CITAT (lena uppsala @ 10-02-2009, 01:24)

Alltså,basilika kan inte alla ha på friland här i sverige,den klarar inte temperaturer under 12grader,har jag läst,och har också den erfarenheten när jag odlat den.Hos mig får den stå på uteplatsen i kruka.
de klarar +1c utan större problem, men dom avtar i tillväxt om det går under +10c en längre tid. så dom är inte så himla känsliga som det skrivs. dom går också odla inne åretrunt med bra ljus och annat då det är en tropisk växt. ska man ha den ute så bör man ha den i kruka då det blir för svalt i jorden.
dock sommaren 06 som var väldigt varm hade jag en i jorden. och den började även blomma på hösten (sent på hösten och då var det ändå flera nätter runt +5c , men det klarade den) senare i nov frös den ihjäl.
CITAT (Österläge @ 11-02-2009, 19:31)

Tack för era svar! Jag får se när jag sår basilikan, men det är en bra idé att så i omgångar, och att ha inne året runt! Lockande att kunna plocka basilika till maten mitt i vintern!!
jag tycker den får bättre smak om den får vara ute. men det gör man ju som man själv vill. annars runt mars-maj inne dom vill ju ha mycket ljus för att bli bra. med extra ljus tidigare.