Det blev en hel del stenmjöl över sedan vi gjort en ny stensatt sittplats i trädgården. Har någon av er något bra tips på vad man kan använda den till? Är nybliven trädgårdsägare och tacksam för alla tips!
Åsa, mälardalen zon 2
24-09-2003, 16:47
Går bra att gödsla med i mindre mängd som blandas ner i jorden (inte tjocka lager det blir stenhårt) +man kan såklart fylla i springor mellan plattor där man inte vill ha så mycket ogräs. Man kan även blanda in mindre mängder i kompost och gödsel. Stenmjölet ger ett bra mineraltillskott.
Ingo
29-09-2003, 16:08
Jag har också läst (på en grustillverkares webbsajt) att stenmjöl kan användas för att förbättra tunga blöta lerjordar.
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 19:46
Vilken stentillverkare då Ingo - jestanes kan ju inte vara mer fel då det ju blir BETONG av det för just lerjordar! Och grus som ju faktiskt fungerar måste ma använda i sådana absurda mängder att det praktiskt taget är lite ohyggligt tungt å besvärligt för en stackars hemmagrävande trädgårdsägare- det är alltså frågan om mellan 10 - 20 centimeter grus på befintlig jord som skall blandas i - och så rätt kornstorlek, inte stenmjöl alls.
Stenmjöl är som Åsa skriver ett bra gödningsmedel - önskar jag hade lite :-))
Hälsar ingrid
Ingo
30-09-2003, 09:14
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-09-2003, 20:46)
då det ju blir BETONG av det för just lerjordar
Ja jag tyckte också att det lät litet lustigt, det var därför jag påpekade att det var en tillverkare som sade det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.