lilla mamma
Vår lilla intresseförening här i Nybble ska sätta ut lådor som jag ska sköta.
Nu söker jag förslag på vad som kan sättas.

Inget giftigt, gärna rött och gult, pelargoner tål det mesta.
Slingrande och medelhöga i sol/skugga

Hjälp mig, kostnad cirka 150 kronor lådan huh.gif
Hannele
Jag har aldrig lagt 150 kr i en kruka...! blink.gif
*Felix matte*
Här måste lådorna tas bort nu inför vinterns snöröjning biggrin.gif
I dem har rallarrosorna blommat, billigt och bra laugh.gif
Kajsa
Ska lådorna sättas in på vintern?
Här lite sparsamma förslag, ha gärna lite perenna växter
som Revsuga, Penningblad, Smultronplantor, Murgröna, Vintergröna
kan användas under flera år, om lådorna inte är för små, eller tas in svalt.
Krasse kan man peta ner frö av, kommer alltid upp.
Tagetes, en påse 100 frö, om ni vill ha besväret.
Låga Dahlior, färgprakt även på hösten. Och knölarna sparas
till nästa sommar. En hög lilja i varje låda i rött "Milano" eller "Grand Cru"
och Montbretia röd-orange, här sparar man också lökar och knölar.
Och Pelargoner & Fuchsior & Begonior alltid säkra kort!
Lena i Torslanda
I grannområdet hade de (innan renhållningen körde sönder dem) lådor med klotthuja som bas. På våren fylldes sedan på med allsköns fägring. Det kunde bli pelargoner, flitiga lisa, låga dalior ja allt möjligt. Men lådorna stod ute året om. Flyttades bara åt sidan så snöplogen skulle kunna ta sig fram.
Alpiner i Halmstad
Villaägarna på en mindre genomfartsgata satte ut och planterade farthinder. Förra hösten tömde man lådorna. I år har ambitionsnivån sjunkit. Lådorna har kommit ut utan växter. Lådorna befolkas istället av lekande barn. För oss som känner till lekplatsen är denna metod effktivare än blommor,men hur fungerar den för den övriga trafiken?
Man tror tydligen det räcker med den något makabra skylten som varnar för levade barn.
M.v.h. Bernt
estet
Här får man inte sätta ut låddorna tomma och det är ju bra.
lilla mamma
Det ska vara rejäla lådor så då låter perenner bra.

Jag måste ha en summa att utgå från.
.
Gatan är bred så det ska vara bamsiga lådor eftersom det chicken race raka här på nätterna

Och ska det bli halvspydiga kommentarer kan jag undanbe mig dem istället
även om jag vet att sådana är mycket roligare än de ombedda

Tack för hjälpen
estet
Varför inte sommarrudbeckia (eller flerårig) som ger lite höjd på arr?
Har i sommar sett på en gata, en jättefin lådda med gul rudbeckia av ngt slag + lite annat. Blomvillig och står sig fint till hösten.
smile.gif
azofia
Hejsan!
Om du vill ha ettåringar så är ju växter som tagetes, blomstertobak, sommarrudbeckia, lövkojor, penseér och slinger- och buskkrasse bra.
Perenner var lite svårare....
Jag gillar kokardblomster, minirosor, kärleksört, rudbeckia, vintergröna, smultron, ormöga, prydnadsgräs etc.

Jag tror personligen att ettåringar är bättre än fleråringar, man riskerar inte att någon blir trött på växterna eller att de växer ur krukan.
Men det är klart, ska de stå ute året runt så är ju perenner snyggare.... Svårt.
Om du har möjlighet så är ju alltid ett tips att dra upp plantor själv från frö, det blir ju liksom fler plantor till en billigare penning då.
cissi i onsala
Vill du ha lite jobb och fint året runt kanske något arrangemang med taklök och stenar skulle kunna funka - drännera ordentligt så lär behöver du inte vattna eller något annat heller, vill du ha lite färg i kan du pröva Trift, härligt ceris på sommaren.
Lammöron, färgkulla, blodnäva är ju andra tåliga perenner ihop med murgörna och vintergröna som tidigare nämns- är det ej för soligt så går penningablad, murreva och skuggbräcka och gulnunneört. Funkar ju bra med en pinne/ställning i mitten för murgrönan att klättra på. Vill man bara sattsa på en sort som håller fint på vintern så funkar lavendel.
Täcker man den fri ytan med sten så skyddar man från för mycket vatten och samtidigt stannar lagom mycket fukt kvar och skyddar mot uttorkning på vintern.

Lycka till!
Ralf
Ljung? fast det växer väl långsamt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon