Full version: klementiner
sippa
Finna det någon som har klementinträd som har fått frukt på sitt träd?Köpte en planta nyss utomlands,som jag packade i resväskan på hemresan.I bagageutrymmat blev det lite nedkyllt så jorden känndes kall vid uppackningen.Det kanske var det som gjorde att det började knoppas och nu har blommorna slagit ut.Har petat lite med en pensel på varje blomma.
MariaS
Jag har bland annat mandarinträd i mitt växthus, som just nu håller +4 grader. Om några veckor kommer temperaturen helt naturligt att stiga och fram i maj ställer jag ut samtliga citrusar utomhus, där de sen får bo till fram i slutet av september, då de åter flyttar in i växthuset.

Sitrusar gillar varmt läge med mycke sol och ljus. På vintern behöver de en vila med en temperatur helst under +15 grader, för att sen kunna komma igång igen och sätta blom och frukt.

Vatten vill de naturligtvis ha. På vintern vill de ha ganska lite. En högst två gånger per månad. Sommartid kan man ibland få vattna dagligen, när det är varmt och torrt. En citrus bör inte torka ut helt i jorden, men får heller inte vara blöt.

Mina citrusar får flytande näring i vattnet från slutet av mars, till mitten av augusti. Gärna med extra tillsats av järn.
sippa
CITAT (MariaS @ 11-02-2009, 18:48) *
Jag har bland annat mandarinträd i mitt växthus, som just nu håller +4 grader. Om några veckor kommer temperaturen helt naturligt att stiga och fram i maj ställer jag ut samtliga citrusar utomhus, där de sen får bo till fram i slutet av september, då de åter flyttar in i växthuset.

Sitrusar gillar varmt läge med mycke sol och ljus. På vintern behöver de en vila med en temperatur helst under +15 grader, för att sen kunna komma igång igen och sätta blom och frukt.

Vatten vill de naturligtvis ha. På vintern vill de ha ganska lite. En högst två gånger per månad. Sommartid kan man ibland få vattna dagligen, när det är varmt och torrt. En citrus bör inte torka ut helt i jorden, men får heller inte vara blöt.

Mina citrusar får flytande näring i vattnet från slutet av mars, till mitten av augusti. Gärna med extra tillsats av järn.

Tack för tipset.Jag har inte växthus,men glasveranda,och nu är det för kallt där.Så jag har citrus och klementin inne i rummet men en växtlampa över.Efter sommar kanske kan lämna citrusarna på glasverandan.
Lady Hamilton
Jag har ett par citrusar Citron och mandarin de blommar och ger frukter varje år Jag har mina citrusar ute på sommaren och inne i en viterträdgård (lysrörs belysning och ca +10 grader) på vintern. Jag har även små minicitrus träd kumquat o en kalmondi även de blommar och ger massor med frukt. Du kan kolla i mina citrus album om du vill se lite bilder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon