Full version: gerbera
vanjalarsa
Hej kära ni

Köpte en jättesnygg Gerbera för ett par veckor sedan.
Ställde den i ett ljust nordostfönster. Bladen började snart sloka lite. Vattnade då lite mera.
Sedan läste jag i en krukväxtbok att man ska vattna den lite och ofta.
Då tyckte jag att det blev lite svårare. NU vet jag varken ut eller in..
Tips och förslag mottages tacksamt!
Mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Gillan
Jag tillhör de där som fullkomligt älskar Gerbera. De är inte alls svåra. När jag köper Gerbera så planterar jag genast om dem i endera kossa-på-påse, eller vanlig planteringsjord. Jag gör gärna ett eller två hack i botten på rötterna med en sax innan jag stoppar ner dem i jorden igen.

Sen vattnar jag dem så att de aldrig torkar ut och heller aldrig är våta. Och ställer dem så ljust som möjligt.

Jag har ofta haft Gerberor i flera års tid och gräver gärna ner dem i rabatten somartid för att sen gräva upp dem igen till hösten tummenupp.gif

Ps! Gräver man ner dem i rabatten under sommaren så blommar de oavbrutet hela tiden.
vanjalarsa

Tack snälla du för hjälpen !!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam

tack för frågan

Jorden ska varken vara torr eller blöt utan bör hållas lätt fuktig. Krukväxtnäring tillförs ungefär varannan vecka från vår till höst.

obs :placera i luftiga ljus plats men placera inte i direkt sol , de tycker inte temperaturen mindre än +12 - 15,
lycka till - H:Bassam

vanjalarsa
Hej bassam !
tack för ditt svar på mitt inlägg!
TYvärr så känns det som att jag vill ge upp hoppet med den här gerberan. Har haft gerbera förut som har gått bra. Den här hänger redan. Ibland undrar jag om det kan vara dåliga plantor också och inte Bara ens eget fel.
Besviken blir man iallafall.

Den ska få en chans till. jag ska flytta den till ett svalare rum (inte kallt ) som du föreslog. Fortsättning följer.
Mvh Vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam

tack för frågan

människorna Lever på hoppet , livet slutet om hoppas slut .

lycka till-H:Bassam
Basil
Är det lönt att försöka med en gerbera som flerårig krukväxt i lägenhet? Den sägs ska stå i 10-14 och ljust vilket är en omöjlighet där jag bor smile.gif. Har två stora söderfönster så ljust kommer den nog att få.
Åsa, mälardalen zon 2
Gerberorna (och många andra sommarblommor) som säljs nu är ganska hårt drivna i växthusen och hrt drivna växter är inte lätta att få att trivas i annan miljö än växthuset de drivdes upp i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon