lissa
Ja som en stång kan man knappast kalla den, en smal pinne..
Jag sådde nyponets innehåll förra året och fick upp 2 plantor..i den här krukan och den var fin hela sommaren/ hösten, men sen tappade den alla blad, och nu vet jag inte vad jag ska göra, OM jan ska göra något alls ??? Efersom den för mig är av stort minnesvärde vill jag inte förlora den, och hoppas på er hjälp...
[attachment=30572:DSCN7336.JPG] i september
[attachment=30571:DSCN7780.JPG] i dag
KURT
Vem är av minnesvärde? Om det gäller orginalbusken, så borde du nog snarare tagit sticklingar, annars blir det kanske inte samma. Annars är det ju inte konstigt att den tappar bladen vintertid?
renate
Så gott som alla rosor tappa bladen vintertid som kurt redan påpekar.Det ser ut att du har din kruka med rosen innomhus.Inga rosor trivs inne i värmen ställ den svalt tex garaget eller förråd.Då den inte ha blad behöver den inte ljus ännu.När bladen kommer ställ den i ljuset men inte innomhus.Den kan står ute.
Stiffe
Antar att både du och rosen befinner sig i spanien. Lyllos. Antar vidare att rosen står ute på terassen. Så förhoppningsvis är det bara det gamla vanliga, dvs rosen tappar bladen under vintern. Om det inte är så lär du märka snart. Våren kommer väl väldigt tidigt där nere. Du ser i så fall om det kommer gröna knoppar längs stammen.

/S
lissa
Bingo till Stiffe, den står på terrassen i BCN och har aldrig varit inne öht..
Den föddes förra våren, det ser ut på kortet som om den var stor, men det var den inte. Att den tappade bladen på vinterna var jag beredd på, även om jag hoppades på att den skulle klara sig pga vårt väder, men icke, inte grenarna heller. Pinnen som blev kvar, och som man ser på bilden är ca 20cm hög och 1-2 mm diagonalt och proppad med pyttetaggar..
Ska jag bara vänta på att den ska ge mig knoppar på "stammen ", alltså inte klippa eller något annat ????
Ska jag ha den i sol (hoppas att den kommer fram snart) eller bara ljust?? Har inte en aning om hur dom sköts..
Det sentimentala ligger i att det kommer från pappas trädgård, och jag tog nyponet sista gången jag var där...
Stickling tänkte jag inte ens på, kanske främst för att sticklingar och jag kommer inte överens, med undantag för dom jag tar från min storbladiga murgröna laugh.gif
Tack för era svar, och jag hoppas på fler flirting.gif
lena uppsala
Det är inte så att du vattnat ihjäl den? Prova att lyfta i plantan försiktigt,om den släpper så är den nog död befarar jag.
lissa
Nej det kan jag inte tänka mig att jag har gjort, övervattnat menar jag..
Jag får en känsla av att ni verkar pessimistiska på något vis,men det kanske bara är en känsla jag har ....Är det inte normalt att den tappar blad o grenar under vintern? på det här viset ? Ska den se helt annorlunda ut när man drar upp från ett frö?? Om ni tror att det inte kommer att bli något med den så vill jag gärna veta det, helst så tidigt som möjligt, för att vänta och vänta i onödan vill jag så klart inte göra
sad.gif
Lena, jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag ska lyfta den och om den släpper etc...släpper från vad..från krukan eller från jorden ??? confused.gif
Thé
Generellt sett är det väl bäst att inte ha för brått när det gäller växter. Det är trots allt vinter och den vilar just nu.

Jag skulle ha låtit den vila ifred, sett till att hålla jorden lätt fuktig om det är varmt och soligt, och sedan tittat till den lite då och då för att se om något händer. Rätt som det är kommer det kanske något skott.
lissa
Tack för svaret The, jag har inte rört den, det står där den står, jag har försökt hålla den bara aningen fuktig.
Nu är det alltså inget att göra mer än att vänta på att det ska komma små knoppar på stammen, och jag ska alltså inte klippa alls i den,,
Tack igen för svaren jag har fått....
lena uppsala
Jag tyckte det verkade lite konstigt att grenarna hade vissnat?Bladen tappar de ju normalt.Vad jag menar med att lyfta,är att du tar och lyfter i plantan väldigt försiktigt,om den släpper (i från jorden),så vet du säkert.Men den kanske bara vilar,så vänta och se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon