evni
Hej !
Jag funderar på att skaffa en värmefläkt eller en frostvakt menar jag nog till mitt växthus.
Jag hade tänkt att använda den när jag har väckt alla pelargoner och sätta dom där.
Jag har sååå otroligt många och att ta in dom i huset funkar inte så bra. Kanske så lite plocksallad också. Frostvakten tänkte jag ha på typ mellan feb - april, maj.
Men nu undrar jag om det är någon här som har eller vet någon annan som har en frostvakt i ett kallväxthus ? Isolerplast. Sticker inte värmen ut genom springorna ? Håller det verkligen frosten borta ?Kan man lita på det eller behövs det någon täckning samtidigt med tex. täckväv ? Mycket frågor på en gång. Tackar på förhand om det är någon som vet.
/Eva
ingelsgarden1
Hej
om du går in på "Frostvakt och värmefläkt" så har du samma fråga med svar
Nauti
Nu vet jag inte mycket om växthus eller hur bra det du talar om håller värmen. Men om jag skulle värma upp utrymmet för mina växter skulle jag hellre stoppa in mer ljus som leder till högre temperaturer än att stoppa in en värmefläkt.

Men det löser ju inte problemet på natten. Kan temperaturen hålla sig på en tillräckligt jämn nivå i några timmar utan uppvärmning? Annars får man ju köra 24 timmars ljus per dygn.
evni
Tack snälla ni för era svar.
/Eva
Men ingelsgarden1 jag kan inte trycka på den länken. Det funkar inte. HJÄLP!!!
ingelsgarden1
CITAT (evni @ 09-02-2009, 16:19) *
Tack snälla ni för era svar.
/Eva
Men ingelsgarden1 jag kan inte trycka på den länken. Det funkar inte. HJÄLP!!!

Du får leta under växthus så hittar du det
Ha det bra
evni
Här på forumet? confused.gif
/Eva
ingelsgarden1
ja det finns även en tråd som heter Infravärme som jag tycker att du ska läsa
Eva 33c
CITAT (evni @ 09-02-2009, 09:41) *
Hej !
Jag funderar på att skaffa en värmefläkt eller en frostvakt menar jag nog till mitt växthus.
Jag hade tänkt att använda den när jag har väckt alla pelargoner och sätta dom där.
Jag har sååå otroligt många och att ta in dom i huset funkar inte så bra. Kanske så lite plocksallad också. Frostvakten tänkte jag ha på typ mellan feb - april, maj.
Men nu undrar jag om det är någon här som har eller vet någon annan som har en frostvakt i ett kallväxthus ? Isolerplast. Sticker inte värmen ut genom springorna ? Håller det verkligen frosten borta ?Kan man lita på det eller behövs det någon täckning samtidigt med tex. täckväv ? Mycket frågor på en gång. Tackar på förhand om det är någon som vet.
/Eva

Att värma ett växthus är fruktansvärt oekonomiskt, värmen sticker naturligtvis ut både här och där : )
Själv väntar jag till 1 april med att "sätta igång" växthuset. Då lyser solen så pass starkt och länge att fläkten inte behöver gå dygnet runt. Mitt växthus är ca 12 kvm och jag har en värmefläkt från Willab med termostat till. Jag brukar sätta bubbelplast på insidan och göra ett "innertak" också. Men även om jag ställer in den på 10 grader förmår inte denna fläkt att hålla växthuset så varmt när det blir kalla nätter. Jag bor i zon 5 så i april kan det fortfarande bli rejält kallt. Men frostfritt brukar det ändå hålla sig, åtminstone delvis. Denna tid på året ställer jag ut perennsådder som grott inne. De klarar sig oftast med frostfrigaranti. Lite senare i maj eller så får sommarblommor och tomater som förkultiverats inne flytta ut. Men fläkten behåller jag minst en vecka in i juni, ibland längre. Sista frostnaätterna brukar vara omkring då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon