Suz
Hej!

Har sökt på forumet men inte hittat nåt svar på min fråga.
Min Lager, mina oliver, fikonen, kiwisarna, citrongräs (hör inte till denna kategori i och för sig) och alla citrusarna står i vintervila.
Har läst mig till att dessa ska väckas så sakteliga utomhus när vårsolen kommer och det är 10+ ute.
Min fråga är, vad händer om jag tar in dem i huset nu??
Jag har tagit in Pellisarna och funderade på om man kan göra lika med dessa??

Alexander-VG-zon3
Citrongräset är tropiskt och behöver ingen vila så dom kan du placera inne nu.

lika så citrusarna kan du placera inne om du har extra ljus. annars så tar du tu dom när det är ca +10c (placera dom först i skugga och vänj dom sedan vid solen). ta in dom om det skulle bli frost.

Lager,Oliv tar du ut när det är ca +1c +5c (ta in vid vårfrost), placera dom först i östläge och sedan i maj placera dom soligare.

Fikon,Kiwi tar du ut vid +1c +5c (ta in vid vårfrost) men dom sätter du ''direkt'' i solen på våren. gärna direkt södersol håll dom fuktiga så dom inte torkar.
Suz
CITAT (flaxss @ 10-02-2009, 20:18) *
Citrongräset är tropiskt och behöver ingen vila så dom kan du placera inne nu.

lika så citrusarna kan du placera inne om du har extra ljus. annars så tar du tu dom när det är ca +10c (placera dom först i skugga och vänj dom sedan vid solen). ta in dom om det skulle bli frost.

Lager,Oliv tar du ut när det är ca +1c +5c (ta in vid vårfrost), placera dom först i östläge och sedan i maj placera dom soligare.

Fikon,Kiwi tar du ut vid +1c +5c (ta in vid vårfrost) men dom sätter du ''direkt'' i solen på våren. gärna direkt södersol håll dom fuktiga så dom inte torkar.

Tack så jättemycket för svaret! thanks.gif
Allt var glasklart för utom citrusarna, där har jag en följdfråga.
De står nu i en mörk liten stuga ( endast två små fönster) och i köket har jag stora fönster med mycket ljusinsläpp...men det räcker inte om jag tar in dem dit va?? Man måste ha extra lampor antar jag??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon