Har för första gången sått Pelargonium peltatum F1 'Summertime Lilac' från Impecta. Hade 4 st frön och alla har kommit upp
Men nu undrar jag hur göra nu? jag har tänkt ha 2 amplar så kan jag sätta 2 st i en kruka ? jag har alla 4 i en burk nu. jag bifogar en bild de är ca 3 cm nu och 2 blad har kommit på alla.
Sussie F-Flower
11-02-2009, 12:55
Jag skulle vänta tills det kommer 1-2 bladpar till, på varje, innan utskolning. De där första bladen är så känsliga och om de bryts av så tror jag inte att den lilla plantan kan klara sig utan dör.
Red Top
11-02-2009, 13:22
Jag håller med Sussie, men har ett litet tillägg. Du måste ge dem mycket mera ljus. Annars blir de alldeles för rangliga. Jag har också sått sådana, men mina står under tilläggsljus från lysrör och är betydligt kompaktare.
Beroende på hur stor ampel du har, kan du mycket väl ha två till tre tillsammans. Själv ska jag komplettera med andra växter i stora krukor. Låta pelargonerna hänga över kanten och ha andra upprättväxande växter för övrigt.
Lycka till!
PS. När de har vuxit till sig tycker jag att du ska plantera dem en och en i krukor innan du flyttar dem till ampel.
Tack för alla svar, jag väntar tills det kommer mera blad. Jag har extra ljus åt dem men inget lysrör det är en special växtlampa. Jag sänkte den nu för den kanske var för långt ifrån förut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.