Österläge
Ja idag kom mina efterlängtade fröer från Impecta! yahoo.gif Upptäckte att de flesta kräver förkultivering, attans... Jag läste nog inte tillräckligt noga när jag beställde, var väl helt förblindad av allt fint... blush.gif wink.gif

Hur som helst, både myskmadra och honungsmynta är perenner som hamnar i kategori 4D hos Impecta.
"Dessa fröer kräver en kraftig temperaturväxling för att gro. Sås inomhus i krukor eller lådor jan-mars i rumstemp. ca 20 gr. Efter 3 veckor placeras sådden i kylskåp (ca +3 gr) i 4-6 veckor. Därefter utomhus i skuggläge. Snötäcke över sådden främjar groningen. Om det är barvinter, täck med ris och löv. Groningen inträffar under våren eller sommaren, för vissa långgroende arter våren efter. Dessa fröer kan alternativt höstsås utomhus."

Hur brukar ni göra? Blommar de tidigare om jag förkultiverar dem? Är något av alternativen bättre på så sätt att fröna gror bättre? Höstsådd är ju mindre jobb... wink.gif Om jag väljer det, när på hösten ska de sås, här i zon 2? De ska väl inte gro före vintern, så man får så dem rätt sent, eller?

En närbesläktad fråga; när det står "jan-mars", vad innebär det för mig som bor i zon 2? Ska jag räkna med rätt tidigt i den perioden, eller? Eller kan jag så när som helst under den perioden?
Eva 33c
Det är ju två perenner som du har här. Perenner blommar sällan första året och speciellt inte de som behöver en kallperiod för att gro. Honungsmyntan har jag aldrig provat, men myskmadran sådde jag för många år sedan. Om det var mina fröer skulle jag så dem nu och ställa ut krukorna efter ett dygn inne. Sen får de den temperaturväxling de behöver under vintern och vårens gång. I april kanske det börjar gro lite i krukorna och under sommaren kan du skola om dem och sedan plantera ut dem framåt sensommaren. Beror lite på hur fort de växer, nästa år borde de blomma. Skulle de inte gro under denna sommar så spar du krukorna till nästa vår. Myskmadran blir en fin marktäckare med tiden. Honungsmyntan vet jag inget om men den ser fin ut.
Österläge
Tack för ditt svar! Låter ju som en bra idé att så dem nu o sätta ut dem, men ska jag inte låta dem stå i rumstemp i 3 veckor, som det står?
Eva 33c
Det där med värme först är lite lurigt. Ibland händer det att något frö faktiskt gror varmt, och då kan man ju inte ställa ut krukan sen. Eller så måste man skola om en pytteliten grodd först. För ofta blir det bara just någon enstaka grodd och resten av fröerna väntar på kylan i allafall. Och groningen börjar ju dessutom under jord, och tänk om det börjat gro och så ställer man ut... Ja, du förstår dilemmat.
För det mesta fungerar det med att ha dem inne något dygn, så pass att de suger åt sig lite vatten, och sen ut och vänta på våren.
Men vissa fröer är väldigt kinkiga på "sommar först" och då får man i värsta fall vänta på groning efter en vinter till. Jag tror inte myskmadran tillhör dessa.
Som sagt, jag skulle så och ställa ut nu, men det är inte alldeles enkelt. Kanske räcker fröerna till två sådder, en inne tre veckor och en ut direkt, så kan du kolla vad som funkade bäst?
Österläge
Bra idé, det ska jag göra! Honungsmyntan finns det iofs bara 8 frön av (men den borde ju vara lättgrodd då), men myskmadran är det 40 frön av. Spännande att se vad som gror bäst!

Vad tror du om när det står jan-mars, ska jag räkna tidigt i den perioden eftersom jag bor rätt långt söderut, eller kan jag så när som helst under den tiden?
Eva 33c
CITAT (Österläge @ 11-02-2009, 20:09) *
Vad tror du om när det står jan-mars, ska jag räkna tidigt i den perioden eftersom jag bor rätt långt söderut, eller kan jag så när som helst under den tiden?

Om det står jan-mars på fröer som ska ha en kallperiod, så betyder det nog att man ska så innan vintern är slut, så att fröerna verkligen får lite kyla. Kyla i det här sammanhanget betyder oftast temperaturer runt -4 till +4 grader. Ofta är det själva temperaturväxlingarna under våren som gör susen. Tre månader i -20 har ingen verkan på fröernas lust att "vakna".
Står det jan-mars på fröer som ska förkultiveras varmt så hänger såtiden ihop med när man kan sätta ut sina växter. Alltså tidigare om man bor söderut som du säger. Men sår man i januari kan man nog behöva extraljus för småplantorna.
Österläge
Ok, då förstår jag! Tack så mycket för all hjälp, blev ju rena privatundervisningen! biggrin.gif Ska nog så de första nu i helgen, det börjar klia i fingrarna... smile.gif
Österläge
Idag sådde jag fröna! En omgång får stå inne i en dag, sen ut, en omgång får stå inne i 2 veckor o sen ut, så ser jag vilket som går bäst. Spännande! smile.gif Det är så härligt att så, jag älskar verkligen att få påta i jorden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon