CITAT (MariaS @ 11-02-2009, 18:48)

Jag har bland annat mandarinträd i mitt växthus, som just nu håller +4 grader. Om några veckor kommer temperaturen helt naturligt att stiga och fram i maj ställer jag ut samtliga citrusar utomhus, där de sen får bo till fram i slutet av september, då de åter flyttar in i växthuset.
Sitrusar gillar varmt läge med mycke sol och ljus. På vintern behöver de en vila med en temperatur helst under +15 grader, för att sen kunna komma igång igen och sätta blom och frukt.
Vatten vill de naturligtvis ha. På vintern vill de ha ganska lite. En högst två gånger per månad. Sommartid kan man ibland få vattna dagligen, när det är varmt och torrt. En citrus bör inte torka ut helt i jorden, men får heller inte vara blöt.
Mina citrusar får flytande näring i vattnet från slutet av mars, till mitten av augusti. Gärna med extra tillsats av järn.
Tack för tipset.Jag har inte växthus,men glasveranda,och nu är det för kallt där.Så jag har citrus och klementin inne i rummet men en växtlampa över.Efter sommar kanske kan lämna citrusarna på glasverandan.