Lilla Sibirien
Kommer jag att få en snårskog av gallica rosor eller är de "snälla".

Jag har just beställt:
Belle de Cracy
Tuscany Superb
Orpheline de Juillet
Jenny Duval

Jag har ingen aning om hur de kommer att bete sig, vet inte om det är rotäkta rosor eller ej?
Är gammaldags rosorna rotäkta?
Mimika
Säkert inte rotäkta från Rosenposten. De kommer hålla sig på plats. Vilka superfina rosor du beställt! Belle de Crecy har jag, vill ha lite halvskuggigt. De andra vill nog ha sol.
noranettan
Du får en helt underbar rosplantering med dom rosorna! Nej, Rosenpostens rosor är inte på egen rot. Men om du planterar djupt så kommer de med tiden att bilda rötter ovanför okuleringspunkten, då kanske du får rotskott på de här ljuvliga skönheterna!
Lilla Sibirien
Tack för de svaren, då kan jag vara ganska lugn. Kommer nog att plantera rätt så djupt, så risken kan finnas för något
rotskott.
Jag tycker om gallica rosornas mörk färger som går mot lila, dessutom har jag läst att de inte är av de allra taggigaste
sorterna och rätt så friska och härdiga.
Christina i Taxinge~
Måste nog ändå säga att 'Tuscany Superb' är en rackare på att producera rotskott här hos mig! Men så vacker som den rosen är har det inte stört mig så mycket - ännu.
De övriga har jag inga såna 'problem' med.
gulmåra
Jag har Jenny Duval som inte är rotäkta och hon har hållt sig på plats! Jag skulle kunna tänka mig att det bildas rotskott lättare i sandjord än i lerjord.
Jättefina gallicor du valt! Belle de Crecy är det något särskilt med... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon