Österläge
Idag kom mina fröer från Impecta! yahoo.gif Har sorterat dem i grupper efter om de ska förkultiveras och när, men alltså, förkultiverar ni basilika?!? "Sås inomhus eller i växthus/drivbänk under mars-april" står det. Jag brukar bara direktså basilika... Men det klart, det kanske blir mer om man förkultiverar... g.gif

Hur brukar ni göra?
Nauti
Jag har basilika året runt. När det är dags för balkonglådorna tar jag bara sticklingar och sätter ut. Så man borde ju kunna så när som helst och ha den inomhus sålänge tills det är dags.
Eva 33c
Jag förkultiverar alltid basilika och dessutom odlar jag den i växthuset hela sommaren. Den vill ju ha varmt, och hos mig i zon 5 kommer sommarvärmen alldeles för sent för direktsådd och hösten alldeles för tidigt. Och dessutom brukar den tycka att sommaren är för kall här med : )
Men du bor ju i zon 2 så där fungerar det säkert annorlunda. Men du kan förstås skörda under längre tild om du börjar med krukodling.
lena uppsala
Alltså,basilika kan inte alla ha på friland här i sverige,den klarar inte temperaturer under 12grader,har jag läst,och har också den erfarenheten när jag odlat den.Hos mig får den stå på uteplatsen i kruka.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar så basilika i omgångar i kruka såklart från runt feb-april, tycker unga plantor brukar vara finast. (basilikafrön gror oftast snabbast ifall man behandlar dem som ljusgroende)
Österläge
Tack för era svar! Jag får se när jag sår basilikan, men det är en bra idé att så i omgångar, och att ha inne året runt! Lockande att kunna plocka basilika till maten mitt i vintern!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (lena uppsala @ 10-02-2009, 01:24) *
Alltså,basilika kan inte alla ha på friland här i sverige,den klarar inte temperaturer under 12grader,har jag läst,och har också den erfarenheten när jag odlat den.Hos mig får den stå på uteplatsen i kruka.

de klarar +1c utan större problem, men dom avtar i tillväxt om det går under +10c en längre tid. så dom är inte så himla känsliga som det skrivs. dom går också odla inne åretrunt med bra ljus och annat då det är en tropisk växt. ska man ha den ute så bör man ha den i kruka då det blir för svalt i jorden.

dock sommaren 06 som var väldigt varm hade jag en i jorden. och den började även blomma på hösten (sent på hösten och då var det ändå flera nätter runt +5c , men det klarade den) senare i nov frös den ihjäl.

CITAT (Österläge @ 11-02-2009, 19:31) *
Tack för era svar! Jag får se när jag sår basilikan, men det är en bra idé att så i omgångar, och att ha inne året runt! Lockande att kunna plocka basilika till maten mitt i vintern!!

jag tycker den får bättre smak om den får vara ute. men det gör man ju som man själv vill. annars runt mars-maj inne dom vill ju ha mycket ljus för att bli bra. med extra ljus tidigare.
uno
CITAT (Nauti @ 09-02-2009, 21:06) *
Jag har basilika året runt. När det är dags för balkonglådorna tar jag bara sticklingar och sätter ut. Så man borde ju kunna så när som helst och ha den inomhus sålänge tills det är dags.

När Du har basilikan inomhus, har Du då inte problem med bladlöss?
ingrid fuxwall
Sådde mina för ett tag sedan men än har de inte grott men å andra sidan står förra årets plantor ett söderfönster och ge mig nog med grönska för den matlagning som jag ägnar mig åt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon