|
*Ulrica*
11-02-2009, 15:33
[attachment=30650:rubrik.gif] Växter, hantverk och loppis med trädgårdsanknytning.
16/5 2009 11-15
Glasbruksmuseet i Surte
Köp eller sälj växter och allt som har med trädgård att göra.
Frågehörna med duktiga trädgårdsamatörer, föreningsinformation, lotteri och tipspromenad. På museet är det bland annat våffelservering och utställningar.
Arrangörer: Odlaklubben Väst i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan i Ale, Trädgårdsälskare i Ale samt Kungälvs Trädgårdsförening.
Läs allt om trädgårdsmarknaden : Surte Trädgårdsmarknads hemsida[attachment=30651:colorcar.gif]
Eva i Höga
11-02-2009, 15:58
Härligt Ulrica! Bra att du är ute i så god tid så vi kan börja sprida det här snart!  Nu får vi bara hoppas att det är LAGOM väder.
anne-li i olofstorp
11-02-2009, 17:52
Såååå Häftigt! Du är så duktig!
ingrid fuxwall
11-02-2009, 18:50
Kan bara instämma med de andra - du är en resurs Nu måste jag ut i garaget och säga åt mina fröer att de ska gro
Jättefin och trevlig hemsida Ulrica!
Och jag har kompletterat med en väderbeställning! Lagom varmt, vindstilla och en sol som lockar till trädgårdsinvesteringar.
Lars-Olof Arvids
11-02-2009, 20:52
Det ser jättebra ut!  Jag hoppas verkligen att jag kan vara med, även om jag fortfarande inte vågar lova något. På Västtrafiks hemsida tycks det ännu bara gå att söka på förbindelser mellan Stenungsund och Surte fram till april. Men om någon kör norrifrån (eller från Kungälv) i en inte helt fullpackad bil, åker jag väldigt gärna med! Säkert kommer jag att ha en del att sälja, för ungefär hälften av de 29 perennerna jag hittills har sått har nu grott under lysrören i källaren. Dessutom vildpelargoner i sovrumsfönstret. Olle
Dito Verde
11-02-2009, 22:39
Mycket mycket snyggt Ulrica. /p
Meriona
13-02-2009, 18:25
Toppen! Vem nappar inte på det??
*Ulrica*
13-02-2009, 18:58
Tackar! Nu gäller det att vi hjälps åt att sprida informationen bara. Vi kan väl börja på nätet och bland trädgårds- och hantverksmänniskor, de som vi hoppas ska komma och sälja grejer. De andra - köparna räcker det nog att vi riktar in oss på i april. Någon som trädgårdsbloggar? Jag gör gärna en liten banner eller liknande om ni vill ha att länka från. Mer info om vilka forum etc. som redan blivit kontaktade finns i planeringstråden.
Meriona
13-02-2009, 21:04
Jag kan kläcka ett ord på Pelargonsällskapets Forum. Om ingen annan redan gjort det och jag missat?
Eva i Höga
14-02-2009, 17:47
Tycker jag verkligen du ska göra! Kul om det kommer lite pelargonfolk, många av mina pelargoner ville inte vara med över vintern. Behöver lite nya.
Solstorm
17-02-2009, 16:46
Jag kom att tänka på en sak. Vad innebär samarbetet med Vuxenskolan? Antar att det krävs någon slags prestation av oss och att de presterar något för oss. Que?
*Ulrica*
17-02-2009, 18:46
CITAT (Solstorm @ 17-02-2009, 16:46)  Jag kom att tänka på en sak. Vad innebär samarbetet med Vuxenskolan? Antar att det krävs någon slags prestation av oss och att de presterar något för oss. Que? Det står nog om det i planeringstråden. Vi ska få några hundralappar av dem för att vår fråge- och informationshörna räknas som ett kulturarrangemang. I gengäld ska vi ange dem som medarrangörer. Jag har även blivit lovad att få kopiera affischlappar hos dem. Jag tror att de i sin tur får statligt bidrag för att de är med och arrangerar kulturarrangemang, precis som de får bidrag för kursdeltagare.
CITAT (*Ulrica* @ 17-02-2009, 18:46)  Det står nog om det i planeringstråden. Vi ska få några hundralappar av dem för att vår fråge- och informationshörna räknas som ett kulturarrangemang. I gengäld ska vi ange dem som medarrangörer. Jag har även blivit lovad att få kopiera affischlappar hos dem.
Jag tror att de i sin tur får statligt bidrag för att de är med och arrangerar kulturarrangemang, precis som de får bidrag för kursdeltagare. OJ vad du fixar Ulrika.
Meriona
18-02-2009, 20:43
CITAT (MariaS @ 17-02-2009, 18:56)  OJ vad du fixar Ulrika. En fantastisk administratör!  En pärla på vilket jobb som helst!
*Ulrica*
18-02-2009, 21:57
Vad snälla ni är!
ingrid fuxwall
19-02-2009, 20:04
Vi är inte alls snälla bara ärliga och uppskattar allt ditt jobb
Österläge
20-02-2009, 23:10
Du är helt grym Ulrica! Söker du jobb som typ arrangör eller projktledare eller så? Det verkar ju vara din grej helt klart!! Studieförbund är jättebra, jag o några kompisar har precis startat en studiecirkel - vi träffas en gång i månaden o pysslar, o får pengar för lite material eller fika - fantastiskt! Alla som träffas hyfsat regelbundet o gör nåt ihop, typ byter fröer, sköter en gammal örtagård eller ordnar trädgårdsmarknader o sånt som vi gör, borde egentligen göra det som en studiecirkel! Det är ju inga stora pengar man får men en liten uppmuntran!
Eva i Höga
21-02-2009, 10:06
Japp, verkligen bra. I föreningen har vi en studiecirkel i örtagårdsplanering. Vi får använda studieförbundets lokal och även ett litet kök där vi kan fixa vårt kaffe. Detta är en stor förmån att få tillgång till lokal, inte så lätt att träffas annars kanske.
*Ulrica*
21-02-2009, 11:40
CITAT (Österläge @ 20-02-2009, 23:10)  Du är helt grym Ulrica! Söker du jobb som typ arrangör eller projktledare eller så? Det verkar ju vara din grej helt klart!!  Ni är så snälla! Jag har ett stort problem med att ta emot beröm, tycker bara det är jobbigt. Men angående jobb så ska jag börja arbetsträna på ett trädgårdsmästeri nu. De drar upp sommarblommor samt producerar ärt- och solrosskott. I framtiden hoppas jag kunna starta någon egen odling, vi får se vad det kan bli!
CITAT (*Ulrica* @ 21-02-2009, 11:40)  Ni är så snälla! Jag har ett stort problem med att ta emot beröm, tycker bara det är jobbigt. Men angående jobb så ska jag börja arbetsträna på ett trädgårdsmästeri nu. De drar upp sommarblommor samt producerar ärt- och solrosskott. I framtiden hoppas jag kunna starta någon egen odling, vi får se vad det kan bli! GRATTIS!  Det var ju jättekul. Du kommer säääääkert att trivas
Eva i Höga
21-02-2009, 15:02
Grattis Ulrica, tänk att få jobba med jord och växter! Ta väl vara på tiden hos trädgårdsmästaren! Är det trädgårdsmästaren i närheten av där du bor? Har hört att det ska finnas någon där som producerar solrosskott och andra groddar. Nyttigt och gott!
*Ulrica*
21-02-2009, 15:22
Japp, företaget heter Thunbergs Trädgårdsmästeri och finns mellan Skepplanda och Älvängen. Mycket nära och bra! Dessutom är de väldigt trevliga som har det!
Solstorm
22-02-2009, 09:23
Det ser inte ut som de har någon hemsida. Fast nu får de kanske hjälp med det? Du gör himla snygga sidor Ulrica.
Jag börjar känna mig lite bakluckeloppissjuk. Vill börja planera vad jag ska ha med mig, men det jag har sått är alldeles för litet ännu för att ha några planer för och ute ligger snötäcke. Längtar efter marknaden.
Också jag sällar mig, lite sent, till kören som applåderar *Ulrikas* fina och omsorgsfulla jobb med detta, det är ju helt fantastiskt. Jag har skrivit upp datumet i min almanacka och hoppas och tror att jag kan komma denna gång.
En liten fråga bara (har inte läst hela tråden - kanske står det om detta ngnstans): Jag har kanske en hel del frön vid den tiden, som jag fått över och gärna delar ut till hugade spekulanter (sommarblommor + grönsaker + några tvååringar etc). Kan det vara nåt? Nån bil har jag inte, men kanske kunde jag i så fall få låna nåt litet hörn hos någon av er, för de små fröpåsarna menar jag.
CITAT (EKLO @ 22-02-2009, 09:29)  Också jag sällar mig, lite sent, till kören som applåderar *Ulrikas* fina och omsorgsfulla jobb med detta, det är ju helt fantastiskt. Jag har skrivit upp datumet i min almanacka och hoppas och tror att jag kan komma denna gång.
En liten fråga bara (har inte läst hela tråden - kanske står det om detta ngnstans): Jag har kanske en hel del frön vid den tiden, som jag fått över och gärna delar ut till hugade spekulanter (sommarblommor + grönsaker + några tvååringar etc). Kan det vara nåt? Nån bil har jag inte, men kanske kunde jag i så fall få låna nåt litet hörn hos någon av er, för de små fröpåsarna menar jag. Det kommer bli tipspromenad och lotterier med skänkta vinster. Visst kommer då att finnas frön med bland vinsternam liksom frön till försäljning ur bakluckor. Utöver frön, kommer jag nog ha med mig lite krukor och presentartiklar, samt en hel del udda växter. Jag kör nog med inriktningen på dem som gillar utmaningar i trädgården  Mer information om loppiset kan du få här
*Ulrica*
22-02-2009, 10:58
CITAT (Solstorm @ 22-02-2009, 09:23)  Det ser inte ut som de har någon hemsida. Fast nu får de kanske hjälp med det? Apselut! EKLO - ALLT som med god vilja kan associeras till odling och trädgård går bra! Du är hjärtligt välkommen!
Solstorm
22-02-2009, 16:07
EKLO, du kan definitivt tillföra marknaden något. Detta har tidigare saknats. Skitfräckt om du går omkring med en låda på magen. Du kan få komma till mig och låna en stol en stund ibland. [attachment=31116:l_da_p__magen.jpg]
Jag kommer att göra en dunderförtjänst dessutom: Paraply har jag, röda kläder har jag, magen kanske ngt mindre men dock putande - och för två kronor per frö kommer det att bli en total hit för samtliga inblandade!
PS. Har han trumpet på bilden? Duger det med blockflöjt?
Solstorm
22-02-2009, 16:16
Kommer du med låda på magen och spelar blockflöjt så lovar jag att köpa frö oavsett vad det är för sort!
*Ulrica*
22-02-2009, 18:02
Jag med! Vilken syn! Dundersuccé!
Eva i Höga
23-02-2009, 08:03
Så roligt, detta går bara inte att missa! Surte växtmarknad blir säkert det mest omtalade evenemanget under 2009!
CITAT (Eva i Höga @ 23-02-2009, 08:03)  Så roligt, detta går bara inte att missa! Surte växtmarknad blir säkert det mest omtalade evenemanget under 2009! JA, vem vet, vi kanske hamnar på de stora listorna....
*Ulrica*
23-02-2009, 11:15
Hm, vi får väl se. Jag försöker putta på en tråd på AoT men jag upplever att intresset verkar svalt. Det är ju väldigt många västsvenskar med på det forumet...
*Ulrica*
24-02-2009, 12:41
Nu har jag gjort en banner och en bild man kan använda tex. som avatar: [attachment=31251:surtebanner.gif] bannern finns även här: http://www.vilans.se/bilder/surtebanner.gifavatarbild som passar tex. på Odla: [attachment=31231:marknadsavatar.gif]
*Ulrica*
24-02-2009, 14:59
He he he, mycket banners blir det...
*Ulrica*
24-02-2009, 15:11
Här är en som är lite mer diskret:
[attachment=31234:surtebanner2.gif]
anne-li i olofstorp
01-03-2009, 12:30
Titta nu bara!!!! En ny avatar! Jippi jag lyckades..... Tack Ulrica Har lagt en länk på Facebook också, skall hålla den uppe på min sida. Anne-Li
*Ulrica*
01-03-2009, 13:17
Toppen anne-li!!!
ingrid fuxwall
01-03-2009, 19:33
Får man ha med sig hunden?
Hon är ganska social
"FÅR MAN TA MED SIG HUNDEN IN I HIMMELEN..." nynnar Det är klart du får, om jag får hälsa
ingrid fuxwall
02-03-2009, 19:20
Hälsar du på henne blir du inte av med henne
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-03-2009, 19:20)  Hälsar du på henne blir du inte av med henne  Det var väl det jag visste
*Ulrica*
05-03-2009, 15:03
Nu har jag fixat en egen domän till Surte Trädgårdsmarknad: www.tradgardsmarknad.se Jag har numera ett webbhotell med plats för 10 domäner så jag behövde bara lägga ut 29:- för domänen (det var extrapris) och det gjorde jag så gärna! Så nu har vi en hemsida som kan ligga kvar från år till år och vi kan fylla på med bilder och så. Känner ni någon som behöver en hemsida så gör jag dem för ca. 1000:- plus avgift för domänen. Då får de också webbhotellplats för första året. Sedan kan det handla om en årlig kostnad på 2-300:- för webbhotell och domän. Jag har även en annan liten idé som ni kan fundera på: en surte trädgårdsmarknad-bloggMan kan ha en blogg där flera kan skriva i nämligen. Då behöver det inte bli så mycket jobb för var och en och man kan göra ett litet inlägg nu och då bara. Samtidigt kan man få support av de som vet hur man gör. OBS: det är superlätt att blogga. Det kan ju handla om trädgård i största allmänhet sådär och vilka växter som ska säljas på marknaden och lite alltmöjligt. Är det någon som vill vara med på en sådan gemensam blogg? Ett exempel är att man har en eller två dagar var att blogga på.
Eva i Höga
05-03-2009, 15:06
Åh, vad du fixar och donar Ulrica, du är jätteduktig. Det här med att blogga förstår jag mig inte på, får fundera och titta runt om det är intressant för mig. Man ska ju hinna också.
CITAT (*Ulrica* @ 05-03-2009, 15:03)  Nu har jag fixat en egen domän till Surte Trädgårdsmarknad: www.tradgardsmarknad.se Jag har numera ett webbhotell med plats för 10 domäner så jag behövde bara lägga ut 29:- för domänen (det var extrapris) och det gjorde jag så gärna! Så nu har vi en hemsida som kan ligga kvar från år till år och vi kan fylla på med bilder och så. Känner ni någon som behöver en hemsida så gör jag dem för ca. 1000:- plus avgift för domänen. Då får de också webbhotellplats för första året. Sedan kan det handla om en årlig kostnad på 2-300:- för webbhotell och domän. Jag har även en annan liten idé som ni kan fundera på: en surte trädgårdsmarknad-bloggMan kan ha en blogg där flera kan skriva i nämligen. Då behöver det inte bli så mycket jobb för var och en och man kan göra ett litet inlägg nu och då bara. Samtidigt kan man få support av de som vet hur man gör. OBS: det är superlätt att blogga. Det kan ju handla om trädgård i största allmänhet sådär och vilka växter som ska säljas på marknaden och lite alltmöjligt. Är det någon som vill vara med på en sådan gemensam blogg? Ett exempel är att man har en eller två dagar var att blogga på. VAr får du alla idéer och all energi ifrån? Det här är ju kalas att ha, även för andra händelser med, som vårt krukväxtloppis med semla och andra samlingar som kan tänkas bli permanenta. En egen evenemangskalender kanske.....
Solstorm
05-03-2009, 15:40
En gemensam blogg låter intressant. Om det inte är för svårt (jag behöver övertydliga instruktioner) och de som vill kan göra enstaka inlägg så låter det ju toppen.
*Ulrica*
05-03-2009, 15:47
Hm... det är en rolig idé men vid närmare eftertanke ska jag nog inte ta på mej något mer just nu... sorry...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|