Kvirre
Köpte tre pelargonsticklingar idag, två står i småkrukor, en med bara nät runt om. Jag har för mig att de inte ska ha alltför stora krukor, stämmer det? På dem som står i krukor sticker det inte ut några rötter, men de vill väl ändå ha ny kruka?
Red Top
Om du tänker plantera om dem i stora krukor utomhus, så småningom, räcker det om du sätter dem i 7-9cm:s krukor nu. Då kan de i lugn och ro bilda rötter och samtidigt växa till sig. smile.gif
Kvirre
Tack. smile.gif
Kvirre
Nu är de omplanterade. smile.gif Kan jag ha dem i fönstret eller ska jag ställa dem under lysröret vid köksbänken?
Red Top
Det går nog bra i fönstret om det inte är dragigt. Ser de ut att bli ledsna, kan du ju ställa dem under lysröret. Vattna inte för mkt, men sätt gärna en plastpåse, som du klipper ngr hål i, över dem smile.gif
Kvirre
Tack, då får de bo i fönstret. smile.gif
Husihelvete
Vi köpte också pelargonsticklingar. Vi satte dem i 9centimeterskrukor förra helgen och de tycks redan ha vuxit till sig lite. Vi har krukorna ståendes på fönsterbrädor i köket och det märkliga är att de som står i öst-fönstret verkar ha kommit igång bättre än de som står i väst-fönstret. Vi köpte elva sorter så det kommer bli spännande att se hur de ser ut när de blommar, om de blommar. wink.gif
johannea
Hade de 11 sorter på plantagen där du bor!?! fear.gif Hos "mej" fanns det bara 5, 6 st... Det var bara 3 jag ville ha...
blomkronan
läste tråden i går... och for till plantagen idag smile.gif STICKLINARNA hade kommit yahoo.gif jag har gått och väntat på detta...

Men när jag stog där vid detta stora "smörgåsbord" valde jag 5 olika Fuchsia smile.gif

Dom pelargonerna dom hade var inge roliga! sad.gif Jag kommer nog hitta en annan dag smile.gif
Husihelvete
CITAT (johannea @ 12-02-2009, 18:45) *
Hade de 11 sorter på plantagen där du bor!?! fear.gif Hos "mej" fanns det bara 5, 6 st... Det var bara 3 jag ville ha...

Japp, elva sorter. För att slippa välja tog vi en av varje sort. wink.gif Nu känner man sig ordentligt sugen på fler sorter, undrars om de har sticklingar på Blomsterlandet också.
Husihelvete
Jag besvarar min egen fråga, jag ringde och hörde mig för. Lördagen vecka tolv har blomsterlandet en pelargonutställning. Västeråspelargonsällskap kommer dit och berättar och svarar på frågor och försäljning av både blommor och sticklingar kommer ske. De kommer ha sticklingar från Sune Trygg, tydligen en bra leverantör. Gå in på Sune Tryggs hemsida och kika vad han har. www.sunetrygg.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon