Thé
Jag har satt Zephirine Drouhin vid en rosenbåge som ska rama in en grind. Men jag tror inte att Zéphirine klarar av att klä in bågen själv, så jag tänkte sätta något på andra sidan också. Frågan är bara vad. Jag har aldrig sett Zéphirine i verkligheten och är lite osäker på färgen.

Har någon tips på den perfekta partnern, antingen i form av en ros eller en klematis, kanske? Bredvid rosenbågen står sedan en schersmin.
annika wall
Kanske Veichenblau med lila små blommor i klasar?
Thé
Ja, där sa du något. Den hade jag aldrig kommit på eftersom jag egentligen inte gillar rosor med den färgen. Men den ser söt ut. Däremot verkar den växa rejält, den kanske gömmer Zéphirine fullständigt?
Kajsa
Min tanke är att om du valt Zephirine Drouphin som är taggfri så väljer man en taggri ros även på andra sidan, en grind kanske man ständigt går igenom. Dessa två är ljusare rosa
Mme Sancy de Parabére

Tausendschön
denna har samma mått som Z.Drouphin, zon 3

Annars klematisen Polish Spirit, mörkt blå med växtkraft, kolla mitt Album/Klematis
Stiffe
Vill minnas att Veilchenblau också nästan är taggfri. Växer bra, men den ska väl inte bli större än Zephirine Drouphin, utan ung samma. Så här ser min ut på 2:a året.

[attachment=30624:Veilchenblau.JPG]

/S
gulmåra
Visst är det den här rosen som är med i en Agatha Christie deckare?! Det var något om att rivsår från ZD men att det inte håll eftersom den är tagglös.
ZD har en dotter som också är tagglös, Kathleen Harrop.
De kanske kan komma överrens på bågen?! wink.gif

Jag hittade henne på helpmefind men jag fixade inte att länka. Det måste jag öva på
Thé
Ja, vad fina smile.gif Hur ska jag kunna välja nu, då??

Gulmåra, Kajsa lade nyligen in en bild på Kathleen Harrop i en annan tråd och jag har även beundrat den i verkligheten. Tyckte dock att den var lite väl rufsig, fast det såg den inte ut att vara på Kajsas bild.

Kajsa, du har förstått mina tankegångar med det tagglösa smile.gif

Stiffe: vad stor Veilchenblau blivit på bara två år bravo.gif
AnnammA
Svårt att hjälpa dig att välja ros, Thé, men här är en bild på Z.D. ,så du kan lokalisera färgen...

Zephrine D2.JPG
Tausendschön, är
en nykomling för mig från förra sommaren/hösten, men en goding, enligt bilder jag sett.

Thé
Hjälp, vilken färg. En mörklila klematis skulle nog passa fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon