Full version: Hibiscussticklingar
Linsen
Tokny är jag, sen idag, och har redan en fråga.

Jag har fått två sticklingar från en hibiscus med röda enkla blommor. Jag satte dem i vatten och den ena fick en rot som växte och blev låååång och den andre fick enbart vita prickar som jag inte kommer ihåg vad de heter. Jag tänkte att jag kunde chansa och trycka ner den med vita prickar i jord och se om det blir något av den ändå. Den med rot växer och är jättefin under en plastpåse med ett litet hål i, men med den andre är det inte så bra. Den är hängig, lite trött, dock ej uttorkad. Den står också under en plaspåse med hål i ska sägas. Båda står under lysrör under hela dagarna. De har haft jord runt sig i en månad lite drygt nu och nu undrar jag om ni tror att det kommer några rötter till den med vita prickar? Hur mycket tålamod ska man ha med dessa hibiscusar? Ibland känner jag hopp och ibland vill jag ge upp. Meeennn... Snart är det vår och då kan jag ju börja planera för balkongen och vad som ska ut på den!! yahoo.gif
tepa
Ingen aaaning. Men välkommen till odla.

Hälsn Tepa
Bassam
Tack för frågan

vita fläckar bevis för att det attackerad på svampen,som heter mjöldagg, kan du behandla den genom sprejer med blandnig ( 1% Attamon + 99 % vatten).
obsBesprutning varje anläggning minst tre gånger

H: Bassam
Red Top
Hej och välkommen till Odla!

De vita prickarna du såg, var nog början till rötter. Du kunde låtit den stå kvar ett tag i vatten.
Hur varmt har du sticklingen nu? Om du har den i 20-24 grader bör den ta sig, även om den ser ledsen ut ett bra tag. Det är i alla fall min erfarenhet smile.gif
Linsen
Tack för så snabba svar! Och tack för välkomnandet!

Jag var nog inte tydlig med att det var inte på bladen prickarna kom utan längst ner.

Jag har det ganska kallt här, 18 grader, men ska försöka få upp det till 20 snart eftersom det närmar sig föröknings- och såsäsong nu. Mina pelargoner har fått ha förtur under vintern eftersom de är ganska många och jag har velat försöka övervintra dem. Jag bor alltså i en etta och har en massa pelargoner och andra växter här som ska samsas om mina få fönster. Tålamod alltså. Sticklingarna fick stå i vatten under lampa i ca 3 månader men en del kanske behöver mer tid. Eller vad säger ni som kan? Nybörjare på hibiscussticklingsfronten... smile.gif

Linsen
Ciczi
Jag har slutat att föröka hibiskusar i vatten då jag tycker att jag får bättre resultat i torvbrikett. Jag snittar sticklingen och petar ner den direkt i briketten. Viktigt är också att ta bort blad så att den inte får bekymmer med dem. En sticklings första prio är ju att sätta rötter så då får man ta in (ta bort) blad så att det inte är så mycket att försörja... Sedan när rotsättningen är igång och sticklingen sätter blad kan man ta bort de blad som man halverat och inte är så fina.

Jag brukar få vänta i minst 8 veckor innan rötterna har vuxit igenom briketten så att de syns. I bland kan det ta längre tid. Så här ser de ut när de kommer ur "barnkammaren"

ps... välkommen!

//Ciczi
Linsen
Ok. Då ska jag försöka med torvbriketter nästa gång. Jag väntar på några sticklingar från en annan hibiskus... biggrin.gif Ska bli kul och se om jag kan få bra resultat med briketter. Spännande spännande.

Linsen
Ciczi
Jag brukar bädda med lite såjord runt briketten för att rötterna inte ska hamna rakt ut i intet.

//Ciczi
Linsen
Ok. Ska tipsa en kompis som ska få sticklingar av mig snart också. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon