Jag läste om att Salix fragilis 'Bullata', klotpilen, finns som buske. Jag har bara sett den som träd. Är det någon som har en hemma eller har sett en eller har en bild? I så fall hur stor blir den? Hur ser den ut? Osv....
Tack!
Eva 33c
11-02-2009, 11:01
Jag har sett såna planterade här i stan. De ser ut som träden fast utan stam, alltså själva bollen är lika stor men den vilar direkt på backen. Jag tror det är viktigt att den planteras ganska öppet för att fortsätta vara buske, då pilarna ganska lätt släpper grenar som inte får sol. Och då bildas det ju en liten stam i allafall. Tror jag...
oj....trodde nog att den skulle inte bli lika stor som trädet. det kanske inte passar där jag hade tänkt. tack för svaret!
Om du vill ha en mindre "boll" så är nog en dvärgpil ett bättre val, jag tror den finns också i olika färgmorfer också?
Jg ser massor när jag åker till södra norrland. Älskar dom stammade, men dom buskformade är ofta ganska risiga nedtill, inte särskilt snygga, och som tidigare sagt, dom blir lika stora.
Eva 33c
14-02-2009, 18:54
Ett annat alternativ kan kanske vara Rödvide,
Salix purpurea?
Jag har några sådana och de blir också nästintill runda men stannar i höjd på 1,5 m hos mig. Ibland anges 2m, men det beror kanske lite på var man bor.
det finns de som "klipper" ur pilarna och använder som ex bersåliknande utrymme. Rätt läckert faktiskt. Men pilen blir 5x5 m ungefär o det är rätt stort för en buske.
Tack så jätte mycket för bra info! Nu måste jag bara bestämma mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.