Fjälljäntan
Hej alla!
Någon som vet hur dessa buskar ser ut på hösten?

-Klasespirea (spiraea x billiardii)

-Prestonsyrén (syringa prestoniae "Royalty")

-Björkspirea (spiraea betufolia "Tor")

Skulle också vilja se olika bilder på dessa buskar i olika årstider, google har så små och konstiga bilder. Länktips?

Mvh Fjälljäntan =)
Cilla
Klasespirea: Bladen blir rost- och mörkt bruna, grenverket är på vintern ganska kopparfärgat (och det är spretigt, ger visst insynsskydd på vintern och med åren ganska bra vinterskydd). Roligt tycker jag är att blomställningarna sitter kvar hela vintern och när det ligger snö på ser det kul ut.

Préstonsyrén har inga andra höstfärger vad jag vet än brun. Grenverket är ju ganska ljust och det blir också med tiden ganska tätt så att det ger visst vinterskydd.

Björkspirean får röd höstfärg, iallafall om man köper den som e-planta (www.eplanta.com, kan din lokala butik beställa om de inte har) och kanske annars också.

Dessa tre buskar har helt olika höjder, jag antar att du vet om det.
HelenJ
CITAT (Fjälljäntan @ 11-02-2009, 09:02) *
Skulle också vilja se olika bilder på dessa buskar i olika årstider, google har så små och konstiga bilder. Länktips?

Bilderna på Google är små för att det ska få plats så många som möjligt på en sida.
Är du intresserad av en bild kan du klicka på den. Då öppnas en ny sida, och längst upp till vänster står det "visa hela bilden". Klicka där, så ser du bilden i originalformat, dvs så som den laddades upp.
Boxer
Spiraea betulifolia 'Tor' har en fantastisk höstfärg.

Har letat i min dator efter bilder som jag tagit, men har inte hittat de ännu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon