Sussie F-Flower
Ja, jag hade ju egentligen inte tänkt sått några fröer i år efs. jag blir borta så många veckor till våren/försommaren... men jag blir ju tokig att sitta här och läsa allt vad NI sår, så nu tänkte jag också dra fram några såbrätten.

Snälla, hjälp mig om ni kan så slipper jag göra "någe tok"... shy.gif giggle.gif

Jag har Impectas odlingsanvisningar från ifjol, men på mina fröburkar (fått av Pia) så har jag inte skrivit något nr.
Tänkte om det är någon som har dessa fröer och kanske bara skulle vilja kika vilket nummer på odlingsanvisningen resp fröer har? Står ju på påsen... Eller ni kanske har tips ändå?

(hoppas, hoppas...)

Fröer det gäller är:
Alyogyne Huegelii (Hibiscus Purple, perenn) Är det denna ni kallar för "frilandshibiskus"?
Centaurea cyanus (Klint)
Purpurvinda (Kniola's Black)
Kängurutass (Anigozanthos manglesii)
Eukalytus
Nattljus
Fackellilja

Pia: om du läser det här så kanske du vet utantill. biggrin.gif

Det jag känner mig mest sugen att så, är Hibiskus, Kängurutass och Fackellilja.

Tack på förhand!
Nauti
Kan du inte få fram det via Impectas hemsida? Sök på namnet och så får du upp numret till odlingsanvisningen i informationen.
Helen i Piteå Zon 5
Kängurutass (Anigozanthos manglesii) frösådde jag inne i början på jan. gror inom 1v. skolade om med några strån/kruka.

Nattljus frösådd inne början/mitten av jan/feb. gror inom ca. 1v. skolas om en o en

Eukalytus inne nu eller i slutet av feb.

Purpurvinda inne i slutet av feb början på mars

Blåklint tror jag du kan direktså i rabatten.

Så här står det i http://tomclothier.hort.net/page03.html såråd
Kniphofia uvaria , Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 2 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) indefinitely.

har inte frösått ökenhibsikus men andra sorter och dom fröna fick ligga i vatten 1-2 dygn före sådd och krukan fick stå inne i rumstemp, Hibiskusfrön kan gro lite ojämt vill jag minnas
Sussie F-Flower
CITAT (Nauti @ 09-02-2009, 14:04) *
Kan du inte få fram det via Impectas hemsida? Sök på namnet och så får du upp numret till odlingsanvisningen i informationen.

Hemsidan tänkte jag aldrig på... Ska kolla där! Tack!
Har sökt på massoor av sidor här på odla samt övrigt internet men det tar en väldans tid...

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 09-02-2009, 14:13) *
Kängurutass (Anigozanthos manglesii) frösådde jag inne i början på jan. gror inom 1v. skolade om med några strån/kruka.

Nattljus frösådd inne början/mitten av jan/feb. gror inom ca. 1v. skolas om en o en

Eukalytus inne nu eller i slutet av feb.

Purpurvinda inne i slutet av feb början på mars

Blåklint tror jag du kan direktså i rabatten.

Så här står det i http://tomclothier.hort.net/page03.html såråd
Kniphofia uvaria , Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 2 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) indefinitely.

har inte frösått ökenhibsikus men andra sorter och dom fröna fick ligga i vatten 1-2 dygn före sådd och krukan fick stå inne i rumstemp, Hibiskusfrön kan gro lite ojämt vill jag minnas

Tack Helen! smiley_small_hug.gif
Jag har letat "din tråd" för jag hittade faktiskt en annan tråd där det stog att du hade sått K-tass. Hittade dock inte ändå... no.gif

Men va bra! Då kan jag sätta igång lite i alla fall !
blomkronan
Hej Sussie
Hibiskus vill sås i torv och perlit jag tycker du kan följa råden i Frilandshibiskus.
På impectra står det: Lägg hårdskaliga fröer i vatten, 1-2 dygn före sådd. Blanda såjord med ¼ torv och ¼ perlit, rent grus eller liknande.

Kul att du tar ditt förnuft till fånga.... och sår lite naughty.gif
kompiskram.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 09-02-2009, 20:53) *
Hej Sussie
Hibiskus vill sås i torv och perlit jag tycker du kan följa råden i Frilandshibiskus.
På impectra står det: Lägg hårdskaliga fröer i vatten, 1-2 dygn före sådd. Blanda såjord med ¼ torv och ¼ perlit, rent grus eller liknande.

Kul att du tar ditt förnuft till fånga.... och sår lite naughty.gif
kompiskram.gif

Åh, va bra Mari! Tack-tack! thanks.gif
Jasså??? laugh.gif Är det förnuftigt??? g.gif naughty.gif no.gif Jag säger bara: -Stackars mamma!!! wub.gif
(Hahaha, jag får väl kanske ta med mig alla sådderna på Hälsokursen, för hon lär väl få spader?)

Ja, det stämmer ju... nu kom jag ihåg när du skrev det... att den vill stå torvigt och ha mjukt vatten... (Det hade jag glömt idag...) Har ju läst den tråden fast det är några dagar sedan nu...
Man läser så himla mycket tips och råd här, men när man behöver dom själv så kommer man inte ihåg i vilken tråd det var... slap.gif giggle.gif

Jag har bara gödslad torv, undra om det går bra...? Det borde det väl, för den ska ju blandas oxå så det borde inte bli för "starkt", eller...? no.gif
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-02-2009, 21:26) *
Åh, va bra Mari! Tack-tack! thanks.gif
Jasså??? laugh.gif Är det förnuftigt??? g.gif naughty.gif no.gif Jag säger bara: -Stackars mamma!!! wub.gif
(Hahaha, jag får väl kanske ta med mig alla sådderna på Hälsokursen, för hon lär väl få spader?)

Ja, det stämmer ju... nu kom jag ihåg när du skrev det... att den vill stå torvigt och ha mjukt vatten... (Det hade jag glömt idag...) Har ju läst den tråden fast det är några dagar sedan nu...
Man läser så himla mycket tips och råd här, men när man behöver dom själv så kommer man inte ihåg i vilken tråd det var... slap.gif giggle.gif

Jag har bara gödslad torv, undra om det går bra...? Det borde det väl, för den ska ju blandas oxå så det borde inte bli för "starkt", eller...? no.gif

Jag tänkte så mina i torvbriketter, jag vet ännu inte om det är en bra idé... än smile.gif (Har inte sått än)

Jag var på plantagen och fråga om dom hade en påse med bara torv... tillsvar fick jag veta att dom bara hade i 50 kg säck sweatingbullets.gif jag ska ju bara så lite frön giggle.gif , om man köper en så stor säck...vad har man den till... ???
Då fick jag tipset att köpa ett torvblock och bryta i från eller torvbriketter. Torvbriketterna tog minst plats... så dom fick det bli smile.gif Man kan ju pilla ner lite perlite i dom...

ps. tänk inte på mamma giggle.gif tänk på dig själv naughty.gif
MariaS
CITAT (blomkronan @ 10-02-2009, 01:52) *
Jag tänkte så mina i torvbriketter, jag vet ännu inte om det är en bra idé... än smile.gif (Har inte sått än)

Jag var på plantagen och fråga om dom hade en påse med bara torv... tillsvar fick jag veta att dom bara hade i 50 kg säck sweatingbullets.gif jag ska ju bara så lite frön giggle.gif , om man köper en så stor säck...vad har man den till... ???
Då fick jag tipset att köpa ett torvblock och bryta i från eller torvbriketter. Torvbriketterna tog minst plats... så dom fick det bli smile.gif Man kan ju pilla ner lite perlite i dom...

ps. tänk inte på mamma giggle.gif tänk på dig själv naughty.gif

Du undrar vad du ska göra med torven. LÄtt! Har du hört talas om vedartade sticklingar? Just det. De sätter man i ogödslad torv så här års. Sen kan man alltid blanda ner lite torv i vanliga plantjorden till krukväxter som vill ha jämn fuktighet. Sen vill jag minnas att du faktiskt sått lite saker som vill ha roddisjord. Ogödslad torv med blomsternäring är samma sak! 50 liter?! En baggis att göra slut på så här års!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon