Full version: Ananas
djur7
Hejsan! Nu har jag försökt att få ananas att växa men lyckas ej bara dör. Jag har köpt en ananas och skjurit bort bladverket och haft det i jord har till och med provat haft det i vatten men ej lyckats. Nu behöver jag HJÄLP hur skall jag egentligen göra? hur mycket skall jag skära av bladverket?
nelly.trott
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...7&hl=ananas

kolla denna tråden
blomkronan
Hej
Jag förstår dig... sad.gif Jag försökte nog med 7 st innan jag fick en att överleva...
Jag försökte med allt som dom råder om i tråden... kommer inte ihåg nu vad den heter, men den finns i Krukväxter.

När jag lyckades gjorde jag så här:

Skar bort allt kött, drog av bladen längst ned så jag fick ca 2 cm "karl stam" Fyllde ett glas med vitmossa och stoppa ner annanasen, höll mossan fuktig men inte våt, ducha i ananasen nästan varje dag... det tog lång tid innan det kom rötter sweatingbullets.gif tror det tog tre månader.

Lycka till smile.gif
djur7
CITAT (blomkronan @ 11-02-2009, 00:03) *
Hej
Jag förstår dig... sad.gif Jag försökte nog med 7 st innan jag fick en att överleva...
Jag försökte med allt som dom råder om i tråden... kommer inte ihåg nu vad den heter, men den finns i Krukväxter.

När jag lyckades gjorde jag så här:

Skar bort allt kött, drog av bladen längst ned så jag fick ca 2 cm "karl stam" Fyllde ett glas med vitmossa och stoppa ner annanasen, höll mossan fuktig men inte våt, ducha i ananasen nästan varje dag... det tog lång tid innan det kom rötter sweatingbullets.gif tror det tog tre månader.

Lycka till smile.gif

Hej!
Nu ställer jag en dum fråga confused.gif vitmossan är det den som finns ute på ex bergen i skogen? är det den jag skall använda? Hade du den varmt? plastpåse om? duschade du själva bladverken eller hela galset?
Jag har försökt läsa tråden om ananas men den är ju så lååååååång wacko.gif
Jag ger mig inte jag skall få det att funka.. rolleyes.gif
Sussie F-Flower
Om du scrollar till den 13e juni -08 så står Clivias svar till mig där. Även bild finns på hennes.
Jag drog bort fler blad (än på bilden) så att det blev som en "bladfri stam" på ca 2 cm.
Jag gjorde även den jordblandning som hon tipsade om.

Jag duschade ingenting vad jag minns och plantorna stog ute från plantering, ända in i till början på okt.

Bifogar bilder, alldeles nytagna.
Sussie F-Flower
Här är en länk till olika sorters vitmossor.

http://www.tfe.umu.se/personliga/bt/foto_v...ossa13632b.html
blomkronan
CITAT (djur7 @ 11-02-2009, 12:19) *
Hej!
Nu ställer jag en dum fråga confused.gif vitmossan är det den som finns ute på ex bergen i skogen? är det den jag skall använda? Hade du den varmt? plastpåse om? duschade du själva bladverken eller hela galset?
Jag har försökt läsa tråden om ananas men den är ju så lååååååång wacko.gif
Jag ger mig inte jag skall få det att funka.. rolleyes.gif

Jag köper min mossa, den är till för orgidéer, jag hade ingen påse över, ställde den i köket en bit in i rummet med extra lampa, vanlig rumsvärme, dusch i växtroseten, och på mossan när det behövdes, ibland lät jag mossan torka upp mellan duschningarna. I dec hade den fått små rötter då satte jag den i självvattnande petflaska med mossan i.

Lycka till smile.gif
djur7
Tack så mycket för alla svar, jag skall försöka igen, köpte mera anananas idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon