Full version: kokhett vatten
joulanta
En kompis hadde hört att om fröna inte gror så skulle hon vattna med kokhett vatten.
Hon kokade vatten och vattnade på en sådd med pelargoner som inte ville gro och vips så kom det 4 små pelargoner.
Nu har jag testat det på mina blomsterbjörk frö.
Är det nån annan som har testat??
Heda
Jag har också hört det där, men tror att det mest funkar på "exotiska" växter dvs de som vanligtvis lever där det är mycket varmare än här?? Det fungerade uppenbarligen på pelargoner, så så långt verkar det ju stämma.

//Heda
blomkronan
Att lägga fröna i hett vatten i en termos över natten har jag haört talats om, men kommer nu inte ihåg vilka sorter man skulle göra det med... Mina pelargoner la jag i blöt 2 dygn innan sådd (glömde dom det blev 2 istället för 1 dygn) Dom hade grott redan i vattnet och kom upp 2 dagar efter sådd smile.gif
MariaS
Framförallt bör det ju fungera på frön som har mycket hårda skal. Har man först stratifierat dem i ljummet vatten, sedan haft dem i jord så skalet börjar luckras upp, så borde det heta vattnet till slut göra det sista. Men man ska nog inte ha kvar sådderna på under värme just där och då.... Det kan bli för varmt också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon