet av min fina yuccapalm genom att ha den för långt in i rummet (tror jag iaf). Den hade tre stammar med blad men nu är det bara en stam som har blad kvar och de är väldigt ljusa. Kan jag göra något för att rädda den? Kan det komma nya blad på de två andra stammarna? Känns hemskt att ha livet av något så fint. . . sad.gif
Elcyion
Skrapa lite försiktigt på stammen en bit ner. Är det fortfarande grönt under, så lever den iag, om än nätt. Prova att sätta den så ljust du kan, och håll koll på vattningen.
Bassam
Lycka till

Det kom från den varma områden, därför att de behöver bra belysning, eller en halv upplysta med lite vatten

Obs : Obs : om de haft mycket vatten eller lite sol för det blir de mycket sämre.

H: Bassam
hopplösa fingrar
Tack för snabba svar! De två stammarna utan blad verkar vara döda, men nu har jag ställt upp den i köksfönstret och hoppas att den sista ska klara sig.

Mvh,

"Hopplösa fingrar"
Elcyion
Du borde väl kunna klippa bort de två döda grenarna med? Kolla om du kan hitta några beskärningsråd på internet. Många blommor ska beskäras den här tiden på året = det blir mer kraft kvar till den ensamna stammen.
Sussie F-Flower
CITAT (hopplösa fingrar @ 10-02-2009, 22:34) *
Tack för snabba svar! De två stammarna utan blad verkar vara döda, men nu har jag ställt upp den i köksfönstret och hoppas att den sista ska klara sig.

Mvh,

"Hopplösa fingrar"

Det är inte alls omöjligt att de skjuter ifrån roten. Det har mina gjort flera gånger.
Om du tänker klippa i de två "döda stammarna" så ta bara lite i taget så att du ser undan för undan om det är något liv... kanske längst ner vid jordytan..?
hopplösa fingrar
Jag ska försöka beskära dem, men de är alltså tjocka stammar (inget jag kan klippa, snarare såga). Kanske för mycket med tre så tjocka stammar i en liten kruka? Hmmmm, tack för hjälpen i alla fall! yes.gif

Hopplösa fingrar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon