Full version: Nervissnad klematis
octachoron
En nysatt (under våren) storblommig klematis vissnade ner för mig under sensommaren. Jag klippte ner den till jordytan.
Klematisen var planterad ganska djupt så några noder finns kvar under jorden.
Ska jag vänta på att se om det kommer upp några skott i vår och hur länge ska jag i så fall vänta på skotten innan det är dags att ge upp?

Den är planterad i ett bra läge som jag i så fall kommer att återanvända för att plantera en ros i, därav min otålighet.
Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 10-02-2009, 02:28) *
En nysatt (under våren) storblommig klematis vissnade ner för mig under sensommaren. Jag klippte ner den till jordytan.
Klematisen var planterad ganska djupt så några noder finns kvar under jorden.
Ska jag vänta på att se om det kommer upp några skott i vår och hur länge ska jag i så fall vänta på skotten innan det är dags att ge upp?

Den är planterad i ett bra läge som jag i så fall kommer att återanvända för att plantera en ros i, därav min otålighet.

Hej!

Du har förmodligen inte klippt den vid planteringen och sedan inte klippt
den då den har växt upp en meter.
Den kommer troligen till våren. Du skall vänta i två år innan Du gräver
upp den.
När den blir ca. 1 m. hög klipper Du ner till hälften.

Mvh.
Finn
octachoron
CITAT (Finn Klematis @ 10-02-2009, 07:44) *
Hej!

Du har förmodligen inte klippt den vid planteringen och sedan inte klippt
den då den har växt upp en meter.

Det stämmer delvis, jag klippte inte den vid planteringen men sedan växte den väldig dåligt, max en decimeter på hela sommaren innan den vissnade ner. Känns inte som om det skulle vara obalans mellar rotsystem och överdel??

Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 10-02-2009, 19:36) *
Det stämmer delvis, jag klippte inte den vid planteringen men sedan växte den väldig dåligt, max en decimeter på hela sommaren innan den vissnade ner. Känns inte som om det skulle vara obalans mellar rotsystem och överdel??

Hej!

Särade Du på rötterna, som man skall göra, eller satte Du ner det hopsnurrade rotsystemet?

Mvh.
Finn
octachoron
Jag särade nog på rötterna vid planteringen, det är svårt att komma ihåg nu (många växter har blivit planterade sedan dess). Den fick en bra skötsel med vattning och bekämpning av insektsangrepp vilket gjorde det så snopet att misslyckas med den.

PS
Det är en 'Dr Ruppel'

Finn Klematis
CITAT (octachoron @ 11-02-2009, 00:18) *
Jag särade nog på rötterna vid planteringen, det är svårt att komma ihåg nu (många växter har blivit planterade sedan dess). Den fick en bra skötsel med vattning och bekämpning av insektsangrepp vilket gjorde det så snopet att misslyckas med den.

PS
Det är en 'Dr Ruppel'

Hej!

Att du inte gjort några fel är inte bra. Det minskar oddsen på att den skall
komma till våren. Men låt den stå kvar.

Mvh.
Finn
octachoron
Tack för hjälpen.
Efter en del funderande har jag kommit fram till att vänta ett tag innan jag planterar något nytt på samma plats i fall klematisen dyker upp igen.
Om den inte växer upp så kommer jag i alla fall INTE att plantera någon ny storblommig klematis på samma plats.
octachoron
I veckan så dök det upp två klematisskott från jorden där min Dr Ruppel är planterad. Trodde den var borta men den kom igen!
Nu väntar jag bara på att min gullklematis ska vakna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon