|
smuleborg
11-02-2009, 20:36
Jag har inte läst inläggen i denna tråd, det tar för lång tid - Jo, jag har en snabb bredbandsuppkoppling. Sajten segas ner av, som jag ser det, ”annonser” i kombination med att Odla.nu:s teknik inte anpassas. Odla.nu:s annonsintäkter står i relation till antalet besökare, d.v.s i mångt och mycket i relation till oss som besöker Forumet. Vi biter ihop, av någon anledning, jag kan inte Odla.nu:s historia, kanske drevs sajten inledningsvis av idealister/eldskälar, jag vet inte. Och här sitter vi och har inte mage, kanske p.g.a. historien, att lägga ner eller gå någon annanstans (och för att vi trivs här). Det är lätt att lägga upp ett Forum, jag kan göra det på en eftermiddag, men ingen av oss vill eller har tid. Som sagt, Odla.nu:s annonsintäkter står i relation till antalet besökare. Kan företaget Odla.nu inte lösa serverproblemen och om vi som användare (besökare till sajten) väljer att inte besöka sajten, förlorar Odla.nu i mångt av mycket annonsintäkterna. Om jag drev sajten skulle jag högprioriterat lösa problemet snabbt och korrekt; i första hand med tanke på användarna, i andra hand, om man som Odla.nu bedriver affärsverksamhet (i ett affärsmässigt kort- och långsiktigt perspektiv). Och om Odla.nu inte har den uppfattningen, vill jag säga – Användarna har en smärtgräns, även de inbitna, och de icke-inbitna såsom mig själv. Och (i ekonomiska termer) det löjliga, skrattretande, absurda och allt vad det nu är: Det handlar inte om stora pengar. Och det generar förmodligen flerfalt tillbaka, om det är pengar man prioriterar.
Myosotis
11-02-2009, 22:10
Jag håller med, det är verkligen tradigt. Det har funnits många trådar om den här segheten, men några svar eller förklaringar har vi inte fått. Jag har nu bytt från Internet Explorer till Firefox, det hjälpte.
Lilla Sibirien
11-02-2009, 22:41
Ja, jag håller med om att det här forumet emellanåt är segt, men det är också AOT´s forum. Och det som är en stor fördel med det här forumet är att man har möjlighet att göra sök på tidigare inlägg.
Det är helt orimligt med dess långa väntetider! Det blir bara värre och värre, jag har bredband, fiber, och jag ger snart upp. Flyr ifrån Odla som jag för ett tag sedan gjorde från AoT. Man kan inte sitta och vänta minut efter minut på att sidorna ska laddas fram!
Snälla Adm för Odla, se över problemen innan alltför många tröttnar och letar sig härifrån. Och JA, jag har skickat PM.....
CITAT (Myosotis @ 11-02-2009, 23:10)  Jag håller med, det är verkligen tradigt. Det har funnits många trådar om den här segheten, men några svar eller förklaringar har vi inte fått. Jag har nu bytt från Internet Explorer till Firefox, det hjälpte. Jag har aldrig använt Internet Explorer, och jag har aldrig haft problem! Jag ansluter ibland på långsam lina, och har aldrig problem.
AoT seghet är inget med vad det är här på Odla.Jag ger verkligen snart upp.Jag har inte tänkt byter till Firefox pga odlas seghet.Inget forum är så segt var och varannan dag som odla.Det är på tiden att någon ansvarig bryr sig och gör något åt saken.Kanske är det inte bara reklamen som segar ner.Det är ohyggligt långa och många tråder i småprat men jag vill inte trampar någon på tåarna nu,kanske lite för många ämnen?Inte vet jag men det måste sker en ändring annars försvinner fler forumister pga av denna segheten.Det finns många trädgårdsforum numera som inte är så här segt.
Hmmm jag kör med firefox med ad block plus och en rätt fet dator så för mej tar det bara 2-4 sekunder alltid, tror det är reklamen som tar sån tid att ladda så ni får byta till nån mozilla läsare och installera ad block plus så får ni bort reklamen....
Piccante
12-02-2009, 15:07
CITAT (renate @ 12-02-2009, 14:06)  AoT seghet är inget med vad det är här på Odla.Jag ger verkligen snart upp.Jag har inte tänkt byter till Firefox pga odlas seghet.Inget forum är så segt var och varannan dag som odla.Det är på tiden att någon ansvarig bryr sig och gör något åt saken.Kanske är det inte bara reklamen som segar ner.Det är ohyggligt långa och många tråder i småprat men jag vill inte trampar någon på tåarna nu,kanske lite för många ämnen?Inte vet jag men det måste sker en ändring annars försvinner fler forumister pga av denna segheten.Det finns många trädgårdsforum numera som inte är så här segt. Ta inte illa upp men teknikkonservatism är definitivt ett problem i datorsammanhang. när jag köpte min första PC så var jag livrädd för andra program än Microsoft som jag trodde att datorn var anpassad för. Jag var övertygad om att allt skulle rasa samman om jag installerade ett annat program. Men jag har nog aldrig haft så mkt problem med en dator som jag hade då. Bara att byta till Firefox har gjort att man får mindre spyware och virus och annat skräp. Odla har jag aldrig upplevt som segt däremot har jag blivit utloggad någon gång. Nu gör jag inte reklam för Firefox för jag tror att alla webläsare är bättre än IE, men Firefox är den jag har fastnat för själv.
Det finns väldigt många olika webbrowsers, utan att ha någon egen erfarenhet är nog Opera den webbrowser som allra bäst funktioner. Och av de mest använda så är definitivt Internet Explorer den allra sämsta.
Jag har sedan länge gått över till Firefox för Odla-går helt utmärkt. Odla på IE är inte lönt, jag får "psykbryt". Däremot använder jag IE till allt annat jag gör på datorn. Det går fint. Varför jag har två kan jag bara förklara med "gammal vana." Slutsats: Odla+Firefox=Sant.
smuleborg
12-02-2009, 21:09
CITAT (Markus_H @ 12-02-2009, 15:07)  Ta inte illa upp men teknikkonservatism är definitivt ett problem i datorsammanhang. när jag köpte min första PC så var jag livrädd för andra program än Microsoft som jag trodde att datorn var anpassad för. Jag var övertygad om att allt skulle rasa samman om jag installerade ett annat program. Men jag har nog aldrig haft så mkt problem med en dator som jag hade då. Bara att byta till Firefox har gjort att man får mindre spyware och virus och annat skräp. Odla har jag aldrig upplevt som segt däremot har jag blivit utloggad någon gång. Nu gör jag inte reklam för Firefox för jag tror att alla webläsare är bättre än IE, men Firefox är den jag har fastnat för själv. Problemet består, en sajt som odla.nu (affärsdrivande) ska funka utan att beökarna ska behöva byta browser. Ett företag ser till kunden och kundnyttan. Det haltar någonstans.
smuleborg
12-02-2009, 21:22
CITAT (renate @ 12-02-2009, 14:06)  Kanske är det inte bara reklamen som segar ner.Det är ohyggligt långa och många tråder i småprat men jag vill inte trampar någon på tåarna nu,kanske lite för många ämnen?Inte vet jag men det måste sker en ändring annars försvinner fler forumister pga av denna segheten.Det finns många trädgårdsforum numera som inte är så här segt. Odla.nu:s annonsintäkter står i relation till antalet besökare. Och ett sätt att maximera antalet besökare är att i forumet tillåta trådar om ditt och datt. Det är då, jag vågar knappt skriva det, inte ett seriöst trädgårdsforum. För att spetsa till det - Varför inte mode och kändisskvaller - trafiken till sajten skulle öka och därmed också annonsintäkterna. Ha, ha, ha. Men skrattar bäst som skrattar sist, om tekniken inte anpassas - pannkaka.
Hehe ok men man kan ju stänga av reklamen med firfox med ad block plus bla.. jag har märkbar skillnad på explorer och firefox.. Finns ju en del olika web läsare idag men jag tycker firefox håller ilängden, lite lättare att arbeta med tycker jag ;P
smuleborg
12-02-2009, 21:42
CITAT (Pjater @ 12-02-2009, 21:29)  Hehe ok men man kan ju stänga av reklamen med firfox med ad block plus bla.. jag har märkbar skillnad på explorer och firefox.. Finns ju en del olika web läsare idag men jag tycker firefox håller ilängden, lite lättare att arbeta med tycker jag ;P Jo, det finns kvaliteter (Firefox). Men min poäng är att IE ska duga (för det här forumet). Absolut.
smuleborg
12-02-2009, 21:48
CITAT (mojan @ 12-02-2009, 19:31)  Jag har sedan länge gått över till Firefox för Odla-går helt utmärkt. Odla på IE är inte lönt, jag får "psykbryt". Däremot använder jag IE till allt annat jag gör på datorn. Det går fint. Varför jag har två kan jag bara förklara med "gammal vana." Slutsats: Odla+Firefox=Sant. Hej Mojan. IE ska funka här, det är det som är poängen. Du skriver att IE funkar för allt annat utom här. Det säger allt.
Dom som inte vill se Småprat kan ju alltid klicka bort det.
Långa få trådar eller många korta kan ju knappast ha med segheten för en del att göra.
CITAT (smuleborg @ 12-02-2009, 22:09)  Problemet består, en sajt som odla.nu (affärsdrivande) ska funka utan att beökarna ska behöva byta browser. Ett företag ser till kunden och kundnyttan. Det haltar någonstans. Kan du ge exempel på NÅGOT företag som har en hemsida eller driver ett forum, som fungerar för ALLA web-browsers? Det finns ju flera hundra web-browsers, många är rent textbaserade som inte kan hantera t ex Java-skript och grafik. Den som skriver programkod för hemsidor skall bara följa officiell HTML-standard, att det sedan finns användare som använder gamla web-browsers, eller web-browsers som inte av andra anledningar kan hantera HTML-standard kan man tyvärr inte göra så mycket åt.
Myosotis
13-02-2009, 12:00
CITAT (smuleborg @ 12-02-2009, 21:09)  Problemet består, en sajt som odla.nu (affärsdrivande) ska funka utan att beökarna ska behöva byta browser. Ett företag ser till kunden och kundnyttan. Det haltar någonstans. Jag håller med! Det är det som stör mig så också. Visst, det funkar med firefox som också har vissa fördelar. Det funkar hyfsat - men lite långsamt - med opera som jag nu också testat och som också har sina fördelar. Men de har nackdelar också, och en del kan jag inte vänja mig vid. Jag vill kunna använda IE!! Det gick ju förr! Och ibland går det fortfarande, som efter den stora kraschen när allting helt plötsligt gick jättefort. Nog måste det finnas kapacitet till många trådar, oavsett hur långa eller korta de är!? Hoppas verkligen att man inte behöver inskränka längden eller antalet. Vad finns det mer för webläsare? Skulle vilja testa fler, det kanske finns någon som passar mig.
Det finns statistik över användning av olika web browsers. Men sedan handlar det också om vilken version man använder. IE 7.0 är ju i alla fall mycket bättre än IE 6.0. Förutom Firefox och Opera, så skulle jag rekommendera Google Chrome. http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers
CITAT (smuleborg @ 12-02-2009, 21:48)  Hej Mojan. IE ska funka här, det är det som är poängen. Du skriver att IE funkar för allt annat utom här. Det säger allt. Yes! Jag kan t ex inte gå in på Odla från jobbet där vi har IE. (Det är kanske inte meningen att jag ska surfa där  men ibland blir man ju lite uttråkad.  ) Stor arbetsplats med stor IT-kapacitet så där är inte problemet. Detta är bara så trist för er som vill vara på Odla.
smuleborg
15-02-2009, 20:22
CITAT (KURT @ 13-02-2009, 06:42)  Kan du ge exempel på NÅGOT företag som har en hemsida eller driver ett forum, som fungerar för ALLA web-browsers? Det finns ju flera hundra web-browsers, många är rent textbaserade som inte kan hantera t ex Java-skript och grafik. Den som skriver programkod för hemsidor skall bara följa officiell HTML-standard, att det sedan finns användare som använder gamla web-browsers, eller web-browsers som inte av andra anledningar kan hantera HTML-standard kan man tyvärr inte göra så mycket åt. Nej, det finns förmodligen inte. Och ja, det finns mängder med webbrowsers. IE är i "monopol" (vilket är skit, men det är en annan historia), därför ska tycker jag en affärsdrivande sajt fungera "brett" för IE. Och i ett trädgårdsforum, om man har målgruppen i fokus (en trädgårdsintresserad är inte alltid intresserad av Opera hit och Firefox dit). Det var en gång, jag hackade (såsom glad amatör) HTML-kod - jag var jättenoga med att kolla så att sidorna var OK för såväl IE-användare som Netscape-användare. Det var en slags heder i det, att inte utestänga.
smuleborg
15-02-2009, 20:29
CITAT (mojan @ 13-02-2009, 14:19)  Yes! Jag kan t ex inte gå in på Odla från jobbet där vi har IE. (Det är kanske inte meningen att jag ska surfa där  men ibland blir man ju lite uttråkad.  ) Stor arbetsplats med stor IT-kapacitet så där är inte problemet. Detta är bara så trist för er som vill vara på Odla.  Så även för mig på jobbet. Det finns en nonchalans hos Odla.nu. Problemet går att lösa. Ganska enkelt och till blygsam kostnad. Om man vill.
CITAT (smuleborg @ 15-02-2009, 20:29)  Så även för mig på jobbet. Det finns en nonchalans hos Odla.nu. Problemet går att lösa. Ganska enkelt och till blygsam kostnad. Om man vill. Du vill inte berätta för oss andra var problemet ligger...? Och helst hur man löser det också.  Som jag läst mej till under snart ett år så är det lite olika för dom som drabbas - olika tider, olika ös i datorerna, olika webläsare, olika uppkopplingar... Och så vidare. En del drabbas aldrig, och några sitter i sirapen hela tiden.
Snigelhatare
16-02-2009, 10:34
Här har det tidigare ofta varit supertrögt, ibland har det hängt sig helt. Nu har det fungerat bra länge. Samma dator, samma uppkoppling, samma webläsare hela tiden så orsaken måste ligga någon annanstans.
smuleborg
16-02-2009, 21:47
CITAT (Berith @ 16-02-2009, 05:51)  Du vill inte berätta för oss andra var problemet ligger...? Och helst hur man löser det också.  Som jag läst mej till under snart ett år så är det lite olika för dom som drabbas - olika tider, olika ös i datorerna, olika webläsare, olika uppkopplingar... Och så vidare. En del drabbas aldrig, och några sitter i sirapen hela tiden. Jag är ingen tekniker, men jag vet verkligen att problemet kan lösas, till ringa kostnad. Det märkliga är; igår och idag funkar det rätt bra. Har företaget odla.nu skruvat, eller ren tillfällighet? Jag följer utvecklingen.
smuleborg
16-02-2009, 21:56
CITAT (Snigelhatare @ 16-02-2009, 10:34)  Här har det tidigare ofta varit supertrögt, ibland har det hängt sig helt. Nu har det fungerat bra länge. Samma dator, samma uppkoppling, samma webläsare hela tiden så orsaken måste ligga någon annanstans. Jo, igår och idag har det funkat hyfsat för mig. Ta i trä, kanske. Fritt ur minnet: Det har varit ursegt minst ett halvår. Bollen ligger i Odla.nu:s händer. Ta ansvaret Odla.nu, vem kan annars ta det?
CITAT (smuleborg @ 16-02-2009, 21:47)  Jag är ingen tekniker, men jag vet verkligen att problemet kan lösas, till ringa kostnad. Det märkliga är; igår och idag funkar det rätt bra. Har företaget odla.nu skruvat, eller ren tillfällighet? Jag följer utvecklingen. Ok, jag trodde du hade lösningen på problemet. Det hade ju varit toppen för alla dom som tröttnat på sirapen. Det du upplever nu låter precis som för oss andra, ibland funkar det fint och ibland funkar det inte alls. Men som sagt, jag har inte märkt av segheten på flera månader nu, men förut var det just så där. CITAT (Snigelhatare @ 16-02-2009, 10:34)  Här har det tidigare ofta varit supertrögt, ibland har det hängt sig helt. Nu har det fungerat bra länge. Samma dator, samma uppkoppling, samma webläsare hela tiden så orsaken måste ligga någon annanstans. Bra att nån mer säger så! Det har varit ganska många goda råd till dom som drabbats - byt det, lägg in det programmet, gör si, gör så....
smuleborg
17-02-2009, 21:26
CITAT (Snigelhatare @ 16-02-2009, 10:34)  Här har det tidigare ofta varit supertrögt, ibland har det hängt sig helt. Nu har det fungerat bra länge. Samma dator, samma uppkoppling, samma webläsare hela tiden så orsaken måste ligga någon annanstans. Jo.
smuleborg
18-02-2009, 22:55
STA:s trädgådsforum kan bli ett alternativ. Och det är ett strikt trädgårdsforum. http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum2/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|