Christa
09-02-2009, 20:53
[attachment=30591:Malabarspenat.jpg]
Jag tog in min Malabarspenat och satte dem i kökfönstret och se så de blev. Inte blev det någon 2 meters lian som Åsa i Mäladalen brukar få. Glömde bort att vattna dem ett antal gånger när de stod ute. Kanske därför de gick i frö? Lite skojiga de också i alla fall.
Har någon annan fått frön på Malabarspenat?
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2009, 07:55
De brukar väl nästan alltid få bär?? Det är bara dåliga somrar de inte brukar hinna få bär. Bären kan användas till att färga mat och liknande, varför inte ett lite rödaktigt bröd färgat av malabarspenatbär.
De behöver stora krukor för att bli 2m lianer lagom storlek på kruka till malabarspenat är runt 20 liter (fast de blir ganska stora i 10 liter också)
Eva 33c
10-02-2009, 09:08
Jag har aldrig hunnit få bär på mina. Jag har odlat dem i växthuset några gånger där de växer så det knakar, den rödaktiga med rosa blommor är väldigt dekorativ. Men hittills har jag aldrig fått bär, kanske sommaren är for kort här? Fast jag ska inte odla den i år. Inte är den väl särskilt god att äta, eller vad tycker ni? Lite slemmig i konsistensen...
Christa
10-02-2009, 10:46
Brukar bären mogna så att man får frön att så?
Kan de börja växa och bli långa nu efter att de gått i frö bara de får större krukor och bra med näring?
Jag tyckte också de var lite slemmiga och inte så goda men Åsa har gett en del tips på tillredning i andra trådar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.