Övervintrade det i mitt lilla hus på tomten, ca 10grader....kollade inte så noga tror jag om hur man skötte det. Nu är det torrt (trots lite sparsam vattning över vintern) lossnar lätt när jag drar i det. Är det bara att kasta och börja om?? Eller kan det ta sig om jag klipper ner det?? Knasiga frågor från en knasig nybörjare
MariaS
11-02-2009, 09:02
Det är ju ett gräs som vissnar över vintern. Den största faran för citrongräset är fukten, den ruttnar lätt. Känn i krukan, strax under jordytan, känns den fast där är det bara att klippa ner den. Ställ den sen varm och ljust och fukta upp jorden med ljummet vatten, så kommer den snart igång igen.
Annars har du gjort rätt. Den hade t.o.m. klarat ngt svalare ändå (ner till +4).
Alexander-VG-zon3
11-02-2009, 09:40
Citrongräs är en tropisk växt som trivs bättre om den övervintras ca +15c och extra ljus. och behöver ingen vintervila. alltså du kommer klara den bättre om du har den som en vanlig krukväxt med extra ljus. denna växt vill helst inte ha under +10c.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.