Full version: Dagens Ros
susehn
Vet inte om vi slutat med dagens ros eller....?
Det skulle väl vara synd, det är ju jätteskoj att läsa om nåt varje dag, så här bidrar jag med gubbens absoluta favorit (hans ENDA favorit, ska tilläggas....) confused.gif

[attachment=30613:Image006_6.jpg]

Det är en fruktansvärt taggig buske, ganska hög, ca 1,80m, vill bli lite kal om "benen", men den är helt osannolik när den blommar! Mitt exemplar har inte bildat några rotskott att tala om och inte har den haft varken svartfläck eller rosrost som LÅG varnar om, tvärtom en frisk och robust vän i rabatten med gott om nypon den här årstiden. Jaja, jag läste nog om fröodling i ett annat inlägg och jaaa...., jag har planterat och lagt i snödriva, så få se vad det blir!? naughty.gif
svennis
Vi får säkert forsätta, vi som vill!
Kul att se dig aktiv.
O! En intressant ros.. smile.gif

Perfekt BILD!!!!
annika wall
Jag tycker också jättemycket om den fast den är fruktansvärt taggig. Fick ett skott av svärfar i Linköping där den alltid har blommat överdådigt, men när den kom till Skåne blev den grinig. Har flyttat runt den i trädgården men den verkar inte trivas, kanske förstår den inte skånska.Har förresten en annan gul ros som jag också gillar, Persisk gulros men den trivs inte heller så bra, undrar om det har något samband.
Kajsa
På väg till jobbet finns en trädgård med den rosen och jag bara njuter när jag cyklar förbi där när den blommar. Mycket svag för gula rosor och va bra att din ros är frisk, det stämmer inte alltid det där man läser om svartfläck mm
gulmåra
Åh vilken glad uppsyn!
Den här har jag köpt och.....gett bort i present!
Hm, men det blir väl rotskott innocent.gif
Stiffe
Läckra blad, påminner lite om kaktusblad, och även den håriga knoppen är lite fräck. coolgleam.gif

Gula rosor gör sig dock inte här, och min gissning är att de inte trivs med det västskånska klimatet (SF). Läser man LÅG från pärm till pärm så ser man att gula rosor och SF nästan tycks hänga ihop som ler och långhalm. Mina päron som bor lite kallare (zon 4-5) tycks dock inte ha några problem med SF.

/S
susehn
giggle.gif Ooooh, har inte kommit på att det kan finnas "språkproblem" för rosorna......! DET kan ju förklara ett och annat om bla den svaga tillväxten på Summer Song senaste sommar, jag skulle förstås ha artikulerat på engelska eller åtminstone svengelska..... måste prövas denna sommar! giggle.gif

Det är väl inte så att ni har superbra mylla där i Skåne? I så fall kan jag berätta att Harrison (eller Texas gula ros, som den också kallas) trivs här pga att det är gammal havsbotten, alltså i princip ren sand uppblandad med lite kompost. Och att den är frisk beror förmodligen på att det här är ett riktigt blåshål, havsvindarna kommer svepandes i full fart, vem annan än hungriga löss utsätter sig för sånt frivilligt? yes.gif

Svennis! Det är en hemsk bild, överbelyst och skärpan ute på villovägar IGEN! Räknade igen med att ni kompisar skulle bidra med mera välkomponerade skapelser, men denna raring verkar inte vara så allmän, eller?
Konstigt, skulle gubben få bestämma skulle detta vara ENDA tillåtna rosen.... rtfm.gif
annika wall
Aha, en liten bantningskur även för rosen kanske gör "susehn" idea.gif Då blir de ingen mer mad for den.
svennis
Du kan säkert intressera din gubbe på fler rosor.
Du har ju börjat med denna!
Din bild fyller ju hela rutan, inte många som lyckas med det.
Vi lär oss ju yes.gif
Hoppas du kommer med fler ROSOR.

Kanske denna är en Harrison's Yellow

4 030.JPG

Stiffe
Annika: Det är nog lika viktigt att du ser till att den står torrt och väldränerat.
/S
susehn
tummenupp.gif Det låter bra, vissa rosor ska man nog hålla diet åt för att de ska förstå sitt eget bästa!

Jaa du Svennis, du vet ju att jag jobbar hårt på att gubben ska bli rosenfrälst, har bla satsat på flera gula rosor, men näää, det är bara harrisonen som han gillar, suck!

Din ros har så stora blommor och rödaktiga kvistar, men det kan ju förstås bero på ert skånska klimat....
g.gif .... usch, jag är urdålig på att känna igen rosor, kan det vara Aurora?
annika wall
OK, torrt och magert..( låter som mitt nyårslöfte). Det ska jag fixa, till rosen iallafall, så fort snön försvinner, för den rosen är himla fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon