Full version: vad heter blomman?
norea
köpte en buske i kruka. Ungefär en meter hög. Jag köpte den på sommaren och den kunde stå ute. vet inte den kan stå ute på vintern och vill gärna veta det. jag kommer inte ihåg vad den hette men det var typ gullklocka eller guldklocka eller gulklocka. den har gula blommor i klasar som blommat året runt på min inglasade balkong. nån som vet vad det är?
Maggan H
Kan det vara Gullklematis?
norea
[attachment=30618:IMG_7118.JPG] lite vissen just nu,, men en bild iallafall...
nelly.trott
Kan det vara accacia ? Det liknar en
norea
CITAT (nelly.trott @ 10-02-2009, 15:23) *
Kan det vara accacia ? Det liknar en

nej det tror jag inte det är.
Alexander-VG-zon3
Laburnum ×watereri - hybridgullregn kanske?

annars finns det ju fler arter
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/labur/welcome.html

norea
CITAT (flaxss @ 10-02-2009, 16:03) *
Laburnum ×watereri - hybridgullregn kanske?

annars finns det ju fler arter
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/labur/welcome.html

inte såna stora klasar. de hänger liksom inte ner.
Maggan H
Sibirisk ärtbuske?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 10-02-2009, 16:22) *
Sibirisk ärtbuske?

det tror jag också på nu.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/carag/caraarb.html
norea
CITAT (Maggan H @ 10-02-2009, 16:22) *
Sibirisk ärtbuske?

på bladen liknar den verkligen den. men det står att den har frön efter blommning. det har denna aldrig haft. tycker blomman ser lite annorlunda ut också. min har långa ståndare, eller vad det nu heter, pistiller kanske, som sticker ut från blomman.
Maggan H
Kan du få till en närbild på själva blomman, framifrån?
Helen i Piteå Zon 5
hmmm, luktar det nypoppad popcorn då du gnuggar lite på bladen?
Maggan H
Sibirisk hängkaragan, även kallad: Sibirisk ärtbuske
Eva 33c
Jag kan aldrig tänka mig att en sibirisk ärtbuske skulle kunna "blomma året runt på en inglasad balkong" som det sägs i första inlägget. Det är ju en lövfällande bukse, och jag tror inte den skulle trivas på det sättet. Men man ska aldrig säga aldrig. Men den har ju typiska ärtblommor och får sedan "ärtskidor" och det verkar ju inte heller stämma.
Jag tror det är något mer "exotiskt"...
Så är jag nyfiken på jag vad Helen i Piteå tänker på för växt med sin fråga smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag tänkte på en sort av Cassia, jag har haft en sådan för några år sedan och jag tycker den påminner om den.
norea
här är en bild på lite vissna blommor..
norea
[attachment=30654:IMG_7121.JPG]och på knoppar
Alexander-VG-zon3
kan du inte ta en bild på hela växten?

CITAT (Eva 33c @ 10-02-2009, 19:50) *
Jag kan aldrig tänka mig att en sibirisk ärtbuske skulle kunna "blomma året runt på en inglasad balkong" som det sägs i första inlägget. Det är ju en lövfällande bukse, och jag tror inte den skulle trivas på det sättet. Men man ska aldrig säga aldrig. Men den har ju typiska ärtblommor och får sedan "ärtskidor" och det verkar ju inte heller stämma.
Jag tror det är något mer "exotiskt"...
Så är jag nyfiken på jag vad Helen i Piteå tänker på för växt med sin fråga smile.gif

visst kan den blomma åretrunt och vara icke lövfällande, det beror ju hur varmt det är. den fäller ju löven när det blir svalt och mörkt. men utan vinter vila kommer ju också den ge upp och ev dö. planterar man en sibirisk ärtbuske i tropikerna så kommer den nog blomma mycket och vara grön. men efter 1-3år kommer den dö.
norea
CITAT (flaxss @ 11-02-2009, 17:00) *
visst kan den blomma åretrunt och vara icke lövfällande, det beror ju hur varmt det är. den fäller ju löven när det blir svalt och mörkt. men utan vinter vila kommer ju också den ge upp och ev dö. planterar man en sibirisk ärtbuske i tropikerna så kommer den nog blomma mycket och vara grön. men efter 1-3år kommer den dö.

ska ta en till bild sen. kan tillägga att den tappar väldigt många löv nu, men ändå kommer blomknoppar.
Helen i Piteå Zon 5
är det blomknoppar eller fröställningar? Var köpte du den? Luktar det något då du gnuggar bladen?
oakpine
Svårt att se, men den påminner om bägarkassia, Senna corymbosa. Ifall det är en sån, så är den inte vinterhärdig här.
norea
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 11-02-2009, 17:13) *
är det blomknoppar eller fröställningar? Var köpte du den? Luktar det något då du gnuggar bladen?

blomknoppar. köpt i vanlig blomsteraffär. om du menar blommorna så är de vissna just nu. luktar inget nu iallafall.
Helen i Piteå Zon 5
Hmmm, så irriterande att inte komma på vad det är g.gif Du får nog gå tillbaka till blomsteraffären och fråga så vi får veta biggrin.gif
norea
[attachment=30658:IMG_7126.JPG]

CITAT (oakpine @ 11-02-2009, 17:16) *
Svårt att se, men den påminner om bägarkassia, Senna corymbosa. Ifall det är en sån, så är den inte vinterhärdig här.

hittar ingen bild på internet av den,
norea
den liknar faktiskt en bild på Cassia corymbosa, speciellt två grejer som sticker ut ur blomman som två böjda bananer.
Eva 33c
CITAT (flaxss @ 11-02-2009, 17:00) *

Fast är inte det där lite olika? En del växter får invintringssignal av temperaturerna och andra av dagslängd. Och om man nu inte har extrabelysning så blir ju dagarna kortare även på en inglasad balkong? Kan man få en björk att behålla löven om man tar in den i en vinterträdgård?
Fast nu när vi sett hela växten i bild och närbild på knopparna och beskrivning av blommorna så får vi nog utesluta den sibiriska ärtbusken i allafall. Jag tror att Helen var inne på rätt spår. Någon art av Cassia eller Senna skulle det kanske kunna vara.
Red Top
Nog är det väl en häckkaragan, sibirisk ärtbuske. Så här beskrivs den i den virtuella floran:

Den virtuella floran

Sorry, den länken hade ju Flaxss redan lagt in blush.gif
Maggan H
CITAT (norea @ 11-02-2009, 16:18) *
[attachment=30654:IMG_7121.JPG]och på knoppar

Nej, definitivt inte sibirisk ärtbuske i alla fall. Det här är nog något exotiskt.
norea
nej, den har aldrig haft fruktbalja. ser precis ut som cassia corymbosa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 11-02-2009, 19:00) *
Fast är inte det där lite olika? En del växter får invintringssignal av temperaturerna och andra av dagslängd. Och om man nu inte har extrabelysning så blir ju dagarna kortare även på en inglasad balkong? Kan man få en björk att behålla löven om man tar in den i en vinterträdgård?
Fast nu när vi sett hela växten i bild och närbild på knopparna och beskrivning av blommorna så får vi nog utesluta den sibiriska ärtbusken i allafall. Jag tror att Helen var inne på rätt spår. Någon art av Cassia eller Senna skulle det kanske kunna vara.

förstår inte riktigt hur du menar?

en del invintrar av att det blir svalt och en del av att det blir mörkt och en del av båda.

tar du in en björk i en vinterträdgård kommer den tappa bladen dock inte lika tidigt som dom där ute. har man extra ljus och håller över +10c +15c så kommer björken istället vara grön eller delvis fälla bladen.

jag tror nog mer på cassia men Senna är ju också väldigt lik, det är ju samma familj.

CITAT (norea @ 11-02-2009, 19:27) *
nej, den har aldrig haft fruktbalja. ser precis ut som cassia corymbosa

sedan finns det ju flera arter av cassia-senna, (läste nu att senna är det riktiga namnet, cassia är synonym) om du pollinerar blommorna så kan det nog bli frön, elelr den ska ju få frön.

http://davesgarden.com/guides/pf/b/Caesalp...one/cultivar/0/
norea
CITAT (flaxss @ 11-02-2009, 19:36) *
förstår inte riktigt hur du menar?

en del invintrar av att det blir svalt och en del av att det blir mörkt och en del av båda.

tar du in en björk i en vinterträdgård kommer den tappa bladen dock inte lika tidigt som dom där ute. har man extra ljus och håller över +10c +15c så kommer björken istället vara grön eller delvis fälla bladen.

jag tror nog mer på cassia men Senna är ju också väldigt lik, det är ju samma familj.
sedan finns det ju flera arter av cassia-senna, (läste nu att senna är det riktiga namnet, cassia är synonym) om du pollinerar blommorna så kan det nog bli frön, elelr den ska ju få frön.

http://davesgarden.com/guides/pf/b/Caesalp...one/cultivar/0/

nu fattar jag inget. båda heter corymbosa men ibland senna och ibland cassus. tycker de ser likadana ut. är det samma?
Alexander-VG-zon3
det finns ju fler arter av Senna (så det är inte säkert att du har corymbosa)

Cassia är ett synonym för växten (övrigt botaniskt namn), Senna är det man ska använda sig av då det är det korrekta namnet.

du kan ju också kulla skud,skriv in Senna så får du upp olika arter.
http://skud.ngb.se/index.php?option=com_wr...r&Itemid=40

MariaS
Cassia och Senna har delat på sig, där Senna tidigare gick under Cassia.

Cassia är lövfällande medans Senna är städsegröna. Sennor används också som läkeväxter, främst laxerande.

JAg tror mest på att det är en Senna som du har. I somras hade vi en uppstammad som kallades "guldkjol" på svenska, den fanns även med lätt orange blommor. Kommer bara inte på det exakta vetenskapliga namnet. Tyvärr var det inte helt lätt att söka på guldkjol heller...
norea
CITAT (MariaS @ 12-02-2009, 09:18) *
Cassia och Senna har delat på sig, där Senna tidigare gick under Cassia.

Cassia är lövfällande medans Senna är städsegröna. Sennor används också som läkeväxter, främst laxerande.

JAg tror mest på att det är en Senna som du har. I somras hade vi en uppstammad som kallades "guldkjol" på svenska, den fanns även med lätt orange blommor. Kommer bara inte på det exakta vetenskapliga namnet. Tyvärr var det inte helt lätt att söka på guldkjol heller...

ser ut som denna. och den har båda cassia corymbosa och senna corymbosa som namn... http://www.almostedenplants.com/mall/Yellowcassia.asp
MariaS
Är nog böjd att hålla med.
LME
Hej,

Ett annat förslag: Colutea arborescens.
Bengt i Särö
CITAT (LME @ 15-02-2009, 10:35) *
Hej,

Ett annat förslag: Colutea arborescens.

Hej LME.
Det var inte dåligt gissat,jag har sålt ett hundratal på femtiotalet,den är inte så vanlig nu förtiden.
men mycket orginell,den kan blomma lite då och då med några blommor.

Bengt i Särö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon