Pius
Jag undrar bara, måste man ha såjord för att så fröna, vad händer om man använder vanlig jord?

Har fått fröpåsar men har ingen såjord hemma därav undran flirting.gif

Pius
Eva i Höga
Jag brukar blanda i sand i blomjorden när jag inte har någon såjord.
Dilara
CITAT (Pius @ 11-02-2009, 11:11) *
Jag undrar bara, måste man ha såjord för att så fröna, vad händer om man använder vanlig jord?

Har fått fröpåsar men har ingen såjord hemma därav undran flirting.gif

Pius

Det sägs att de späda rötterna hos små fröplantor kan brännas av den näringsrika jorden. Men jag har aldrig varit med om det för jag har sått massor med olika sorters fröer i blomjord/plantjord och det är ingen skillnad mellan att så i såjord och vanlig jord enligt mig, därför brukar jag ofta så i vanlig jord utan problem!
Eva 33c
Det beror lite på vilken typ av fröer man sår också. Perenner får som regel en bättre rotutveckling i den näringsfattiga och porösa såjorden. Men sånt som växer fort, som sommarblommor och tomater verkar utvecklas bra ändå. Kanske för att de snabbare får näringsbehov? Om man sår många frön i samma kruka för att man sen skolar om dem så är det mycket lättare att göra med frön som grott i såjord. Den faller väldigt lätt isär.

Om jag tittar på hur det fungerar ute i min trädgård, kan jag säga att det är helt olika slag av självsådder i den "feta" matjorden i kökslandet jämfört med självsådderna på grusplanen. I landet finns nästan inga självsådda perenner utan mest ettåriga växter av olika slag, men i gruset frodas aklejor och clematis mm.
Själv sår jag nästan allt i såjord, med vissa undantag för sånt som bara förkultiveras kort tid. Men det är inte så att allt misslyckas eller lyckas enbart pga vilken jord man sår i.
Pius
Hm, ja nu vet jag inte hur jag ska göra i alla fall. confused.gif

Vad sår ni i jiffys då? Själv har jag haft dem till mina pelargonfröer samt till pelargonsticklingar. Men funderar på att så större fröer i dem, såna som man kan ta en och en och pilla ner.

Det är perenner som jag ska så, de flesta i alla fall.

Jo nu vet jag hur jag gör, jag tar hälften och sår i vanlig jord, skulle de inte komma sig så tar jag resten och sår i såjord lite senare.

Pius
Eva i Höga
CITAT (Pius @ 11-02-2009, 14:02) *
Jo nu vet jag hur jag gör, jag tar hälften och sår i vanlig jord, skulle de inte komma sig så tar jag resten och sår i såjord lite senare.

Pius

Ja, så tycker jag absolut att du ska göra. Man får ju hela tiden pröva sig fram vilket som passar bäst. Det är en del av det roliga med odling!
ingrid fuxwall
Det är bara de senaste åren jag använt så jord. Tidigare grodde en del, numera betydligt mer.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon