Jan af Lisö
10-02-2009, 15:28
Jag funderar att på mitt lantställe (zin II) ersätta en befintlig häck av någon sorts dvärgtall med thuja. Tallarna har blivit så höga att på ögonhöjd är det bara torra grenar så det ser fult ut.
Själv tycker jag att thujorna är mycket snygga, men vet ej om dessa skall trivas hos mig. Hoppas att Ni som har egna thuja erfarenheter skall svara. Det skall vara en oklippt thuja häck, gärna i slutändan högre än 5 meter. Skall fungera både som vindskydd och insynsskydd. Frågorna:
1. Marken är ca 20 cm jord och under den lera. Kommer thuja att trivas där ?
2. Thuja häcken skulle under ett par år stå ca 1 meter från dem befintliga dvärgtall häcken. Hur agressiva är tallens rötter - krävs rotbarriärr och i så fal hur djup ?
3. Vilken thuja sort som passar bäst ?
4. Förstör rådjuren eller älgarna thujorna ?
5. Värdväxlar thuja några sjukdomar med andra växter ?
6. Något mer att täna på ?
Lilla Sibirien
10-02-2009, 18:06
Kan inte svara på alla dina frågor. Men försöker med nr 3 och nr 4
Thuja Brabant, växer snabbt, blir 5-8 m hög och zon V. Har ett lite spretigare och
yvigare växtsätt. Brabantentappar sin gröna färg på vinter och blir lite gulbrun.
Thuja Smaragd, växer inte så snabbt, blir 4-5 m hög och zon V. Har ett mera "perfekt"
jämnt växtsätt och behåller sin smaragd gröna färg hela vinter.
Rådjuren skalade min ena Smaragd ända in till stammen, men efter en sommar hade thujan
nästan reparerat skadan med nya grenar.
Järfälla
19-02-2009, 10:05
1. Tujorna vill ju stå fuktigt, och har du 20 cm mullrik jord ovanpå leran, så torkar ju inte leran ut, borde bli bra. Tujor är inte så kinkiga. Bara de inte torkar ut under etableringen.
Jag skulle försiktigt vända ner grus i leran.
2. Tallar kan ha utbredda rötter, men även djupa. Dvärgtall har dock inte så stort rotsystem. Borde gå utan barriär. När du gräver för tujan kan du dra bort (hacka av) tallrötterna en halvmeter från tujan.
3. Sort är mer en smaksak. Smaragden är tät frodig och vackert friskt grön i färgen, fin även vintertid. Personligen gillar inte Brabanten, som är lite gles och därför lättare blir solskadad (brun), den säljs nog mest för att den är snabbväxande. Det finns dock fina välskötta Brabanthäckar... Samtidigt tror jag det är fula Brabanthäckar som gett tujan lite oförtjänt rykte. Fastigiata är den som går att hållas smalast, enligt böckerna...
4. Den är inte rådjurssäker. Men finns annat gott att äta så går den inte åt först. Hos oss klarar den sig. Fördelen är att tujan bryter nya skott lätt.
5. Tror inte den värdväxlar några sjukdomar. Den är frisk, lättodlad och härdig. Det är bara torka den är känslig mot, speciellt första åren.
Den ska klippas på våren och möjligen under sommaren. Inte för sent på hösten i alla fall, då kan den bli lite brun i barrverket om den inte hinner återhämta sig inför vintern.
Och stammen klipps av när den ungefär 10-15 lägre än du önskar. Då blir det snygg topp när mjuka grenar växer ut.
Jan af Lisö
19-02-2009, 10:25
Tack Järfälla för ditt uttömmande svar !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.