Nina S
Jag har ett citronträd som jag fick i början av september, då hade mitt ca 1 meter höga träd 2 st citroner, en jätteliten och en lite större (gröna).

Det står ganska ljust inomhus, och jag försöker att vattna det sparsamt eftersom jag har hört att dom inte vill ha mkt vatten. Nu har det dock börjat tappa väldigt mkt blad, och den lilla citronen har ramlat av......
Det kanske är dags för vintervila??

Finns det någon som vet och kan hjälpa mig?

Mvh Nina sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Citron är ingen inomhusväxt, under odlingssäsongen vill den vara utomhus och under vintervilan vill den stå svalt och jätteljust. Det är när citronen står svalt (ca +12-15) som den ska ha sparsamt med vatten står den i en temp på +20 eller mer ska den såklart ha mera vatten än den brukar behöva under vintervilan. Så står din citron i vanligt bostadsrum så kanske den behöver mera vatten (kör ner fingret i jorden och känn efter som det är torrt eller blött) + mera ljus ex. extra belysning med en lämplig lampa.
Ingrid på Västkusten
Ja, jag hoppas Du har ett svalt rum Nina - för annars går det nerför och utför rättså snabbt då det nu är det svårövervintrade årstiden för citrusar som skall bo inomhus för första vintern. De kommer ifrån varma länder, står X länge hos handlaren åsså hem i torra varma bostäder.

Och den behöver vatten å gödning => vattna igenom ordentligt samt försök sänk tempen och höj luftfuktigheten. Inga fönster med värmeledning på under ....

Hälsar ingrid
Nina S
Okej, då förstår jag lite mer...., jag måste nog flytta på den för den står mitt framför ett fönster som har sol nästan hela dagen.....

Frågan är om man kan ha den inne i ett rum och bara ha öppet fönster där hela vintern...., annars får det bli förrådet och där är det nog alldeles för kallt. laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Nina, har Du möjlighet att dra ner tempen i det rummet och med det fönstret? Är det en modern (dragfri) bostad elelr en äldre med lite självventilation?
Sistnämnda är mkt bra ifall man skallövervintra citrus inomhus. I så fall skulle jag satsa på det ljusa fönstret och försöka dra ner tempen.

Hälsar Ingrid
KURT
Idealt är att ha ett frostfritt (hellst ca +10 grader) förråd eller en vind, det behöver ju inte finnas ett fönster. Man kan sätta en lampa över.
Nina S
Okej, jag tänkte att jag skulle sätta den inne i badrummet där ett litet fönster alltid står öppet och det kommer in lagom med ljus....., jag tror inte att det är så låg temperatur som 10 grader men det kanske funkar ändå.
Jag kan ju sätta in det där och se hur det verkar trivas annars får jag sätta ut det i förrådet med en lampa till det.

Tror ni att den gröna halvstora citronen kommer att ramla av eller kommer den att mogna ändå?? sad.gif

//Nina
inkan
Hej
Citrusar kan se ganska fula ut efter vinterförvarning trots rätt behandling! Det har jag sett på Edvard Andersson på Bergianska, tex. Så bli inte förskräckt. Men de kommer ju igen när dom står ute sedan på sommaren...!
Inka
Nina S
Varför är det klibbigt på bladen?

Skall det vara så??

//Nina tongue.gif
Åsa K, zon 1
Oh nej sad.gif

Kolla så du inte fått sköldlöss också, det är vanligt på citrusar särkilt om det haft "svåra" förhållanden.

Sköldlöss ser ut som små bruna sköldar och sitter både på stam och blad. Pilla på dem så ser du vad som finns under. Jättesvårt att bli av med, men man kan hålla dem under begränsad kontroll.

Frukterna brukar inte ramla av, man får klippa av dem själv när de mognat och det kan ta ett år rolleyes.gif
Nina S
Nu har jag gått igenom mitt lilla träd, men jag kan inte hitta några "ovanligheter" sad.gif , kan det vara något annat tror du?

Hälsningar Nina
Ingrid på Västkusten
Klibbigt på bladen kan vara vita flygare alternativt bladlöss, duscha med pyrex/provadospray. Är det vita flygare ser man oftast inte så mkt spår av dem annat än en viss bladklibbighet, som man bör få bort så itne annat får fäste id et såsom svampar ( det ger svarta beläggningar).

Fruktämnen kan ramla av om trädet är stressat - men troligtvis itne omd en är halvstor.

Hälsar Ingrid
Nina S
Okej, det skall jag prova tongue.gif

//Nina
Nina S
Jag har inte fått tag på Provado-spray, men jag har köpt små pinnar som man skulle sätta ner i jorden, grejjen är att det på "instruktionerna" stog att man inte skulle göra detta medans växten var i vila sad.gif

Och det är ju citronträd så här på vintern, kan man chansa och göra det ändå? Jag vill ju bli av med dessa insekter (sköldlöss)...

Någon som vet?

//Nina
Ingrid på Västkusten
Inomhusboende träd? Sover inte...jag tycker Du skall 'köra' då övervintra ohyra är hemskt och bör undvikas.

Hälsar ingrid
Nina S
OK, det kan knappast bli sämre iallafall, jag skall ta ett kort på den vid tillfälle så skall du få se hur den ser ut sad.gif

//Nina
Nina S
Nu har jag tagit ett kort på den, man kanske inte ser så bra, men jag tror nog att man kan urskilja dom små sköldlössen om man tittar tillräckligt nära sad.gif Kolla i mitt album.....

Sååå, vad tror du, klarar det vintern?

//Nina
Ingrid på Västkusten
Inte så illa men jag hade gett mig på med spray också för attans vad snabbt de sprider sig! Står trädet i karantän - > hur är det med de andra citrusarna?

Provadopinnar tar minst en månad att ta verkan.......så prova att klämma så länge. Har hållit nere mkt sköldlössepedemier genom enbart klämma ihjäl dem fast det räcker itne enbart. Det är de vuxna djuren vi ser inte de så snabba ungdjuren :-(

Hälsar Ingrid
Nina S
Står i karantän? Njaaaee, det kan man kanske inte säga ohmy.gif

Det står en bit in i mitt vardagsrumm, minst 3 meter från andra växter..., men det kanske inte hjäper?

Tror du att dom har sån spray på Plantagen?

Jag har bara detta citrusträd men en liten citron på. Konstigt nog så blommade trädet för ett litet tag sedan, men det blev ingen ny citron.. sad.gif

//Nina
Ingrid på Västkusten
Ingen karantän? Hjäääällllppppppp!!!!
Ja Plantagen kan ha sprayen och ibland måste man hjälpa till med pollinering a la pensel, men då ifrån flera blommor.
Snabba ryck!!

Hälsar ingrid
Nina S
Oj oj oj sad.gif Har jag "mördat" mina andra plantor nu kanske?

På vilket avstånd skall jag ha trädet ifrån de andra växterna då? Hur sätter man det i karantän?

Vad är det dessa löss gör egentligen? Äter på bladen förstår jag ju men vad är det som klibbar så väldigt?

Hälsningar Nina
Ingrid på Västkusten
Nej Nina hoppas INTE! Men det är en god ide att behandla dem med! Karrantän är t ex ett annat rum.

Dessa löss suger och har en hård mittsköld vilket gör att det är svårt att bekämpa dem bra med gifter men yngre individer har itne en lika hård skäöld. Kläm dem ordentligt! Det är ett kladdigt göra att klämma dem -> hemskt men sant.

Humm jag ahr alltid haft för mig att det är växtsaften som är klibbig men det är säkert itne så. Har aldrig satt mig in i deras växtcykel - mest bara avskytt dem!

Hälsar ingrid
Nina S
OK, den åker genast in i ett rum där det inte finns andra växter smile.gif

Då är det egentligen bara att ta pincetten och sätta igång, så har jag att göra resten av kvällen laugh.gif

Är detta insekter som kommer av sig själva eller finns dom med från butiken tror du?

Hälsningar Nina
Ingrid på Västkusten
Toeloo,

För de små är faktiskt fingret bättre än pincett, och missa inte de som sitter dolda på stammen å grnarna samt längs nerver på bladen, de är små och halvgenomskinliga.

Och de är ifrån butiken, man kan få dem om man har citrus ute på sommaren, händer mig ibland och lika retfullt är det!!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon