Thé
Jag satt och tittade på den viktorianska köksträdgården och de hyllade en engelsk sort som hette Ashemad's Kernel, vilket gjorde mig väldigt intresserad. Jag har tagit kontakt med en engelsk plantskola och fått erbjudande om ympris.

Men jag kan inte ympa och har ingen svagväxande grundstam att ympa på (tänkte spaljera ett litet träd).

Finns här någon som vet var man kan få tag i grundstammar och framför allt någon som kan ympa?
Jan Lindgren
Hej!
Rögle plantskola säljer grundstammar. De är grossister men det sägs att de ibland levererar så lite som 25 st. Ska du bara ha någon enstaka så kan du höra av dig i april så ska jag försöka avvara några. Jag bor i Osby.
MVH
Jan Lindgren
Thé
Tack för svaret!

Jag har skickat ett pm till dig.
Gudahov
CITAT (Thé @ 09-02-2009, 13:10) *
Jag satt och tittade på den viktorianska köksträdgården och de hyllade en engelsk sort som hette Ashemad's Kernel, vilket gjorde mig väldigt intresserad. Jag har tagit kontakt med en engelsk plantskola och fått erbjudande om ympris.

Men jag kan inte ympa och har ingen svagväxande grundstam att ympa på (tänkte spaljera ett litet träd).

Finns här någon som vet var man kan få tag i grundstammar och framför allt någon som kan ympa?

Vilket sammanträffande. Satt själv igår och tittade på "The Victorian Kitchen Garden" - tidernas bästa TV-serie alla kategorier - och lade just Kernel på minnet. Har surfat idag och hittade bl.a. http://www.orangepippin.com/apples/ashmeads-kernel.aspx och tänkte höra på odla.nu om det var någon som odlade den i Sverige! Annars hade jag tänkt försöka få tag på ympris från England!!

Och ännu roligare: har tidigare idag just varit i kontakt med Rögle och de säljer t.o.m. enstaka grundstammar om man är riktigt snäll. Och jag har heller aldrig ympat eller okulerat.

Gissa om jag blev förvånad när jag hittade ditt inlägg!!

Hur har det gått? Fick du tag på ympris? (Vad heter firman du fick köp det ifrån?) Har du ympat? Vilken grundstam valde du? Har det tagit sig? Har du någon uppfattning om härdigheten på Kernel? Skåne skall ju inte vara några problem; men mitt Kernel skulle stå i zon 3-4.

Från länken ovan:
De skriver för underbart brittiskt om sorten på Orange Pippin:

An old nondescript green russeted apple, originating in the 1700s. The appearance is, let's be honest, rather unattractive. Ashmeads Kernel is lumpy, mis-shapen, and rather small. The underlying bright green skin is entirely covered in russet. Russet can be very appealing- think of the dull golden glow of Egremont Russet for example - but somehow on this apple it just looks plain dull.

Men de konstaterar precis som på Victorian Kitchen Garden:

Yet appearances can be deceiving. Ashmeads Kernel has remained popular for well over 2 centuries, and with good reason: it has a distinctive flavour which is quite different from most other varieties. Tasters rarely agree on exactly what the elusive flavour reminds them of, but pear drops is probably close.

Då blir man ju nyfiken.
GunnellF
Det är egentligen inte svårt att ympa, men man måste veta hur man gör tummenupp.gif Viktigast är att man får en helt slät yta på ympriset och grundstammen där man ska foga ihop dem. En ympkniv är att föredra, det går säkert men nån annan liten kniv också men är förmodligen svårare att få till det.

En länk som kan vara bra: [url=http://web.comhem.se/haquinus.rex/]

Fast jag ser att det är mest ympning på gamla träd. När man ympar på grundstam skär man så att ympytan blir avlång och helt slät - man skär i ett enda ryck! Håller i kvisten med båda händer från två håll, lägger kniven med eggen vänd mot en själv, snett mot utsidan av kvisten där man ska skära och DRAR kraftigt åt båda håll så att kniven skär ett slätt, snett snitt. Öva på nåt annat först så att du inte förstör ympriset. Likadant skär du snittet på grundstammen.

Försöker hitta bilder på nätet som visar, men det verkar inte finnas några med just den här tekniken.

Man binder ihop snittytorna med gummisnodd av liiite bredare modell och penslar sen med ympvax runt om och täcker ytorna, krukar in det lilla trädet och hoppas på det bästa!! ohmy.gif) Gör gärna flera när du ändå håller på om du har ris och grundstammar.
GunnellF
Skannade in en bild ur min beskärningsbok, hoppas att det ger lite klarhet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon