Jolijoli
10-02-2009, 09:39
Köpte två plantor monstera på blomsterlandet för 4-5 månader sedan. Jag planterade båda i en stor kruka och dränerade väl med lecakulor i botten. I börja tyckte jag att det var skumt eftersom det låg vatten på bladen. Växterna hade stått bredvid en fontän/damm i butiken, så jag tänkte att det berodde på det. Det slutade droppa efter 2-3 veckor. För 3 veckor sedan började det bli mörkt i mitten av bladen. Svårt att beskriva, men det är som om bladen torkar från mittenrådran. Tänkte att den kanske fått för lite vatten (varit lite slarvig) och vattnade den lite mer. Tog bort de skadade bladen... och nu har det börjat med samma sak igen.
Ngn som har någon aning om vad det kan vara? Tacksam för all hjälp...
Christa
10-02-2009, 19:13
Jag tycker du skall kontakta Blomsterlandet. Du har ju inte haft dem så länge och det lät ju skumt det där med att bladen läckte.
Dock är det inte alltid som krukväxter tål att omplanteras på hösten. De gånger jag har gett krukväxter större kruka och därmed planterat om dem i oktober så har de alltid dött. De orkar helt enkelt inte bilda nya rötter vid den årstiden.
Nu börjar det ju bli ljusare så ställ dem så ljust som möjligt och var försiktigt med vattningen. Det är viktigt att rötterna får syre.
Jag lyckades ta död på min jättestora myrten som jag var så stolt över genom att ge den en större kruka under den mörka årstiden.
Jolijoli
26-02-2009, 00:20
Om det är felet så borde den nog repa sig snart... det är verkligen mina favoritblad så det är trkigt när de svartnar bort.
Tack för all hjälp!
Tack för frågan
bladen blir svarta o torka på grund av:
1 - Jordbruk i marken olämplig:
Plantering av bananer i marken olämplig tungt eller dåligt dränerad styrka eller utöver salthalt eller surhet.
om jorden har mycet kalk
[attachment=31275:svart_1.bmp]
om jorden har mycket salt
[attachment=31276:svart_2.bmp]
2 Otillräcklig och ojämn bevattning och dålig dränering
det ser ut så
[attachment=31279:svart_3.bmp]
H:Bassam
Moonbeam
01-03-2009, 12:13
Vet inte vad som kan vara felet, men jag rekommenderar dig att raskt klippa av ett fint (eller flera) blad och sätta i vatten, så du kan få sticklingar på så vis. Det har jag gjort flera gånger när jag ansar min monstera och det funkar finfint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.