Kajsa
Svenska rosor av U. Carlsson-Nilsson 2001. Alla är tuffa rosor zon 5 - 6 och är rotäkta. I nya LÅG ligger dom i gruppen Moderna Buskros- gruppen. Är själv mycket förtjust i dessa svenska rosor, fler bilder av rosorna finns i mitt album/Klätterrosor. Har inte haft några problem med svartfläck eller annat, dom har inte vuxit sakta trots att dom är rotäkta. Pappan till alla rosorna är en Kanadaros kallad L83.

Balder, skjuter långa 2 m skott med åren, frisk och doftar medelstarkt och sött, får nypon, zon 6.
Ena föräldern är Nina Weibull, karmin till purpurröd.

Anna, stora laxrosa/rosa blommor med lite gult i blomman, ena föräldern är Friesia. Blir ca 2 m, får nypon och doftar en del, zon 5 ros. Anna har varit svårast av dom, vuxit lite klent vilket kan vara mitt fel då den stått lite för trångt.

Freja, en fin rosa färg och ena föräldern är Sympathie. Vuxit kraftigt här och jag har fått en ny spontan planta intill på några år, har grannens tre jättebjörkar strax bakom men det tycks inte bekomma rosen ( vattnar på sommaren vid torka ) Den är 2 - 3 m här, doftar svagt, zon 5.

Irma, kanske min största älskling av serien. Får stora ljusrosa blommor, doftar en del. Denna ros har även jag fått rötter av sticklingar, så nu har jag en liten Irma på baksidan av huset, hoppas den klarar denna kalla vinter. Rosen har stora taggar, även här är Friesia ena föräldern, växer kraftigt, zon 5
svennis
OHH!
Kajsa.
Alla på en gång... Det är nästan mer än vad jag klarar av.
Fin reklam du gör..Nu skulle jag haft plantor klara duh.gif
Får ju lov att föröka Balsgårds rosorna o sälja men då blev det inte så lätt.
Får jag använda dina bilder om jag blir färdig att göra en Hemsida, en bit på vägen.
Jag har ju varit 'pärebonne, o har stora fingrar... laugh.gif
Kajsa
Jo mitt hjärta klappar också lite extra för dessa, Svenska rosor vi får sträcka på oss lite. Har mejlat dig.
renate
Jag säger som svennis,underbara bilder.Vilka fina rosor du har och vilken bra fotograf du är.Jag har en liten stickling av Irma i växthuset som jag fick av AnnA förra hösten.Kollade den igår och den ser ut att lever.
Kajsa
svennis, har sett hos Anette att en del av er provodlar en ny generation Balsgårdsrosor, gör du också det ? Berätta lite ska dom komma ut snart, har du några gobitar, får ni visa bilder, eller är det hemligt värre ? Anette hade vad jag minns flera stora rosor.
svennis
[quote name='Kajsa' date='11-02-2009, 12:35' post='974025']
svennis, har sett hos Anette att en del av er provodlar en ny generation Balsgårdsrosor, gör du också det ? Berätta lite ska dom komma ut snart, har du några gobitar, får ni visa bilder, eller är det hemligt värre ? Anette hade vad jag minns flera stora rosor.
Vi har tre st:
En som liknar Pendulina men större blommor.. blir nog inget.
En fin ros men blommorna tål inte regn.
o en som växer o växer, gula blommor..men doften.. något utöver det vanliga..
fick flytta den till större plats. Spännande ROS
Erika i Sandviken
Kajsa ska få komma hem till Erika och visa hur jag ska plantera för att få plats med alla som jag vill ha.Jag har bara Irma av dessa och vill ju ha dem alla.
*kommsi-kommsi*
Jag bjuder på mat,kaffe m dopp och håller med spadar smiley_small_hug.gif
Kajsa
Tok heller, vem är det som har hela trädgården full med klena rosor, det där klarar du galant rose.gif

svennis, låter som den gula Balsgårdsrosen kan bli något.
AnnammA
CITAT (renate @ 11-02-2009, 11:56) *
Jag säger som svennis,underbara bilder.Vilka fina rosor du har och vilken bra fotograf du är.Jag har en liten stickling av Irma i växthuset som jag fick av AnnA förra hösten.Kollade den igår och den ser ut att lever.

Åh, vad kul att höra att ett av mina barn lever!!! Förhoppningsvis överlever flera av mina andra barn, men tyvärr blev en del av dem "skogsmussnacks" ngn gång i januari...Så kan det vara när man bor granne med skogen, men en del blev ratade, och andra övervintras på annat ställe, och ser ut att leva vidare...C'est la Vie!
Maggan H
Balsgård? Är det Balsgård vid Fjälkingei Skåne? Det är ju nära mig, 15 km bara! Inte visste jag att de odlade rosor där, trodde bara de höll på med äpplen!
gulmåra
Jaha det var ju klart att jag skulle ha den klenaste av dem alla dvs Anna! duh.gif
Står lite inklämd brevid Agnes. Kanske det som är felet...

Men då ska jag att inte dömma hela gruppen efter bara henne.
Kajsa
CITAT (Maggan H @ 11-02-2009, 19:33) *
Balsgård? Är det Balsgård vid Fjälkingei Skåne? Det är ju nära mig, 15 km bara! Inte visste jag att de odlade rosor där, trodde bara de höll på med äpplen!

Vet bara att det ska ligga utanför Kristianstad, sök närmare på nätet. Har läst att SLUs institution för hortikulturell växtförädling / Elitplantskolan i Balsgård tagit fram rosorna, vilket tog ca 15 år av odling.
AnnammA
Jovisst, ligger Balsgård i Balsby, utanför Kristianstad, men tyvärr tror jag att det är så att mycket av verksamheten där numera flyttat till SLU i Alnarp, pga ekonomiska faktorer mm. Egentligen vet jag inte hur mycket verksamhet det finns kvar på Balsgård numera, men för x antal år sedan kunde man åka dit på olika evenemang, Öppet hus mm. Det var på en sådan dag jag först träffade på Balsgårdsrosorna. Jag kommer ihåg att odlaren Ulrica Carlsson-Nilsson, inte ens hade namngivit dem, utan hon tog emot namnförslag, så detta måste ha varit i början på 2000-talet...
Förutom äpplesorter och rosor, har ju Balsgård bla tagit fram olika hallonsorter, blåbärssorter, lingonsorter mm, och Magnus Johnsson, känd Clematisodlare, har donerat hela sin Clematissamling till Balsgård.

Vad roligt Maggan, vi bor ju nästgårds...
Ezereht
Tänk... att få arbeta med rosförädling biggrin.gif Vilket drömjobb ^^ Typiskt att dom la ner. Det är som när jag tänkte flytta till Växjö...flyttade dom hela biologiavdelningen till Kalmar ranting.gif Tänk va, jag kunde bott i Växjö!! VIlka rosor man kunde haft ohmy.gif
Thé
Och tänk om du hade bott i Kalmar... giggle.gif
Stiffe
Annamma: Jag var också där på öppet hus! Tror det var 2003. Pratade med Ulrica om rosorna, men kommer naturligtvis inte ihåg några detaljer, förutom att hon visade en krukad liten ros. Tror det var en pimpinell. Den ingick nog på ett eller annat sätt i hennes avhandling. dunno.gif

Vi lyckades komma över det sista exemplaret av Fredrik för en billig peng (25:-). Det var en ratad liten stackare som vi förbarmade oss över, knappt 2 äpplen hög giggle.gif och endast 2 blad. Nu är han uppe i dryga 2 m och gav frukt för första gången. Åh vad vi var spända på att provsmaka. Men vad händer, jo först stora kartfallet av alla utom 1 äpple pga torkan, sedan tar skatdj.....na det sista äpplet långt innan det är moget. ranting.gif Fredrik är framtaget på Balsgård.

Ezereht: Kalmar är zon 1..... Du skulle huggit det.

/S
Kajsa
Aha du menar ett äppleträd Fredrik. Har du Balsgårdsrosorna stiffe, eller någon av dem ?
Anna vad mycket vi fick veta om Balsgård, roligt att läsa.
Ezereht
Aha, trodde Kalmar var blåsigt och inte så bra? Fast maken hade ju jobb i Växjö därav det. Aja..kanske i framtiden smile.gif
Majja74
Kalmar är najs! :-)
Det regnar som bara den på västkusten och småländska höglandet och sen när regnmolnen kommer förbi Nybro till slätten så skingrar sig molnen och det blir sol.
Soldyrkarna bor nära kalmarsund och tänk på norra Öland som har flest antal soltimmar varje år!
Kalmar är inte alls fel. Enda kruxet är att man får vattna ofta med vattenslang, men det gör man så gärna när det är ofta så fint väder.
Sol gillar vi! giggle.gif
Stiffe
Nej, jag har ingen av Balsgårdsrosorna, men med tiden kanske jag vill ha dem, vem vet? Ingen av dem är någon starkdoftare, hade så varit hade situationen varit annorlunda.

Japp, Fredrik är ett av Balsgård framtaget äppelträd. Appropå Balsgård osv.

/S
AnnammA
...och sedan är det faktiskt så att Ulrika herself sitter med i styrelsen i "Rosensällskapet i Skåne", och förra våren fick medlemmar som ville, åka ut till Balsgård och rensa upp bland rosfälten...Jag kunde tyvärr inte då.
Kajsa
" rensa upp i rosfälten " då undrar man är det dom nya Balsgårdsrosorna, nästa generation som ni skulle rensa ogräs i ? Får ni veta något om de nya eller ?
AnnammA
Jag hittade medlemstidningen("Nyponet") för Rosensällskapet Skåne, och där stod en artikel om just Balsgårdsrosorna och upprensningen i våras. Tydligen är det så att rosorna som finns kvar på rosfälten kan bli kommande nya generationer av Balsgårdsrosor, men hur och när vet man inte. Det är ju också så, att det finns en del här på forumet(Noranettan mfl) som provodlar en del av Ulrikas rosor, så vem vet, om några år kanske det dyker upp några till Balsgårdsrosor...
noranettan
CITAT (Kajsa @ 11-02-2009, 12:35) *

Det är ~1 år kvar på det projektet. Jag tror att en fröplanta från Will Alderman kanske kan vara av intresse - har ingen bild. Annars är det bara SKRÄPROSOR!!!! En av dom är så sfsangripen så jag har fått lov av Ulrika att kasta den. Jag tror att Dag har en ros som verkar vara lämplig för marknaden, men han är väl här ännu mer sällan än vad jag är, så jag vågar inte säga något mer om den. Annars har jag precis som svennis fått lov att föröka de fyra befintliga Balsgårdsrosorna. Det ser jag fram mot att få börja med! rolleyes.gif
Kajsa
Vad hedrande att få föröka Balsgårdsrosorna, grattis Anette och svennis rose.gif Vi hoppas att någon av era provodlingar av nästa generation blir till försäljning, man anar hur mycket jobb och år av tester, innan några rosor duger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon