Sidor: 1, 2
Cathis
Ja det kan man verkligen fråga sig. Jag hade ju bestämt mig för att inte köpa en massa fröer i år,
för det första har jag en massa kvar och sen har jag fått en massa (tack Lämås tummenupp.gif )...
men vad händer jodå först beställer jag fröer från Rara Växter, sen en hel massa från Odla och
inte stoppar det där...näe då...nu har det gått iväg en beställning till Impecta med. Är jag riktigt
klok whistling.gif var ska jag få plats med allt? Är jag fröberoende? ja antagligen giggle.gif

blush.gif har beställt från Rockdala med. Både det ena och det andra...varför är det så himla lätt
att trycka på Köp-knappen slap.gif

Nån mer med samma "problem"? crazy.gif
Red Top
Ack ja!! Beställde först från Impecta, sen Rara växter, sen Odla. Utan att jag förstår hur blink.gif , så beställde jag från en oprövad: Jennys fröer och sånt, Och som om det inte skulle vara nog; så hittade jag ytterligare några fröer på Impecta, som jag bara mååååste ha.

Sen råkade jag vara på Bauhaus för att köpa små planteringskrukor, eftersom de jag tog hem från landet, inte räckte till;trots noggranna beräkningar whist.gif . Och när jag ändå var där, så slank det ned några fröpåsar och en pluggbox. Hamnade sen på Plantagen i Södertälje någon dag senare för att skaffa såjord; lyckades avstå från fröer, men köpte en pluggbox till giggle.gif .

Nu är det bäst att jag blockerar alla fröfirmor och låser in mig någostans, annars vet jag inte var det slutar. crazy.gif
Platinum
Ähum har handlat från Impecta, Odla, bytt till mig eller köpt för symbolisk summa en hel del.

Slank iväg en beställning till Runåbergs nyss för jag läste om Hubbard i en roman och det var minimiorder hundra så det blev lite mer whistling.gif

Kommer nog att placera en order hos Örtagården också shy.gif Farligt med dessa sajter som tipsar om firmor man inte kände till flirting.gif
MariaS
Impecta är livsfarlig. mad.gif Till trädgården har jag redan fröer så det räcker och blir över. Sen går man in på Impectas sida och trillar dit för en massa krukväxter, buskar och träd lika förbaskat! ranting.gif skulle bara kolla såråd åt någon annan på forumet, genast hade fingret klickat till sig ett tiotal påsar IGEN! Det vore förbjudet att ha såna hemsidor så här års, när det kliar så fruktansvärt i såfingrarna! rtfm.gif
Eva i Höga
Ja, tydligen har vi stora problem här med alla beställningar trots att man bestämmer sig på hösten att inte köpa mer. Men det går bara inte att låta bli när man ser och hör talas om allt fint, dock har jag nu bestämt att jag inte ska så alla frön i påsarna utan ge bort en del. Det minimerar alla såbyttor en hel del. Men plantor .... det går bara inte att låta bli....
Glöm nu inte glädjen i att så och odla och se hur det växer, blommar och frodas! Den lyckan är obeskrivlig när man får lön för mödan.
MariaS
w00t.gif Du pratar väl inte sticklingar nu bara Eva?! Det är minst lika förbjudet som frösidor!
Eva i Höga
Sticklingar, jo massor! Men det kräver inte så stort utrymme (för mig ialla fall) som om man sår alla fröer från ett MYCKET STORT ANTAL fröpåsar!

Gläds åt allt som växer! yahoo.gif kram2.gif
MariaS
Hmmm. Eva, du är väl medveten om att jag fortfarande får erbjudanden till butiken. Det innebär att man kan bli sittandes med tiotusentals intressanta sticklingar.... nono.gif Såna erbjudanden tittar vi på INTE
Eva i Höga
Åh Maria, kan du låta bli att kika på alla erbjudande du får? Jag skulle inte klara av att inte titta ..... och sen köper man ju. duh.gif Det finns inget att göra åt detta problem, g.gif jo, möjligen att skaffa sig nåt annat intresse, samla frimärken t ex. Men vem vill det? no.gif
MariaS
Som tur är står det utanpå kuverten var de kommer ifrån. Öppnar dem inte ens, för då är det kört!
Cathis
Sååå skönt att se att det finns fler som trillat ner i fröträsket och
i sticklingsträsket med för den delen. Känner mig lite stolt, än så
länge har jag inte beställt något från Odlas senaste erbjudande fast
jag vill crazy.gif
Eva i Höga
Vill du så ska du beställa! Går ju alltid att ge bort om det blir för mycket. Annars får du klicka bort erbjudandet så du inte ser det.
godanro
Vad glad jag blir att det inte är bara jag som "råkar" trycka på köp-knappen.
Magnetisk tro?
Har lyckats få en del frö att gro biggrin.gif Men jag har lyckats vattnat ihjäl fler ranting.gif
Men det är bara att trycka på den magiska knappen igen så får det bli ett nytt försök.
Min Käraste går och små ler förstår inte det!? wub.gif
Trägen vinner säger jag. tummenupp.gif
Tosan
Tja, i år skulle jag så Delphinium, 3 sorter och en geranium, ett par annueller och lite grönsaker.

Delphiniumen inhándlades redan i höstas, så kom odlafröna där jag hade slut på några sorter och så måste man ju ha solrosor och stockrosor. Å så skulle jag ju ha geraniumen från Impecta, och paprika. Gubben ville ha rädisor, sonen majs, sen så misslyckades jag ju med både kaffe och passifloror ifjol, så då måste jag ju ha nya frön. Å så... Ja, ni förstår.
Så här sitter jag nu med en jättebunt fröpåsar och undrar var jag ska få plats med allt. Igen...
MariaS
Illa illa. Nu kom grosistlistorna på perenner och vedartat via mail...

Ska inte öppna crazy.gif Ska inte öppna crazy.gif Ska inte öppna crazy.gif Ska inte öppna crazy.gif
Eva i Höga
Maria, har du öppnat? giggle.gif
MariaS
CITAT (Eva i Höga @ 17-02-2009, 18:32) *
Maria, har du öppnat? giggle.gif

vågar inte innocent.gif
MariaS
VArför öppnade jag?

Cercis canadensis "Forest Pansy"
Cercis canadensis "Hearts of Gold"
Cercis canadensis "Lavender Twist"
Catalpa bignonioides "Aurea"
Liquidambar styraciflua "Golden Sun"
Hibiscus "Duc de Brabant"
Hibiscus "Lady Stanley"
Hibiscus blau
Hibiscus rosa
Hibiscus rot
Hibiscus weiß mit rotem Auge

var bara några exempel på vad jag hittade i listorna.... Priser... från 25 danska!
Eva i Höga
Ja, ja, titta bara - inte handla! nono.gif
MariaS
CITAT (Eva i Höga @ 17-02-2009, 19:19) *
Ja, ja, titta bara - inte handla! nono.gif

Måste beställa minst 2 cc-vagnar. Riktigt så stor trädgård har jag ju inte.... Men jag vet såna som kommer att beställa därifrån och då gör det ju det hela enklare om jag kan komplettera på deras vagnar angel_not.gif whistling.gif
Eva i Höga
jo, du kan då räkna ut det! naughty.gif Men visst ska man unna sig, det är ju en stor glädje med växterna och det kan ju vara så att några av de befintliga skulle dö och då måste man ju komplettera med nytt, eller .... confused.gif

Dessutom är det trevligt om du har med dig lite vackert till växtmarknaden i Surte!!!
MariaS
CITAT (Eva i Höga @ 17-02-2009, 19:34) *
jo, du kan då räkna ut det! naughty.gif Men visst ska man unna sig, det är ju en stor glädje med växterna och det kan ju vara så att några av de befintliga skulle dö och då måste man ju komplettera med nytt, eller .... confused.gif

Dessutom är det trevligt om du har med dig lite vackert till växtmarknaden i Surte!!!

Nu ska du inte lura mig att handla...
Tosan
CITAT (MariaS @ 17-02-2009, 18:53) *
VArför öppnade jag?

Cercis canadensis "Forest Pansy"
Cercis canadensis "Hearts of Gold"
Cercis canadensis "Lavender Twist"
Catalpa bignonioides "Aurea"
Liquidambar styraciflua "Golden Sun"
Hibiscus "Duc de Brabant"
Hibiscus "Lady Stanley"
Hibiscus blau
Hibiscus rosa
Hibiscus rot
Hibiscus weiß mit rotem Auge

var bara några exempel på vad jag hittade i listorna.... Priser... från 25 danska!

Duuu... har du börjat med postorder än? innocent.gif Min brevlåda skulle bli jätteglad över de där hibiscusarna... whist.gif
MariaS
CITAT (Tosan @ 17-02-2009, 21:35) *
Duuu... har du börjat med postorder än? innocent.gif Min brevlåda skulle bli jätteglad över de där hibiscusarna... whist.gif

Sorry Tosan. Har ju just gått i KK... Så jag ska nog inte börja med nya affärer på stört....
Tosan
CITAT (MariaS @ 18-02-2009, 09:11) *
Sorry Tosan. Har ju just gått i KK... Så jag ska nog inte börja med nya affärer på stört....

Nej, är det sant?!? Usch vad trist... sad.gif
smiley_small_hug.gif
Idomin
Så har man gjort det igen!!!!!!! slap.gif

Beställt fröer till ytterligare 13 sorters exotiska krukväxter. Varför har man ingen
stopp-knapp på sig själv?? ranting.gif Sen skall det ju köpas ettåringar och lite
grönsaker också. Och så ligger det en beställning hos Skavkulla. Skall jag fortsätta
så här får jag snart flytta ut i garaget. Hela huset fullt med frön & sticklingar.

Jag lider av en allvarlig frösjuka. Och det verkar inte finnas någon bot. crazy.gif

MvH Idomin
kasam
"Hur står det till egentligen?" confused.gif

Hm... kanske har jag drabbats, eller är jag bara i farozonen....
Kanske är det detta som kallas "grön starr".... för jag ser inte längre tomma toarullar, tömda glasslådor osv - jag ser endast olika möjligheter att fylla med jord, placera frön o vattna, vattna, vattna för att vänta, vänta, vänta och se där! Lite grönt som kommer upp!!! Ja, vad var det jag sa.... om inte grön starr, så iallfall ett väldigt stirrande efter grönt... Är detta friskt???? Hursomhelst - skoj är det!!! giggle.gif

Eva i Höga
Håller med dig, man ser helt andra användningsområden för sakerna omkring sig - går det att så i? kan jag plantera något i den? osv. Jo, det är nog helt friskt, men många tycker man är tossig och det är de som ännu inte förstått tjusningen med odlandet.
biodynamisk
Håller med! Kände mig helt crazy.gif igår när fröerna från impecta kom igår.
-Va har jag verkligen beställt så mycket???
Kontrollerade med inköpslistan och det stämde ju... Hur skall jag hinna allt detta tänkte jag då. Sedan tittade jag till det som jag redan planterat, fyra av fem sorter har redan grott biggrin.gif
Då fick jag nya krafter och imorrn skall jag spendera hela dagen med att plantera!
Idomin
Och nu ropade man in fler fröer på Tradera. devil.gif Maken får sätta upp
lysrör i fler fönster imorgon. tongue.gif Undrar hur många år man kan hålla på
såhär? crazy.gif Undrar också vad grannarna tror? sweatingbullets.gif
Hoppas att jag får byggt mitt uterum i sommar, annars lär jag få problem....

MvH Idomin
Tosan
CITAT (Idomin @ 19-02-2009, 21:35) *
Och nu ropade man in fler fröer på Tradera. devil.gif Maken får sätta upp
lysrör i fler fönster imorgon. tongue.gif Undrar hur många år man kan hålla på
såhär? crazy.gif Undrar också vad grannarna tror? sweatingbullets.gif
Hoppas att jag får byggt mitt uterum i sommar, annars lär jag få problem....

MvH Idomin

rotfl.gif Mina grannar vet redan att jag är knäpp, tack och lov... För vad skulle de annars tro i fjol höst när det började lysa i pannrummet oavsett om nån va där eller ej, eller att kökslampan blev nerdragen nästan ända mot köksbordet typ direkt efter middan...
cistus
Visst är även jag en "sån" - som beställer fröer. Odlare är nog ofta optimister - och trivs med det! Tänk om det närkingska "Det går allri" skulle vara ledstjärna för oss! Ej kul! Nej, vi sår, hoppas och försöker igen. Många annueller blir det!
/cistus
Idomin
CITAT (cistus @ 19-02-2009, 22:38) *
Visst är även jag en "sån" - som beställer fröer. Odlare är nog ofta optimister - och trivs med det! Tänk om det närkingska "Det går allri" skulle vara ledstjärna för oss! Ej kul! Nej, vi sår, hoppas och försöker igen. Många annueller blir det!
/cistus

"Det går alltid" heter det nog för oss. Och det finns alltid plats för "bara" en blomma till! rotfl.gif

MvH Idomin
Eva i Höga
En sak till som gör att många tycker man är knäpp - när en del av mina vänner (som inte är växtintresserade men gärna läser böcker) kastar sig över mina bokhögar ropar de: vad läser du, läser du om jord? Det blir man ju smutsig av!
Men detta intresset är inte konstigare än nåt annat, de finns ju de som kan fila naglarna flera gånger om dagen vilket jag tycker är lite knäpp.
MariaS
CITAT (Eva i Höga @ 21-02-2009, 10:44) *
En sak till som gör att många tycker man är knäpp - när en del av mina vänner (som inte är växtintresserade men gärna läser böcker) kastar sig över mina bokhögar ropar de: vad läser du, läser du om jord? Det blir man ju smutsig av!
Men detta intresset är inte konstigare än nåt annat, de finns ju de som kan fila naglarna flera gånger om dagen vilket jag tycker är lite knäpp.

Annars kan man ju läsa om jord SAMTIDIGT som man filar naglarna giggle.gif
kasam

I somras var jag tillsammans med några andra trädgårdstokar på Åbergs plantskola utanför Ystad. Vi gick i timtal bland växterna. Ibland var och en för sig för att stundom sammanstråla. Utbyte av tips o erfarenheter: Nej, den där ska du inte köpa, jag kan dela min så får du... Den där ska du absolut ha, för den är.... osv.
Klockan tickade på, fast det kändes som den stod still. Totalt samförstånd rådde kring att det här är värt att lägga ner tid (hm, och förvisso en del pengar) på. Ja, och då vi fikade så var vi rörande överens om att detta, detta var helt enkelt underbart!!! Vid kvällningen skulle plantskolan stänga för dagen, vi blev således utkörda, vilket nog var tur, för annars hade vi förmodligen spankulerat omkring där fortfarande... giggle.gif
Hursomhelst, ibland är det skönt att vara bland likasinnade och slippa förklara o försvara, utan bara få vara en trädgårdstok bland andra....

DragonLady
CITAT (Tosan @ 19-02-2009, 22:16) *
rotfl.gif Mina grannar vet redan att jag är knäpp, tack och lov... För vad skulle de annars tro i fjol höst när det började lysa i pannrummet oavsett om nån va där eller ej, eller att kökslampan blev nerdragen nästan ända mot köksbordet typ direkt efter middan...

Samma här... sollampan i gästrummet på andra våningen lyser upp halva grannens trädgård giggle.gif som tur är vet de om att jag har mina sådder där men frågan är vad resten tror g.gif
Solstorm
CITAT (DragonLady @ 21-02-2009, 12:12) *
men frågan är vad resten tror g.gif

Filminspelning i sovrummet? whistling.gif
MariaS
CITAT (Solstorm @ 21-02-2009, 12:22) *
Filminspelning i sovrummet? whistling.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Egorina
Ja-a nu är det klippt igen! Är sakta men säkert på väg ner i frö- och såträsket igen (trevligt träsk förresten tummenupp.gif) Har faktiskt kunnat hålla mig länge, beställde mina första fröer från Joyseeds idag ska också beställa från Impecta. Sen skall vi åka till Gran Canaria i början på mars och där lär det ska finnas en del spännande fröer. Tycker att jag blir tokigare för varje år, undrar var detta skall sluta. Hoppas det inte slutar alls för det är ju så himla kul. Åh, vad det kliar i fingrarna nu.

Ska skjutsa hem barnbarnet imorgon och hon bor liiiite, om man vrider på det tillräckligt, åt samma håll som en finfin plantskola med en jättebra trädgårdsbutik. Jag har mina aningar om att bilen kommer att köra dit alldeles av sig själv whistling.gif Sen hoppas man ju på att vi skall få en fin sommar det var ett tag sen vi hade en sån.
Tosan
CITAT (Eva i Höga @ 21-02-2009, 10:44) *

Nej, varför ska man hålla på med sånt, man har ju knappt några naglar kvar ändå en bit in i maj...
Cathis
Tro det eller ej, men nu har jag fått alla fröer från Rara Växter, Impectra och Odla och
vad gör jag, jo jag börjar leta efter fler wacko.gif
MariaS
CITAT (Cathis @ 24-02-2009, 22:27) *
Tro det eller ej, men nu har jag fått alla fröer från Rara Växter, Impectra och Odla och
vad gör jag, jo jag börjar leta efter fler wacko.gif

Ja det är väl klart. Fröer kan man väl inte få för många utav angel_not.gif whistling.gif
Cathis
CITAT (MariaS @ 24-02-2009, 22:28) *
Ja det är väl klart. Fröer kan man väl inte få för många utav angel_not.gif whistling.gif

Nej det är klar man inte kan, men var i sjutton ska jag få plats med allt unsure.gif
måååste bara försöka hitta lite fröer till dahlior whist.gif
Eva i Höga
Ge bort lite om du har för mycket och inte får plats! Klart att du måste ha lite dahliafröer också! Missunna dig inte den glädjen! yes.gif
Cathis
Nej det tänker jag inte missunna mig, jag letar för fullt efter lite roliga
sorter, problemet är ju att letar man efter en sort ramlar det gärna med
lite annat också som man helt plötsligt kommer på att det bara måååste
man ju ha crazy.gif
Betty
Ja man kan ju undra hur det står till egentligen... slap.gif Måste erkänna att jag inte lyckades kravla mig upp ur fröträsket i år heller - trots att mina försök faktiskt var helt ärliga i år.
Tidigare år har det varit lite halvhjärtade försök att inte köpa på mig så mycket mer i alla fall. Men i år hade jag verkligen bestämt mig för att helt låta bli, inte en fröpåse till skulle komma över min tröskel. Jag har ett alldeles tillräckligt stort frööverskott ändå.
Det började ju så bra, jag beställde inte ett endaste litet frö från STA och var så stolt över mig själv för det. Dessutom så har jag inte så mycket som öppnat en frökatalog i år. Den senaste veckan har jag ägnat rätt mycket tid åt att sortera ut och slänga bort fröer från tidigare år. Jag hade samlat på mig en ansenlig mängd fröpåsar. Jag slängde bort nästan ett halvt kilo gamla fröer, separationsångesten lurade bakom varenda påse som åkte ner i papperskorgen sweatingbullets.gif . I ärlighetens namn så känns det roligare att lägga energi på att dra upp plantor ur nya fräscha frön jämfört med att ängsligt hålla koll på om det ska komma upp nåt över huvud taget de gånger jag sått gamla fröer.
I fredags fick jag ett mail från Odla... ett erbjudande om att köpa fröer till REA-priser... Jäk*a internet, jag borde ha bakbundit mitt högra pekfinger innan jag öppnade mailet, så att jag inte skulle kunna klicka på köp-knappen! whist.gif
Jag fick ett återfall, kunde inte motstå erbjudandet. Och idag sitter jag här och tittar på de nya fina fröpåsarna och planerar för sådd. wub.gif Nåja, jag tröstar mig med att det finns mycket värre saker man kan vara beroende av än fröpåsar. Man kanske skulle kika lite i de där frökatalogerna då i alla fall, nu när jag ändå har åkt dit på ett återfall... angel_not.gif
Cathis
rotfl.gif Stackars Betty smiley_small_hug.gif inte lätt att hamna i fröträsket, men du får
trösta dig med att vi är många där. Jag ramla ner ännu djupare och "råkade" beställa
lite mer fröer från Impecta, det stora problemet är att jag har ingen aning om var jag
ska sätta dom wacko.gif Men det gick bara inte att låta bli ninja.gif
Tosan
Jag satt igår och funderade på hur en geranium, ett par delphinium och lite grönsaker kunde bli så många confused.gif Å lika förbannat så är jag utan persiljefrön!
MariaS
CITAT (Tosan @ 09-03-2009, 22:41) *
Jag satt igår och funderade på hur en geranium, ett par delphinium och lite grönsaker kunde bli så många confused.gif Å lika förbannat så är jag utan persiljefrön!

...och vad kommer du så mer då, innan du hittar påsen med persilja whistling.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon