taurus30
Undrar om det går att använda ett oljeelement som läggs på sidan som undervärme. Finns det någon risk att det läcker eller någonting?
Heda
Det borde det inte göra, men jag vet inte hur cirkulationen i det fungerar liggande. Ställ annars elementet under sådden. Det blir ju ganska varmt även "runtom". Själv ställer jag värmekrävande sådder på genomsläpplig fönserbräda ovanför vattenelementen. Det brukar funka.

//Heda
Wibbe
Om du kan ställa in värmen på låg effekt så borde det inte vara några problem om du håller koll noga. Kan inte göra något uttalande om hur det går att använda elementet liggande
blomkronan
Lustigt... jag fick samma tanke i går! Gick på Klas Ohlson och titta på element, fick syn på dom "platta" dom kosta 500:- den billigaste, måste finnas billigare! Jag tycker vi tar reda på om det går... jag åker in på K-rauta i dag och frågar smile.gif

Åter kommer i kväll... /Mari
MariaS
I början använde jag just såna element, innan jag skaffade en riktig "kuvös" med termostat. Enda bekymret var att det ibland kunde bli något för varmt, så man fick exprimentera med träklossar emellan så det blev rätt höjd och temperatur mellan brätt och element.
blomkronan
Hann inte sticka iväg på lunchen idag... får se om jag hinner i morgon. Men jag kan tänka mig att det blir som Maria säger... för varmt men då finns det klossar smile.gif nu såg jag att du faktist skrivit olje-element... jag menade el-element, sånna platta... borde ju gå att lägga ner smile.gif
Heda
El-elementen blir nog alldeles för varma. eller är det bara jag som inbillar mig att det blir "en annan sorts" värme av olje-element?? Frågan är om det inte blir enklare med en kuvös, som Maria sa? Billigare vet jag inte....det beror väl på hur mycket sådder man har.

//Heda
blomkronan
CITAT (Heda @ 13-02-2009, 10:57) *
El-elementen blir nog alldeles för varma. eller är det bara jag som inbillar mig att det blir "en annan sorts" värme av olje-element?? Frågan är om det inte blir enklare med en kuvös, som Maria sa? Billigare vet jag inte....det beror väl på hur mycket sådder man har.

//Heda

Vi installerade en värmepump i höstas så jag har inte elementen på... så jag har ingen sådan undervärme längre... så jag tänkte jag måste fixa en.

Jag har en kuvös men den är full naughty.gif så ideén med liggande element tilltala mig smile.gif en större värmeplatta kostar ju runt 1000:- ville komma billigare undan.

Men jag ska prova mig fram... någon lösning ska man väll hitta naughty.gif
MariaS
Ovansidan på en lysrörsramp är perfekt som undervärme också, när inte kuvösen räcker till whistling.gif och då har jag en STOOOOOR kuvös! Jag använder då de där såbrättena i lite hårdare plast med ventilationslucka på ovansidan.
taurus30
Tack för era svar! Jag provade det men det funkade inte. Elementet måste stå vertikalt för att värmen ska kunna cirkulera upp från värmekällan på botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon