Full version: Lökar i kruka
kbr
Hade köpt en massa lökar i höstas (tulpaner krokus påskliljor mm) men komit mig aldrig att sätta ner dom i jorden. Nu är det februari och jag undrar om jag kan planera dom i krukor i stället. När är det för sent?
/Karin
Bassam
Tack för frågan

Du kan nu odla i krukorna, När blommor avsluta odla de i marken .

Lycka till- H: Bassam
KURT
De måste få en köldperiod, antingen får man ha dem ute ett tag, eller förvara lökarna i kylen några veckor.
Dilara
Det är nog försent nu.
Red Top
Det är aldrig försent! smile.gif

Sätt dem i lager i stora krukor. De lägsta överst. Eftersom du bor i Grisslehamn, zon 4?, kan du sätta ut dem i skyddat läge om några veckor. Så skulle jag göra. Blommar de inte i år så gör de det säkert nästa år.

Lycka till!
Wibbe
Om du tänker placera krukan utomhus vattna INTE lägg över snö i stället, då smälter det i lagom takt. Om du vattnar lökarna och de blir jätte blöta så är risken stor att de "fryser" om det blir köldgrader.
Bassam
Tack för frågan

Jag är med nu förslag om förvara lökarna i kylen några veckor före plantera de i krukor.

H: Bassam
Alexander-VG-zon3
det beror ju på om odlaren innan redan har gett dom en köldperiod eller ej.

men säkrast är väl att plantera lökarna i väldränerad jord ute i krukor (torrt ska det va!). sedan vattnar du längre fram på våren istället. ingen snö och inget vatten nu.
kbr
Tack för alla era svar!
Det ska bli roligt att se om dom blommar i år.

/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon